Aktualne kierunki badań slawistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4AKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktualne kierunki badań slawistycznych |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na II roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualną pracą badawczą pracowników Instytutu Slawistyki Zachodniej i Południowej. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot będzie miał formę wykładu, w trakcie którego kilku pracowników zaprezentuje studentom prowadzone przez siebie w ostatnim czasie (trzy – cztery lata) badania z różnych dziedzin studiów slawistycznych (językoznawstwo, literaturoznawstwo, kulturoznawstwo oraz badania interdyscyplinarne). Pozwoli to na przedstawienie najnowszych zagadnień podejmowanych w badaniach slawistycznych, jak też zaprezentowanie stosowanych metod badawczych. Umożliwi przekazanie wiedzy na temat konkretnych problemów i sposobów ich rozwiązywania w trakcie pracy badawczej. To ostatnie zagadnienie może obejmować również problematykę zdobywania środków na badania, praktycznych aspektów dostępu do źródeł, jak też publikowania i promowania wyników przeprowadzonych badań oraz ich komercyjnego wykorzystania. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca do poszczególnych zagadnień prezentowana jest przy poszczególnych tematach wykładów. Lektury dodatkowe, wprowadzające w badania slawistyczne: 1) Slavica Leguntur. Aktualne problemy badawcze slawistyki, red. Joanna Królak, Jerzy Molas, ISZiP, Warszawa 2006 2) Zmysłowy komunizm. Somatyczne doświadczenie epoki, red. Zuzanna Grębecka, Magdalena Bogusławska, Robert Kulmiński, Warszawa-Kraków 2014 3) Świat ukryty w słowach, czyli o znaczeniu gramatycznym, leksykalnym i etymologicznym; red. Ilona Generowicz, Elżbieta Kaczmarska, Ignacy M. Doliński, Warszawa 2009 4) Praktyczny przewodnik po korpusach języków słowiańskich, http://slawistyka.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/283/2014/11/Praktyczny-przewodnik-po-korpusach-j%C4%99zyk%C3%B3w-s%C5%82owia%C5%84skich.pdf 5) M. Falski, M. Filipowicz, A. Kobylińska, Peryferyjność. Habsbursko-słowiańska historia nieoczywista, Kraków 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna najnowsze pola i metody badawcze dotyczące kultur i języków krajów słowiańskich, jak też historyczne uwarunkowania prowadzenia określonych badań na danym obszarze; - zna realia prowadzenia badań w oparciu o wybrane metody w odniesieniu do sytuacji w regionie oraz w Europie; - posiada wiedzę o najnowszych metodach i wynikach analizy tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemnych powiązaniach w obrębie danego obszaru Słowiańszczyzny; - zna podstawowe zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej; - posiada podstawową wiedzę na temat sposobów zdobywania środków badawczych, zasad pozyskiwania źródeł oraz sposobów publikowania wyników badań i ich popularyzacji; Umiejętności - potrafi opisać najnowsze metody wykorzystywane w badaniach slawistycznych oraz ich znaczenie dla poznania danego kraju czy też całego regionu; - potrafi interpretować historyczne i współczesne zjawiska kulturowe, językowe, społeczne i polityczne w wybranym kraju słowiańskim w kontekście sytuacji w regionie, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych oraz lingwistycznych; - potrafi korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego czy też całego regionu; - potrafi pozyskać i wykorzystywać zróżnicowane źródła w procesie analizy zjawisk kulturowych charakterystycznych dla danego obszaru Słowiańszczyzny oraz przygotować materiał weryfikujący wysuniętą tezę; - potrafi przygotować podstawową formę promocji wyników przprowadzonych badań. Kompetencje społeczne - krytycznie odnosi się do różnych metod badawczych; - potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w trakcie studiów do analizy konkretnych zjawisk społecznych i stworzenia projektu badawczego; - rozumie możliwość zastosowania dominujących i nowatorskich perspektyw badawczych we własnej działalności badawczej; - potrafi przygotować i obronić rozumowanie na podstawie samodzielnie zebranych, zanalizowanych i zintegrowanych informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Falski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu zdalnego synchronicznego z wykorzystaniem platformy Google Meets. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Falski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu stacjonarnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.