Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycje ezoteryczne w kulturze XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-1KON2016K32
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tradycje ezoteryczne w kulturze XX wieku
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium podejmuje problematykę tzw. okultystycznego przebudzenia oraz jego wpływu na kulturę i współczesne ruchy ezoteryczne. Wraz z fascynacją magnetyzmem, materializacjami, jasnowidzeniem, lewitacją i podobnymi zjawiskami pojawiły się bowiem takie ruchy jak spirytyzm, teozofia czy antropozofia, a z nimi nowa wizja świata i człowieka. Obok nich zaczęły też powstawać liczne zakony magii, które nęciły obietnicą władzy nad tajemnymi siłami. Idee wówczas zrodzone nie tylko znalazły silny oddźwięk w literaturze i sztuce, ale nadal mają swoją kontynuację we współczesnych, przybierających na sile, nurtach tzw. nowej duchowości, kultach neopogańskich i neoszamańskich. W takim klimacie rośnie zainteresowanie astrologią, kabałą, tarotem, magią itp. W rezultacie powstał potężny nurt kultury, tzw. New Age, który silnie działa na świadomość i wiele obszarów twórczości. W części zajęć udział biorą zaproszeni goście – także ci, którzy są związani z różnymi nurtami praktyk ezoterycznych.

Pełny opis:

. Początki spirytyzmu i jego rozwój na ziemiach polskich, 4 godz.;

2. Naukowe badania zjawisk mediumicznych, 2 godz.;

3. Ruch spirytystyczny i szerzone przez niego idee, 2 godz.;

4. Wpływ spirytyzmu i zjawisk mediumicznych na literaturę i sztukę, 4 godz;

5. Współczesna kontynuacja spirytyzmu – channeling, 2 godz.;

6. Powstanie i rozwój Towarzystwa Teozoficznego, 2 godz.;

7. Podstawowe założenia ruchu teozoficznego. Teozoficzne koncepcje człowieka i sensu jego istnienia, 2 godz.;

8. Doktryna teozoficzna jako pomost pomiędzy ideami filozoficznymi i religijnymi Wschodu a kulturą Zachodu, 2 godz.;

9. Wpływ teozofii na współczesną duchowość, 2 godz.;

10. Powstanie i rozwój Towarzystwa Antropozoficznego, 2 godz.;

11. Podstawowe koncepcje ruchu antropozoficznego. Świat jako arena walki pomiędzy przeciwnymi, a zarazem współpracującymi siłami zarządzanymi „policentrycznie”. Myśl a rzeczywistość. Imaginacja – inspiracja – intuicja, 2 godz.;

12. Antropozofia jako „gnoza stosowana” i jej wpływ na kulturę, 2 godz;

13. Magia ceremonialna – Hermetyczny Zakon Złotego Brzasku. Teoria „ludzkiej woli”. Doktryna „wyobraźni magicznej”. Struktura wtajemniczenia, 2 godz.;

14. Wpływ Hermetycznego Zakonu Złotego Brzasku na kulturę ezoteryczną przełomu wieków, 2 godz.;

15. Aleister Crowley i jego „magija”. Posłannictwo człowieka. Wola prawdziwa i świadoma. Miłość jako warunek zjednoczenia z naturą. Struktura rzeczywistości a kabalistyczne drzewo sefirot, 2 godz.;

16. Crowleyowska synteza magii i nauki. Wpływ Crowley’a na współczesną kulturę, 2 godz.;

17. Wicca – odnowienie kultu przyrody i płodności. Gardner i Księga Cieni. Podstawowe założenia ruchu, 2 godz.;

18. Rok liturgiczny i rytuały wicca, 2 godz.;

19. Wpływ idei i obrzędowości wicca na współczesną kulturę, zwłaszcza na twórczość artystyczną i literacką, 2 godz.;

20. Satanizm we współczesnej kulturze. Definicja zła. Istota „chrześcijańskiego jarzma”. Zjawisko „paniki satanistycznej” , 2 godz.;

21. Współczesne ruchy neoszamańskie – wybrane przykłady, 2 godz.;

22. Wpływ Carlosa Castanedy na współczesne ruchy neoszamańskie. Materia i energia. Obraz pozamaterialnego świata. „Punkt przyłączenia”. Pojęcie czasu i przestrzeni, 2 godz.;

23. Magia kahunów. Trzy stopnie świadomości. Prawa energetyczne. Moc myśli. Huna a sposób życia, 2 godz.;

24. New Age jako rewaloryzacja tradycji ezoterycznych, 2 godz..

25. Astrologia, tarot, kabała, magia, praktyki neoszamańskie i neopogańskie we współczesnej kulturze, 6 godz.

Literatura:

Aromatico Andrea, Alchemia, nauka czy magia, Warszawa 2002;

Bancroft Anne, Współcześni mistycy i mędrcy, Warszawa [b.r.w.];

Berlinski David , O astrologii i sztuce przepowiadania, Kraków 2005;

Campbell Joseph, Potęga mitu, Kraków 1994;

Castaneda Carlos, Aktywna strona nieskończoności, Poznań 2000;

Crowley Aleister, Magija, Kraków 1999;

Di Nola Alfonso M., Diabeł, Kraków 2001;

Eliade Mircea, Okultyzm, czary, mody kulturalne, Kraków 1992;

Grzybowski Przemysław, Opowieści spirytystyczne. Mała historia spirytyzmu, Katowice 1999;

Hoppál Mihály, Szamani eurazjatyccy, Warszawa 2009;

Huxley Aldous, Filozofia wieczysta, Warszawa 1989;

Idel Moshe, Kabała. Nowe Perspektywy, Kraków 2006;

Jonas Hans, Religia gnozy, Kraków 1994;

Jung Carl Gustav, Podróż na Wschód, Warszawa 1989;

Kieckhefer Richard, Magia w średniowieczu, Kraków 2001;

Kubiak Anna E., Jednak New Age, Warszawa 2005;

Russell Jeffrey B., Krótka historia czarownictwa, Wrocław 2003;

Scholem Gershom, Kabała i jej symbolika, Kraków 1996;

Schure Edward, Wielcy wtajemniczeni, Warszawa 2001;

Yates Frances A., Sztuka pamięci, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu konwersatorium student dysponuje podstawową wiedzą na temat głównych nurtów myśli ezoterycznej drugiej połowy XIX i XX wieku, ich podstawowych założeń oraz ich oddziaływania na kulturę. W związku z tym powinien rozpoznawać wpływy różnych nurtów tej myśli w analizowanych zjawiskach kultury współczesnej, a tym samym głębiej i bardziej właściwie ją rozumieć.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, przygotowanie i aktywność na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)