Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Akademia filmu awangardowego 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-AFAA20-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Akademia filmu awangardowego 2
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Strona przedmiotu: https://www.akademiadokumentalna.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student powinien orientować się w szerokim zakresie zagadnień związanych z historią i historią kultury, naukami społecznymi. Powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą sztuki filmowej – zarówno fabularnej jak i filmu dokumentalnego, sztuki współczesnej. Student powinien rozpoznawać podstawowe gatunki sztuki filmowej – rozpoznawać formy wyrazu przynależne filmowi i sztukom audiowizualnym – które tradycyjnie przynależą do kina fikcji i kina faktów.

Skrócony opis:

Zajęcia wykładowe połączone z projekcją filmów, podczas których studenci zapoznają się z głównymi nurtami awangardy filmowej – od lat 60. do 90. XX w., kształtujących rozumienie aktualnych realizacji artystycznych z pola filmu i sztuki współczesnej. Zajęcia obejmują omówienie najnowszych realizacji filmowych, na które wpływ miały koncepcje awangardowe. Wskazują współczesne realizacje kina dokumentalnego, których autorzy posługują się językiem filmowym wypracowanym na gruncie awangardy. Kładą nacisk na kwestie społecznych, obiegu i produkcji sztuki.

Warunkiem udziału w zajęciach jest wykupienie karnetu filmowego. Koszt karnetu: 100 zł.

Zajęcia rozpoczynają się 4 marca 2021

Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Ryszard Kluszczyński, dr hab. Iwona Kurz, prof. IKP UW, dr Marika Kuźmicz, Jakub Majmurek, Michał Matuszewski, Łukasz Mojsak, prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, dr hab. Łukasz Ronduda, dr Matylda Szewczyk

Koordynatorka przedmiotu: dr Gabriela Sitek (gabriela.sitek@gmail.com)

Pełny opis:

Wśród przedstawionych tematów zajęć znajdują się zagadnienia stanowiące kanon historii awangardowego kina światowego: twórczość francuskiego reżysera Chrisa Markera (La jeteé 1962; Sans soleil 1982), kino letrystyczne, sytuacjonistyczne (Społeczeństwo spektaklu Guya Deborda, 1973), zagadnienie filmowej menippei w twórczości Hollisa Framptona (Hapax Legomena I: Nostalgia, 1971). Uczestnicy zajęć poznają twórczość zawiązanego w Łódzkiej Szkole Filmowej Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977). Prace artystów zostaną ukazane w kontekście inspiracji grupy polską awangardą dwudziestolecia międzywojennego – zarówno filmową jak i artystyczną, a także zainteresowaniem codziennością.

Program przybliża zagadnienia fascynacji tańcem i „choreograficzne” podejście do materii filmowej w pracach Yvonne Rainer i jej wpływ na twórczość Su Friedrich i Abigail Child. Prace tych twórczyń zostaną ukazane w kontekście tradycji awangardowej wyznaczonej przez Maję Deren. Przyjrzymy się także twórczości polskich autorek kina eksperymentalnego i wideo-artu lat 70. i 80. – m.in. Natalii LL, Ewy Partum, Jolanty Marcolli, Teresy Tyszkiewicz, Izabelli Gustowskiej, Jadwigi Singer, Iwony Lemke-Konart.

Istotnym zagadnieniem będzie sztuka światowego wideo-artu i polskich dokonań na tym polu lat 70., 80. i 90., która zostania przybliżona za pomocą prac Billa Violi (m.in. The Passing 1991), Zbigniewa Libery (Jak tresuje się dziewczynki 1987), Katarzyny Kozyry (Święto wiosny 1999).

Uczestnicy zajęć poznają twórczości Haruna Farockiego, związanego zarówno ze światem sztuki jak i filmu dokumentalnego, oraz Dereka Jarmana (Caravaggio 1986).

Historia awangardy filmowej zostanie uzupełnienia przez przybliżenie koncepcji Kino-Sztuki i zwrotu kinematograficznego w polskiej sztuce współczesnej. Podczas zajęć poruszona zostanie kwestia wspólnych płaszczyzn sztuki współczesnej i kina dokumentalnego.

Akademia filmu awangardowego II jest drugą częścią programu Akademii filmu awangardowego, składającego się z dwóch semestralnych cykli, które obejmują zagadnienia historii filmu awangardowego – od lat 20. do czasów najnowszych. Zajęcia mają na celu zwiększenie świadomości wpływu tradycji awangardy filmowej na formy wyrazu obecne we współczesnym filmie, w tym szczególnie w filmie dokumentalnym, budowanie kompetencji odbioru sztuki współczesnej.

Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Ryszard Kluszczyński, dr hab. Iwona Kurz, prof. IKP UW, dr Marika Kuźmicz, Jakub Majmurek, Michał Matuszewski, Łukasz Mojsak, prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, dr hab. Łukasz Ronduda, dr Matylda Szewczyk

1)

4 marca 2021, godz. 17.00-20.00

Refleksje nad statusem narracji. Filmowa menippea w

twórczości Hollisa Framptona

Prowadzący zajęcia: Łukasz Mojsak

Prezentowane filmy:

"Hapax Legomena I: Nostalgia", reż. Hollis Frampton, 1971,

38 min.

2)

11 marca 2021, godz. 17.00-20.00

Kino letterystów, międzynarodówki sytuacjonistycznej

Prowadzący zajęcia: dr hab. Paweł Mościcki

Prezentowany film:

"Społeczeństwo spektaklu" ("La société du spectacle"), reż.

Guy Debord, 1973, 88 min.

3)

18 marca 2021, godz. 17.00-20.00

Kontynuatorki Mai Deren. Fascynacja tańcem i

„choreograficzne" podejście do materii filmowej w pracach

Yvonne Rainer i jej wpływ na twórczość Su Friedrich i

Abigail Child

Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz

Prezentowane filmy:

"Hand Movie", reż. Yvonne Rainer, 1966, 6 min.

"Volleyball (Foot Film)", reż. Yvonne Rainer, 1967, 10 min.

"Rhode Island Red", reż. Yvonne Rainer, 1968, 10 min.

"Trio Film", reż. Yvonne Rainer, 1968, 13 min.

"Line", reż. Yvonne Rainer, 1969, 10 min.

"Damned if you Don’t", Su Friedrich, 1987, 41 min.

"Covert Action", Abigail Child, 1984, 10 min.

4)

25 marca 2021, godz. 17.00-20.00

Kino strukturalne Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977)

Prowadzący zajęcia: dr hab. Łukasz Ronduda

Prezentowane prace:

"Rynek", Józef Robakowski, 1970, 4 min.

"Test", Józef Robakowski, 1971, 6 min.

"Próba II", Józef Robakowski, 1971, 3 min.

"Ćwiczenia na dwie ręce", Józef Robakowski, 1976, 7 min.

"Kwadrat", Zbigniew Rybczyński, 1972, 3 min.

"Klaskacz", Wojciech Bruszewski, 1971, 6 min.

"10 prac", Wojciech Bruszewski, 1973, 31 min.

"Transmisja przestrzenna", Wojciech Bruszewski, 1974, 1

min.

"Bezdech", Wojciech Bruszewski, 1974, 10 min.

"1,2,3... Ćwiczenie operatorskie", Paweł Kwiek, 1972, 8 min.

"Niechcice", Paweł Kwiek, 1973, 5 min.

"Wideo A", Paweł Kwiek, 1974, 3 min.

"Podróż Wacława Antczaka do kiosku przy ulicy Głównej",

Ryszard Waśko, 1971, 5 min.

"Prosto-Krzywa", Ryszard Waśko, 1973, 7 min.

"30 sytuacji dźwiękowych", Ryszard Waśko, 1975, 9 min.

"Alfabet", Janusz Połom, 1974, 2 min.

"Obszar", Kazimierz Bendkowski, 1973, 5 min.

"Centrum", Kazimierz Bendkowski, 1973, 5 min.

5)

8 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00

Polski film awangardowy i wideo artystek lat 70. i 80.

Twórczość Natalii LL, Ewy Partum, Jolanty Marcolli, Izabelli

Gustowskiej, Teresy Tyszkiewicz, Jadwigi Singer i Iwony

Lemke-Konart

Prowadząca zajęcia: dr Marika Kuźmicz

Prezentowane prace:

"Drawing TV", Ewa Partum, 1976, 6 min.

"Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety", Ewa Partum,

1979, 7 min.

"Rejestracja permanentna co 1 km autostrady E22", Natalia

LL, 1970, 2 min.

"Śnienie", Natalia LL, 2005, 2 min.

"Kiss", Jolanta Marcolla, 1975, 2 min.

"Caprice 2", Jolanta Marcolla, 1975, 4 min.

"Reakcja wymuszona", Jolanta Marcolla, 1976, 2 min

"Względne cechy podobieństwa", Izabella Gustowska,

1979/80, 5 min.

"Destrukcja", Jadwiga Singer, 1979, 4 min

"Walka", Jadwiga Singer, 1978/79, 3 min

"Granice ludzkich możliwości", Iwona Lemke-Konart, 1984,

3 min.

6)

15 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00

Sztuka światowego wideo-artu i polskich dokonań na tym

polu lat 80. i 90.

Prowadzący zajęcia: prof. dr hab. Ryszard Kluszczyński

Prezentowane prace:

"The Passing", Bill Viola, 1991, 54 min.

"Obrzędy intymne", Zbigniew Libera, 1987, 12 min.

"Jak tresuje się dziewczynki", Zbigniew Libera, 1987, 16 min.

"Pożegnanie Europy", Jerzy Truszkowski, 1987, 13 min.

"Oko za oko", Artur Żmijewski, 1998, 13 min.

"Święto wiosny", Katarzyna Kozyra, 1999, 4 min.

7)

22 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00

Kino jako narzędzie krytyki obrazów kształtujących zbiorową

świadomość wizualną. Twórczość Haruna Farockiego

Prowadząca zajęcia: dr hab. Iwona Kurz, prof. IKP UW

Prezentowane filmy:

"Ogień nie do ugaszenia" ("Nicht löschbares Feuer"), Harun

Farocki, 1969, 25 min.

"Obrazy świata i zapis wojny" ("Bilder der Welt und Inschrift

des Krieges"), Harun Farocki, 1989, 75 min.

8)

29 kwietnia 2021, godz. 17.00-20.00

Kolekcja, seria, baza danych, dokument. „Antyfilmy”

eksperymentalnego okres twórczości Petera Greenawaya a ich

wpływ na twórczość fabularną i „postfilmy” okresu

zainteresowania elektronicznością

Prowadząca zajęcia: dr Matylda Szewczyk

Prezentowane filmy:

"Interwały" ("Intervals"), reż. Peter Greenaway, 1973, 7 min.

"Okna" ("Windows"), reż. Peter Greenaway, 1975, 4 min.

"Drogi telefonie" ("Dear Phone"), reż. Peter Greenaway,

1977, 17 min.

"Rekonstrukcja pionowych obiektów" ("Vertical Features

Remake"), reż. Peter Greenaway, 1978, 45 min.

9)

6 maja 2021, godz. 17.00-20.00

Eksperymenty formalne a afirmacja odmienności. Twórczość

Dereka Jarmana

Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz

Prezentowany film:

"Caravaggio", reż. Derek Jarman, 1986, 93 min.

10)

20 maja 2021, godz. 17.00-19.30

Esej filmowy, kino fiction/non-fiction, formy filmowego

oporu. Awangardowa twórczość Chrisa Markera

Prowadzący zajęcia: Michał Matuszewski

Prezentowane filmy:

"Filar" ("La jeteé"), reż. Chris Marker, 1962, 28 min.

"Bez słońca" ("Sans soleil"), reż. Chris Marker, 1982, 100

min.

11)

27 maja 2021, godz. 17.00-20.00

Kino-Sztuka i zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce

współczesnej

Prowadzący zajęcia: Jakub Majmurek

Prezentowane filmy:

"Huba", reż. Wilhelm Sasnal, Anna Sasnal, 2014, 66 min.

"Performer", reż. Łukasz Ronduda, 2015, 78 min.

12)

10 czerwca 2021, godz. 17.00-20.00

Związki Kino-Sztuki, zwrotu kinematograficznego w polskiej

sztuce współczesnej z kinem dokumentalnym

Prowadzący zajęcia: Jakub Majmurek

Prezentowany film:

"Szukając Jezusa", reż. Katarzyna Kozyra, 2018, 63 min.

Akademia filmu awangardowego jest współfinansowana przez m. st. Warszawę.

Literatura:

Podstawowe lektury:

1) „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Warszawa-Kraków 2020

2) A. Pitrus, „Film awangardowy w latach 1960-1980”, w: „Kino epoki nowofalowej. Historia kina”, t. 3, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015, s. 659-685

3) A. Pitrus, „Film awangardowy i sztuka wideo końca XX wieku in Kino końca wieku. Historia kina”, t. 4, pod red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2019, s. 867-900

4) Ł. Ronduda, „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, Polski Western, Jelenia Góra, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009

5) P. A. Sitney, „Visionary Film: The American Avant-Garde”, 1943-2000, Nowy Jork 2002

Lektury zalecane:

6) M. Przylipiak, „Poetyka kina dokumentalnego”, Gdańsk 2000

7) „Reżyserki kina. Tradycja i współczesność”, pod red. M. Radkiewicz. Rabid, Kraków 2005

8) „Warsztat Formy Filmowej”, pod red. M. Kuźmicz, Ł. Ronduda, Warszawa, Berlin 2017

9) „Sztuka w kinie dokumentalnym”, pod red. Pauliny Kwiatkowskiej, Matyldy Szewczyk, Warszawa 2016

10) M. Radkiewicz, „»Władczynie spojrzenia«. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Kraków 2010

11) „Kino-Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej”, pod red. J. Majmurka, Ł. Rondudy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa 2015

12) „Wideo w sztukach wizualnych”, pod red. R. W. Kluszczyńskiego, T. Załuskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Galeria Labirynt, Łódź-Lublin 2018

Efekty uczenia się:

1) Student zna najważniejszych twórców oraz twórczynie i najwybitniejsze dzieła współczesnego, światowego kina awangardowego i jego powiązania z filmem dokumentalnym oraz nurty kina awangardowego oraz rozumie jego relacje ze sztuką filmu dokumentalnego,

2) Student wie, na jakie zagadnienia społeczne i historyczne odpowiadały filmy awangardowe i wykorzystujące środki wypracowane na gruncie awangardy filmy dokumentalne

3) Student zna kontekst historyczno-społeczno-kulturowy współczesnego kina dokumentalnego oraz najczęściej poruszaną w konkretnych filmach problematykę

4) Student wie, przy użyciu jakich narzędzi teoretycznych i analitycznych badać film awangardowy – zarówno jego światowe realizacje jak i filmy powstałe w Polsce i odnoszące się do rodzimego kontekstu. Potrafi wykorzystać narzędzia analityczne przyswojone na zajęciach w samodzielnym poszerzaniu wiedzy z zakresu sztuki współczesnej wystawianej w warszawskich galeriach

Umiejętności:

5) Student potrafi samodzielnie analizować filmy awangardowe pod kątem zastosowanych w nich rozwiązań formalnych i estetycznych jak i w szerszym kontekście historycznym i społecznym

6) Student potrafi wykorzystać filmy awangardowe w pracy naukowej, np. jako źródło do badań historycznych i socjologicznych

7) Student potrafi wskazać różnice i podobieństwa między językiem kina awangardowego i kina głównego nurtu

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny pracy studenta (udział w całościowej ocenie pracy studenta)

1. Ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność wskazująca na zrozumienie zagadnień będących przedmiotem zajęć (20/100)

2. Końcowe zaliczenie pisemne 60/100

Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie eseju na 5-6 znormalizowanych stron w Wordzie na temat wcześniej uzgodniony z koordynatorką zajęć. Temat należy przesłać do koordynatorki do ostatnich zajęć przewidzianych w semestrze na adres: gabriela.sitek@gmail.com

3. Kontrola obecności 20/100

Wymagana jest obecność na więcej niż połowie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku każdej kolejnej Uczestnik / Uczestniczka zajęć zobowiązana jest napisać recenzję lub esej o wybranym filmie – na uzgodnienie wcześniej z koordynatorką temat, na którego projekcji był Uczestnik / Uczestniczka zajęć.

Objętość: maksymalnie 3000 znaków. Termin nadsyłania: ostatnie zajęcia w semestrze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)