Antropologia antyku greckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-AAG-OG | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia antyku greckiego | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej | ||
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
||
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest wprowadzenie ich uczestników z zagadnienie religijności starożytnych Greków. Politeistyczny system religii greckiej poza stałym państwowym kultem bogów, zawierał w sobie także inne formy poszukiwania kontaktu z bóstwem. |
||
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest wprowadzenie ich uczestników z zagadnienie religijności starożytnych Greków. Politeistyczny system religii greckiej poza stałym państwowym kultem bogów, zawierał w sobie także inne formy poszukiwania kontaktu z bóstwem. Misteria Dionizosa, misteria orfickie, eleuzyńskie i inne były stałym elementem greckiego życia religijnego. Człowiek grecki poza koniecznością uczestniczenia w obowiązkowym - państwom kulicie polis, miał możliwość realizowania swych religijnych potrzeb także, właśnie na drodze uczestnictwa w misteriach. Wzmianki autorów starożytnych pozwalają nam na częściowe odtworzenie owych rytuałów których zadaniem było przekroczenie lub chociaż zbliżenie się do granicy dzielącej człowieka i bóstwo. Nie jest tajemnicą, że kultura Grecja stoi i podstaw kultury zachodniej, która uległa znacznemu zubożeniu w wyniku brutalnej ekspansji chrześcijaństwa. Celem wykładowcy – filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej jest przybliżenie słuchaczom i interlokutorom tych aspektów kultury Greckiej, które nie poddaje były jeszcze zgubnemu działaniu kościoła katolickiego, a jej barwność manifestowała się na setki i tysiące sposobów tworząc barwny wachlarz kulturowych fenomenów. Zajęcia będą miały formę lektury wybranych tekstów odnoszących się do antropologii antyku greckiego i jak również wykładu połączonego z dyskusją na temat omawianych przez wykładowcę tematów. |
||
Literatura: |
Antropologia Antyku Greckiego, wyd. UW., Literatura grecka od Homera do końca IVw – tłumaczenia. Walter Burkert Starożytne Kulty Misteryjne, Wiesław Juszczak Realność Bogów, Włodzimierz Lengauer Religiność starożyutnych Greków, Karl Kereni Eleuzis, (i inne jego pisma), Adam Krokiewicz Studia Orfickie, Eric Doods Grecy i Irracjonalność. Do tego wybrane artykuły z literatury przedmiotu. |
||
Efekty uczenia się: |
student będzie orientował w podstawowych zagadnieniach odnoszących się do znajomości kultury antycznej. będzie również wstępnie przygotowany do dalszych studiów nad tą materią badawczą. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zająciach, obecność na zajęciach, zaangażowanie i zainteresowanie tematem, twórcze podejście do omawianych zagadnień! |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Mikuła | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest wprowadzenie ich uczestników z zagadnienie religijności starożytnych Greków. Politeistyczny system religii greckiej poza stałym państwowym kultem bogów, zawierał w sobie także inne formy poszukiwania kontaktu z bóstwem. | |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest wprowadzenie ich uczestników z zagadnienie religijności starożytnych Greków. Politeistyczny system religii greckiej poza stałym państwowym kultem bogów, zawierał w sobie także inne formy poszukiwania kontaktu z bóstwem. Misteria Dionizosa, misteria orfickie, eleuzyńskie i inne były stałym elementem greckiego życia religijnego. Człowiek grecki poza koniecznością uczestniczenia w obowiązkowym - państwom kulicie polis, miał możliwość realizowania swych religijnych potrzeb także, właśnie na drodze uczestnictwa w misteriach. Wzmianki autorów starożytnych pozwalają nam na częściowe odtworzenie owych rytuałów których zadaniem było przekroczenie lub chociaż zbliżenie się do granicy dzielącej człowieka i bóstwo. Nie jest tajemnicą, że kultura Grecja stoi i podstaw kultury zachodniej, która uległa znacznemu zubożeniu w wyniku brutalnej ekspansji chrześcijaństwa. Celem wykładowcy – filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej jest przybliżenie słuchaczom i interlokutorom tych aspektów kultury Greckiej, które nie poddaje były jeszcze zgubnemu działaniu kościoła katolickiego, a jej barwność manifestowała się na setki i tysiące sposobów tworząc barwny wachlarz kulturowych fenomenów. Zajęcia będą miały formę lektury wybranych tekstów odnoszących się do antropologii antyku greckiego i jak również wykładu połączonego z dyskusją na temat omawianych przez wykładowcę tematów. | |
Literatura: |
Antropologia Antyku Greckiego, wyd. UW., Literatura grecka od Homera do końca IVw – tłumaczenia. Walter Burkert Starożytne Kulty Misteryjne, Wiesław Juszczak Realność Bogów, Włodzimierz Lengauer Religiność starożyutnych Greków, Karl Kereni Eleuzis, (i inne jego pisma), Adam Krokiewicz Studia Orfickie, Eric Doods Grecy i Irracjonalność. Do tego wybrane artykuły z literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.