Semantyka jako źródło inspiracji badawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-C0DS-SIB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Semantyka jako źródło inspiracji badawczych |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria doktoranckie |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele: Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
W roku akademickim 2020/21 zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i strukturalistycznego. Poruszana w referatach problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów, wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej. W zależności od tematu badania te - podstawowo jezykoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z niektórymi obszarami kultury. |
Pełny opis: |
Zagadnienia sa związane z badaniami własnymi uczestników seminarium. Dotyczą one m.in. - kwestii teoretycznych z zakresu wybranych problemów językoznawstwa: a) strukturalistycznego (m.in. semantyki predykatowo-argumentowej ) oraz b) kognitywnego (m.in. porządkowania terminologii, interpretacji mechanizmów związanych z procesami konceptualizacji, mechanizmów zmian semantycznych), a także specyfiki badań autorskich w ramach danego nurtu czy pola analizy (m.in. R. Langackera, Z. Kövecsesa, G. Fouconniera, B. Geeraertsa, B. Bierwiaczonka); - wybranych problemów dyskursu (Krytycznej Analizy Dyskursu, ujęć R. Langackera i in.); - metonimii i metafory w interpratacji strukturalistycznej (np. ujęcia J. Apresjana, R. Grzegorczykowej) oraz kognitywnej - jako narzędzi konceptualizacji i mechanizmów w działaniach komunikatywnych; - różnorodnych sposobów nazywania elementów rzeczywistości społecznej w dyskursie publicznym (w zdarzeniach mownych) oraz multimodalności w sposobie ich ujmowania w konkretnych użyciach; - semantyki śmiechu (w konekście humoru) w polszczyźnie ogólnej. |
Literatura: |
Zakres literarury przedmiotu dotyczacej danego zagadnienia będzie podawany przez referentów. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: – ma wiekszą świadomość złożoności opisu semantycznego zjawisk językowych; – zna wybrane problemy z bogatej literatury przedmiotu; – potrafi wykorzystać do badań wybrane narzędzia i metody opisu semantyki; - lepiej orientuje się w bogatej literaturze przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się: a) obecności na zajęciach zdalnych; b) aktywny udział: referowanie, dyskutowanie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.