Mapy Słowiańszczyzny. Kartografia jako sztuka i metoda
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9MAPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mapy Słowiańszczyzny. Kartografia jako sztuka i metoda |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot realizowany w formie tutoringu, tj. w cyklu indywidualnych spotkań tutora ze studentem i rozmowy o wspólnie uzgodnionych zagadnieniach, zgodnych z zainteresowaniami studenta. Każdy ze studentów odbędzie 7 spotkań z tutorem w cyklu co 2 lub 3 tygodnie (terminy spotkań zostaną uzgodnione indywidualnie z każdym studentem). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Pełny opis: |
Serdecznie zapraszam osoby pragnące rozwijać umiejętność (auto)krytycznego i wszechstronnego myślenia naukowego, zaciekawione kartografią jako sztuką systematyzacji, reprezentacji i problematyzacji wiedzy, pragnące pogłębić swoją wiedzę o kulturze studiowanej specjalności w perspektywie uwarunkowań międzykulturowych oraz pragnące "podejrzeć" obszar zainteresowania slawistyki jako nauki w szerszych (oraz interdyscyplinarnych) ramach, wykraczających poza tradycyjnie rozumianą Słowiańszczyznę. Zapraszam także te studentki i studentów, którzy chcieliby poobserwować swój własny sposób naukowego (i nie tylko) myślenia a także strategie wizualizacji. |
Literatura: |
Proponowane lektury (lista ma charakter orientacyjny, wybiórczy i otwarty, będzie modyfikowana w zależności od zainteresowań każdego studenta i tematów, które będą przedmiotem dyskusji na tutorialach): I. Trzcińska, Obraz, mapa, hybryda. Kulturowe aspekty przedstawiania świata, "The Polish Journal of the Arts and Culture" V, 2013, nr 8. T. R. Berg, Teatr świata. Mapy, które tworzą historię, przeł. M. Gołębiewska-Bijak, Kraków 2018. J. Derrida, Inny kurs, przeł. T. Załuski, Warszawa 2017. P. Zajac, Premenlivá mapa. Národná a stredoeurópska literatúra ako súčasť spoločnej kultúrnej pamäti, "OS. Fórum občianskej spoločnosti" 2006, nr 1-2. P. Czapliński, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student zyska szerszą i zarazem pogłębioną wiedzę o kulturze studiowanej przez siebie specjalności oraz warunkach jej relacyjnego kształtowania się jako wyodrębnionego podmiotu. Podczas tutoriali będzie przede wszystkim pogłębiał swoje umiejętności w zakresie: - tworzenia własnych naukowych konstrukcji myślowych; - krytycznego, w tym autokrytycznego myślenia; - tworzenia argumentacji i obrony przyjętych założeń/wniosków badawczych; - bardziej precyzyjnego formułowania myśli, w tym opinii; - wielostronnego spojrzenia na zagadnienia naukowe i dostrzegania relacji między nauką a praktyką codziennego życia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będzie podlegała umiejętność tworzenia własnych konstrukcji myślowych oraz formułowania własnych opinii, przede wszystkim w formie ustnej. Przygotowywane przez studenta w cyklu spotkań krótkie eseje (każdy po 2-3 strony) nie będą podlegały bezpośredniej ocenie, choć będą stanowiły jedną z podstaw do ocenianej przy wystawianiu oceny końcowej dyskusji. Ocenie podlegać będzie zatem przede wszystkim umiejętność prowadzenia naukowego dialogu oraz umiejętność określania własnego stanowiska naukowego w toku rozmowy i w odniesieniu do przeczytanych lektur (a także w pewnym stopniu sumienność w przygotowywaniu się do spotkań). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.