Propedeutyka języka łacińskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-13A1PL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka języka łacińskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej - niestacjonarne (zaoczne) 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Praktyczna nauka języka łacińskiego z elementami kultury starożytnej Grecji i Rzymu |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są praktycznej nauce języka łacińskiego (fleksja i składnia), umożliwiającej rozumienie prostych tekstów, oraz zapoznaniu z kulturą starożytną Grecji i Rzymu, Biblią i współczesnymi przejawami kultury łacińskiej, w tym jej obecności w językach nowożytnych. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student będzie musiał poświęcić ok. 60h. |
Literatura: |
Dowolny słownik łacińsko-polski skrypt autorski prowadzącego przedmiot Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987 Kalinkowski S., Aurea Dicta t. I, II, Warszawa 2001 Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1993 Korolko M., Słownik kultury śródziemnomorskiej w Polsce, Warszawa 2004 Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1983 |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - wskazuje miejsce języka łacińskiego pośród języków indoeuropejskich oraz jego znaczenie dla rozwoju języków nowożytnych i współczesnych dyscyplin nauki - posługuje się gramatykę języka łacińskiego w stopniu podstawowym - używa podstawowego słownictwa starożytnej łaciny umożliwiającą rozpoznawanie rdzeni łacińskich w terminologii naukowej oraz obcowanie z tekstami starożytnych autorów - wymienia i charakteryzuje podstawowych autorów łacińskich - opisuje podstawy kultury starożytnego Rzymu Student w zakresie umiejętności: - korzysta ze słowników, gramatyk i wszelkich materiałów pomocniczych - tłumaczy proste teksty z języka łacińskiego na język polski Student w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności - postrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych zwł. przez pogłębianie biegłości językowej; elastycznie wyznacza kierunki własnego rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stanowi średnią z ocen z dwóch prac semestralnych. Brana jest również pod uwagę frekwencja i przygotowanie studenta do zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.