Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna literatura polska w perspektywie glottodydaktycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3004-C061GP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesna literatura polska w perspektywie glottodydaktycznej
Jednostka: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium magisterskie poświęcone miejscu i roli literatury polskiej, zwłaszcza współczesnej, w glottodydaktyce polonistycznej. Seminarium adresowane jest do studentów filologii polskiej zainteresowanych nauczaniem cudzoziemców literatury polskiej oraz strategiami wprowadzania tekstów literackich na lektorat języka polskiego jako obcego.

Seminarium będzie prowadzone synchronicznie na platformie Zoom, natomiast materiały będą zamieszczane na platformie e-learningowej Kampus.

Uwaga! Do udziału w zajęciach konieczny jest komputer z mikrofonem i kamerą.

Pełny opis:

Seminarium ma na celu przygotowanie studentek i studentów do napisania pracy magisterskiej związanej z jego tematyką. Przez cały rok wiele uwagi poświęcone zostanie warsztatowi pracy nad dłuższym tekstem naukowym.

W pierwszym semestrze seminarium omawiana będzie szczegółowo podstawowa literatura przedmiotu dotycząca roli literatury, szczególnie prozy współczesnej, w nauczaniu języków obcych, a także różnych podejść metodologicznych do tekstu literackiego w glottodydaktyce, zwłaszcza polonistycznej, oraz kulturoznawstwa glottodydaktycznego. Ma to umożliwić uczestniczkom i uczestnikom zajęć zdobycie solidnej podbudowy teoretycznej niezbędnej do trafnego wyboru tematu pracy magisterskiej i jego właściwego opracowania.

Natomiast w drugim semestrze seminarium będzie się koncentrować wokół analizy wybranych polskich powieści współczesnych pod kątem możliwości i celowości ich wykorzystania na lektoracie języka polskiego jako obcego. Ta część zajęć ma za zadanie wyjaśnienie na konkretnych przykładach, jakie teksty literackie są z różnych względów szczególnie predestynowane do zaprezentowania ich na zajęciach z cudzoziemcami uczącymi się języka polskiego jako obcego, oraz zainspirowanie słuchaczek i słuchaczy seminarium do znalezienia utworów, które chcieliby poddać analizie z perspektywy glottodydaktycznej w swoich pracach magisterskich.

Najważniejsze zagadnienia szczegółowe poruszane w pierwszym roku seminarium:

1. Warsztat pisania pracy magisterskiej.

2. Glottodydaktyka polonistyczna i jej subdyscypliny.

3. Kulturoznawstwo glottodydaktyczne.

4. Utwór literacki jako nośnik treści kulturowych.

5. Tradycje wykorzystywania literatury w nauczaniu różnych języków obcych.

6. Programy nauczania języka polskiego jako obcego – poziomy A1–C2.

7. Różne podejścia metodologiczne do tekstu literackiego na lektoracie języka polskiego jako obcego.

8. Strategie wyboru tekstów literackich zgodnych z programem nauczania języka polskiego jako obcego na poszczególnych poziomach nauczania.

9. Metody wprowadzania utworów literackich na lektorat języka polskiego jako obcego.

10. Tworzenie spójnych scenariuszy lekcji języka polskiego jako obcego opartych na wybranych tekstach literackich.

11. Elementy analizy i interpretacji tesktu literackiego na lektoracie języka polskiego jako obcego.

12. Współczesna literatura polska z punktu widzenia zainteresowań cudzoziemców uczących się polszczyzny.

W drugim roku seminarium jego słuchaczki i słuchacze będą się skupiać na pracy indywidualnej nad wybranymi tematami pod kierunkiem prowadzącej zajęcia. Studentki i studenci będą najpierw wygłaszać referaty prezentujące ich własne lektury oraz ilustrujące postęp ich badań, nad którymi dyskutować będą wszystkie uczestniczki i wszyscy uczestnicy zajęć. Kolejny etap seminarium będzie polegał na czytaniu fragmentów pisanych prac magisterskich, które również poddane zostaną dyskusji na forum.

Na początku drugiego roku seminarium przedstawiony zostanie harmonogram pracy uwzględniający daty, do kiedy należy przygotować i oddać prowadzącej bibliografię, następnie konspekt pracy magisterskiej, a wreszcie kolejne jej rozdziały.

Literatura:

a) Omawiane powieści współczesne:

– Bator J., Chmurdalia (2010),

– Bieńkowski D., Biało-czerwony (2007),

– Cieplak A., Lata powyżej zera (2017),

– Dehnel J., Lala (2006),

– Huelle P., Śpiewaj ogrody (2014),

– Karpowicz I., Balladyny i romanse (2010),

– Masłowska D., Inni ludzie (2018),

– Słowik D., Zimowla (2019),

– Szczerek Z., Siódemka (2015),

– Szostak W., Chochoły (2010),

–Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych (2009),

–Tulli M., Włoskie szpilki (2011).

* Słuchaczki i słuchacze seminarium będą też mogli zgłosić kilka własnych propozycji powieści do analizy na zajęciach.

b) Literatura przedmiotowa:

– Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006 (wybrane rozdziały).

– Byram M., Cultural Studies in Foreign Language Education, Clevedon 1989 (wybrane rozdziały w razie potrzeby przetłumaczone przez prowadzącą).

– Cudak R., Tekst w nauczaniu cudzoziemców jako problem metodologiczny, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego 2, red. G. Zarzycka i G. Rudziński, s. 79–90.

– Czerkies T., Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012.

– Czytaj po polsku. Tom 10. Olga Tokarczuk „Szafa”. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego, oprac. B. Szałasta-Rogowska, Katowice 2015.

– Gębal P., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010 (wybrane rozdziały).

– Kajak P., Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa 2020 (wybrane rozdziały).

– Kozłowski A., Literatura piękna w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1991.

– Kramsch C., Context and Culture in Language Teaching, Oxford 1993 (wybrane rozdziały w razie potrzeby przetłumaczone przez prowadzącą).

– Lazar G., Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers, Cambridge 1993 (wybrane rozdziały w razie potrzeby przetłumaczone przez prowadzącą).

– Literatura i glottodydaktyka w praktyce. Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. A. Kwiatkowska i M. Válkova Maciejewska, Poznań 2018 (wybrane rozdziały).

– Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków 2016 (wybrane rozdziały).

– Mrozowska H., Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2001, nr 3, s. 24–30.

– Próchniak W., Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.

– Rabiej A., Seretny A., Lipińska E., Janowska I., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.

– Seretny A., Tekst literacki w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Między percepcją a recepcją dzieła, [w:] Literatura polska na świecie. Zagadnienia recepcji i odbioru, red. R. Cudak, Katowice 2005.

– Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010 (wybrane rozdziały).

– Zieniewicz A., Historycznie, literacko czy kulturowo – nauczanie literatury w perspektywie glottodydaktycznej, „Kwartalnik Polonicum” 2013, nr 13, s. 30–35.

– Zieniewicz A., Fragment tekstu literackiego jako narzędzie w glottodydaktyce, „Kwartalnik Polonicum” 2015, nr 19, s. 28–35.

Efekty uczenia się:

Po odbyciu zajęć studentka/student:

I. będzie znać:

– stan badań nad nauczaniem cudzoziemców literatury polskiej i jej wykorzystywaniem w procesie nauczania języka polskiego jako obcego;

– główne podejścia metodologiczne do tekstu literackiego na lektoracie języka polskiego jako obcego,

– wymagania programowe dotyczące znajomości słownictwa i struktur gramatycznych, a także elementów realioznawstawa i krajoznawstwa na poszczególnych poziomach zaawansowania językowego cudzoziemców uczących się polszczyzny;

II. będzie umieć:

– analizować teksty literackie pod kątem możliwości i celowości ich przedstawienia na zajęciach z cudzoziemcami uczącymi się polszczyzny,

– integrować wybrane teksty literackie z programem nauczania języka polskiego jako obcego na danym poziomie biegłości językowej,

– napisać spójny tekst naukowy oparty na trafnie dobranej bibliografii i zawierający samodzielną analizę oraz wyraźnie sformułowane wnioski;

III. będzie świadoma/świadomy:

– szczególnej roli literatury jako nośnika treści kulturowych w procesie nauczania języka obcego,

– wagi misji upowszechniania literatury polskiej wśród cudzoziemców uczących się języka polskiego,

– konieczności dobrej orientacji w najnowszej literaturze polskiej i śledzenia na bieżąco nowości wydawniczych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusjach), kontrola obecności.

Pod koniec roku akademickiego słuchaczki i słuchacze seminarium muszą sformułować temat pracy magisterskiej.

Uwaga! Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu tej liczby nieobecności nie ma możliwości uzyskania zaliczenia seminarium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)