Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teksty literatury dawnej - analiza kontekstowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-P1B1TD
Kod Erasmus / ISCED: 09.204 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teksty literatury dawnej - analiza kontekstowa
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy: Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Do efektywnego przyswojenia materiału omawianego na zajęciach z analizy kontekstowej niezbędne są: 1) podstawowa wiedza o literaturze polskiej od średniowiecza po czasy najnowsze oraz wiadomości o kulturze polskiej w ujęciu historycznym, 2) znajomość pojęć, terminów i narzędzi literaturoznawstwa oraz sprawne posługiwanie się nimi, 3) wiedza na temat prądów, konwencji literackich, gatunków, stylów i tematów charakterystycznych dla literatury polskiej od średniowiecza do czasów najnowszych, a także kontekstowe wiadomości na temat relacji pomiędzy tekstami literackimi powstałymi w różnych epokach 4) bierna znajomość przynajmniej jednego języka obcego umożliwiająca sprawne czytanie tekstów w tym języku, 5) podstawowe wiadomości z historii filozofii oraz historii sztuki.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania analizy kontekstowej jako metody przydatnej do rozpoznania i opisu związków literatury polskiej od średniowiecza do czasów najnowszych z wybranymi tekstami z literatur innych kręgów językowych oraz relacji tejże literatury z innymi sztukami i dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie słuchaczom możliwości związanych z zastosowaniem analizy kontekstowej jako metody umożliwiającej rozpoznanie i opis relacji literatury od średnowiecza do czasów najnowszych z wybranymi tekstami z literatur innych kręgów językowych oraz związków tejże literatury z innymi sztukami i dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym). Zajęcia ułatwiać mają studentom rozumienie literatury polskiej wszystkich epok w sposób pogłębiony i ukazywać ją nie tylko jako formującą się w procesie międzynarodowej transmisji tematów, form i estetyk, lecz także jako wchodzącą w zróżnicowane pod względem funkcjonalnym relacje z innymi sztukami i dyskursami. Studenci zapoznają się z propozycjami typologii kontekstów. Dyskutowane będą również problemy doboru i ekwiwalencji kontekstów w procesie badawczym oraz kształcona umiejętność identyfikacji wyznaczników kontekstu w tekstach literatury polskiej wszystkich epok. Słuchacze podczas zajęć zyskują także zdolność odróżniania relacji intertekstualnych od relacji kontekstowych. Zajęcia służyć będą ponadto wskazaniu (związanych z potrzebą ukontekstowienia rodzimych zjawisk literackich) obszarów problemowych, które domagają się nowych rozstrzygnięć oraz przygotowaniu studentów do samodzielnego pogłębiania wiedzy w tym zakresie.

Literatura:

Literatura teoretyczna (obowiązkowa), wprowadzająca w problematykę zajęć:

1) J. Bartmiński, Kontekst założony, historyczny czy kreowany [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008.

2) J.B. Corsitius, Literatura jako kontekst [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, pod red. H. Janaszek-Ivanićkovej, Warszawa 1997.

3) H. Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976, s. 5-19.

4) Ż. Nalewajk, Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce, "Tekstualia" 2012, nr 4 (31), s. 51-65.

5) R. Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.

6) J. Puzynina, Kontekst a rozumienie tekstu [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Podczas zajęć student ugruntowuje umiejętność refleksji historycznej nad tekstami literackimi oraz nabywa kompetencję związaną z analizowaniem literatury polskiej w kontekście szerszym niż narodowy i literacki. Systematycznie doskonali zdolność posługiwania się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych. Zapoznaje się z ważnymi tekstami (zaczerpniętymi z literatury polskiej i z literatur innych kręgów językowych). Uczy się odróżniać metody i problemy właściwe historii literatury XX i XXI wieku od metod i problemów charakterystycznych dla komparatystyki. Zaznajamia się z wybranymi, wartościowymi merytorycznie pracami z tej dziedziny. Utrwala sobie terminologię ugruntowaną w badaniach komparatystycznych oraz terminologię stosowaną w badaniach historycznoliterackich, pogłębia kompetencję posługiwania się tymi pojęciami ze zrozumieniem. Zyskuje umiejętność napisania pracy zaliczeniowej, której celem jest przebadanie metodą analizy kontekstowej wybranego tekstu literackiego napisanego w jedej z epok (od średniowiecza po czasy najnowsze). Uczy się odróżniania kontekstów od intertekstów, dostrzegania i wskazywania problemów wspólnych dla tekstów przynależnych do różnych literatur narodowych omawianego okresu, potrafi także wskazać istotne różnice pomiędzy nimi oraz opisać ich specyfikę, a także zidentyfikować teksty otwierające się na dialog z innymi dyskursami (w szczególności zaś z dyskursem filozoficznym) i sztukami. Student nabywa umiejętność formułowania dostrzeżonych problemów w postaci tematu badawczego. Rozumie potrzebę rozwijania badań prowadzonych metodą analizy kontekstowej dla rozumienia literatury i kultury polskiej oraz docenia znaczenie rezultatów poznawczych wynikających z dążenia do integracji wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń (znajomość stanu badań, tekstów źródłowych, posiadanie kserokopii tekstów źródłowych i opracowań w trakcie zajęć), aktywność (uczestnictwo w dyskusji), napisanie pracy lub egzamin ustny (szczegółowe wymagania zostaną podane na pierwszych zajęciach).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)