Kultura popularna Słowenii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4-KPOP-SLN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna Słowenii |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na drugim roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | słoweński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student/ka powinien/powinna umieć posługiwać się podstawowymi kategoriami antropologicznymi, których znajomość wynika z programu nauczania na pierwszym roku studiów licencjackich. Niezbędna jest również podstawowa znajomość języka słoweńskiego. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone zostanie przedstawieniu rodowodu i kształtu konstytutywnych składników kultury popularnej Słowenii na wybranych przykładach. W pierwszej części cyklu zajęć przedstawione będą podstawowe teorie i pojęcia oraz rudymentarne narzędzia w badaniu kultury popularnej. W drugiej omówione zostanie konstytuowanie się słoweńskiej kultury popularnej w XIX i na początku XX wieku oraz poszczególne realizacje tej sfery kultury w Słowenii na wybranych przykładach z wykorzystaniem narzędzi prezentowanych w części pierwszej cyklu. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie 1) współzależności między charakterem kultury a cywilizacyjnymi (technicznymi), gospodarczymi i społeczno-politycznymi realiami jej funkcjonowania; 2) historycznych i współczesnych form "kultury popularnej" w Słowenii; 3) roli i znaczenia tych form w procesie budowania tożsamości słoweńskiej kultury narodowej. |
Literatura: |
-- J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne 2004. Biblioteka Myśli Semiotycznej, nr 48. -- Folklorystyka. Dylematy i perspektywy, pod red. D. Simonides, Opole: Uniwersytet Opolski 1995. -- W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków: Rabid 2002. -- Grafitarji: grafiti kot sodobni spomeniki = graffitists: as contemporary monument, red. B. Zrinski, L. Stepančič, Ljubljana: MGLC, 2004. -- S. Simenc, Slovensko slovstvo v filmu, [w:] XVIII. seminar slovenskega jezika, literature in kulture, pod red. M. Orozen e.a., Ljubljana: PZE za slovanske jezike in knjizevnosti FF Univerze v Ljubljani 1982. -- M. Rupel, Valvasorjevo berilo, Ljubljana: Mladinska knjiga 1951 (wybór). -- S. Zizek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Warszawa: KR 2003. -- A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa: PWN 1983. -- P. Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni. Studia o literaturze i kulturze popularnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 1996. -- M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2003. -- Janez Bogataj, Slovenija praznuje: sodobne šege in navade na Slovenskem, Ljubljana: Mladinska knjiga, 2011. - D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998. - T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004. - J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. i red. J. Barański, Kraków 2003. - J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000. - Slovenska kultura v XX. stoletju, red. Ženja Leiler, Aleš Berger, Ljubljana: Mladinska knjiga 2002. - U. Eco, Superman w kulturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. Joanna Ugniewska, Warszawa 1996. - A. Nacher, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Poznań 2012. - FV. Alternativa osemdesetih / Alternative Scene of the Eighties, red. B. Škrjanec, Ljubljana: Mednarodni grafični likovni center, 2008. Dodatkowa literatura, dotycząca konkretnych zjawisk z zakresu słoweńskiej kultury popularnej, zostanie dostosowana do zainteresowań uczestników i podana w toku zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka sposoby analizy tekstów kultury słoweńskiej pochodzących z różnych sfer praktyk; jak też wzajemne powiązania między sztuką, literaturą, językiem, polityką oraz ich historyczne konteksty na poziomie kultury popularnej. Potrafi identyfikować najważniejsze czynniki warunkujące kształtowanie się sfery symbolicznej kultury słoweńskiej oraz ich historyczne konteksty na poziomie kultury popularnej. Student/ka jest gotów/gotowa do poznawania i rozumienia specyfiki kultury słoweńskiej.. Student/ka jest gotów/gotowa do poznawania i rozumienia specyfiki kultury słoweńskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest aktywność i przygotowanie do zajęć. Podstawą weryfikacji efektów uczenia się jest test końcowy pisemny. Możliwe są dwie uzasadnione nieobecności w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.