Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Perswazja i manipulacja językowa w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3003-C0N-JK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Perswazja i manipulacja językowa w mediach
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zdobycie nowej wiedzy i uzupełnienie już wcześniej poznanej na temat istoty perswazji językowej oraz jej nieetycznej wersji, czyli manipulacji, stosowanej w różnych typach dyskursu. Naukowa analiza tych zjawisk z zastosowaniem metodologii wykorzystywanej w językoznawstwie, a zwłaszcza w teorii tekstu, ma przygotować uczestników konwersatorium do przyszłej pracy zawodowej, w której jako narzędzia używa się słowa mówionego lub pisanego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na konwersatorium będą omawiane najważniejsze zagadnienia z teorii tekstu i retoryki. Celem jest zapoznanie studentów z różnymi technikami oddziaływania na odbiorcę wypowiedzi ustnej lub pisemnej za pomocą określonych środków językowych i pozawerbalnych oraz ze sposobami obrony przed atakiem słownym. Na zajęciach będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz referowania przeczytanych tekstów naukowych i dyskutowania na temat poruszanych w tych tekstach problemów uczestnicy konwersatorium będą sami przygotowywać krótkie wystąpienia o funkcji perswazyjnej oraz uczestniczyć w reżyserowanych na użytek zajęć debatach oraz negocjacjach.

Pełny opis:

Tematy przewidziane w programie zajęć:

1. Funkcje perswazyjna i argumentacyjna na tle innych funkcji języka i wypowiedzi.

3. Istota tekstu i jego gatunki spotykane w mediach, genologia tekstów użytkowych.

4. Dyskurs a tekst. Rodzaje dyskursu i ich charakterystyka.

5. Argumentacja, perswazja i manipulacja w różnych sytuacjach komunikacyjnych.

5. Zasady i techniki perswazji.

6. Argumentacja erystyczna a mowa nienawiści.

7. Środki językowe wykorzystywane w manipulacji językowej.

8. Techniki skutecznego i nieskutecznego reagowania na ataki słowne.

9. Analiza wybranych tekstów publicystycznych, reklamowych i literackich pod kątem pełnionej przez nie funkcji perswazyjnej oraz stosowanej przez ich autorów manipulacji językowej.

10. Próba postawienia diagnozy – czy winę za naruszanie etyki słowa w komunikacji międzyludzkiej ponosi język, czy jego użytkownik?

Literatura:

Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.

2. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? [w:] „Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne”, Warszawa 1961.

3. Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, ,,Twórczość’’ 1975 nr 7, s.46-57.

4. Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

5. Bartmiński J. [red.], Współczesny język polski, Lublin 2001.

6. Beck G., Zakazana retoryka, Gliwice 2007.

7. Boniecka B., Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999.

8. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa – Bydgoszcz 2000.

9. Bralczyk J., Mosiołek-Kłosińska K., Język w mediach masowych, Warszawa 2000.

10. Cialdini R. B, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2001.

11. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

12. Grice P., Logika i konwersacja, tłum. Jadwiga Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, 1977, nr 6. s. 85-99.

13. Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27

14. Guber P., Zwycięskie opowieści, Warszawa 2011.

15. Habrajska G.,Obrębka A. (red.), Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łódź 2007.

16. Kochan M., Pojedynek na słowa, Kraków 2005.

17. Kołodziejek E., Walka na słowa. O perswazji i innych „chwytach” we współczesnych wystąpieniach sejmowych. (w:) I. Iwasiów, Madejski J. (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej. Jerzy Madejski. Szczecin. 1994, s.227-235.

18. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.

19. Lewiński P., Argumentacja ad hominem jako strategia komunikacyjna. (w:) Sawicka G. (red.), Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, Bydgoszcz 2010, s.95-103.

20. Maćkiewicz J., Kiedy słowo jest bronią, czyli erystyka w ujęciu potocznym. „Język Polski” LXXVI, 1996, nr 2-3 s. 108-113.

21. Mamcarz A., Metodologia badań nad językiem nakładania. Zarys problematyki, „Poradnik Językowy” 1996, nr 10, s. 14-24.

22. Perelman Ch. Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2002.

23. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa 1993.

24. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.

25. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Uczestnicy konwersatorium zdobędą podstawową wiedzę z tekstologii i nabędą umiejętność analizy językowej najważniejszych typów tekstów, występujących współcześnie. Zapoznanie się z różnymi metodami analizy środków językowych wykorzystywanych w komunikacji, w szczególności tych o funkcji perswazyjnej, pozwoli poza tym każdemu uczestnikowi konwersatorium samodzielnie tworzyć teksty o funkcji perswazyjnej, trafnie dobierać argumenty i skutecznie odpierać ataki słowne.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach (udział w dyskusjach, wygłaszanie referatów). Szczegółowe kryteria dotyczące wystawiania ocen na zaliczenie zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach.

Praktyki zawodowe:

W czasie pandemii konwersatorium będzie się odbywało z wykorzystaniem platform Zoom oraz Kampus-Come

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)