Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dionizos i dionizyjskość w kulturze zachodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-DID-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dionizos i dionizyjskość w kulturze zachodu
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie uczestnikom starożytnych koncepcji na temat greckich bogów z Dionizosem na czele, ale również próba pokazania ich obecnoóści i działania tu i teraz, w filozofii, filmie, sztukach plasycznych i innych licznych formach manifestowania się ludzkiego ducha i rozumu. Paradoksalność, która należy do istoty każdego tworzenia szczególnie widoczna jest w kulturze starożytnej Grecji – powszechnie znanej jako kolebka politeizmu, niezliczonych koncepcji myślowych i generujących je licznych szkół filozoficznych. Obecność Dionizosa jako patrona i przedmiotu zajęć nie jest przypadkowa. Wydaje się, że to najbardziej tajemnicze i nieuchwytne dla nauki bóstwo łączy w sobie wiele cech niezwykle bliskich współczesnej kulturze. Dualizm, transgresja, wieloimienność, zmienność, dwupłuciowość, męskość i żeńskość, dziewczęść i chłopięcość, boskość i człowieczeństwo to jedynie niektóre z cech Dioniozosa obecne w naszej kulturze, popkulturze i subkulturze. Bezpośrednim celem zajęć będzie przyjrzenie się tym fenomenon i próba reflekcji nad ich istotą. Zajęcia przeznaczone będą dla wszystkich zainteresowanych, na każdym poziomie edukacji uniwersyteckiej

Literatura:

Literatura grecka od Homera do końca IVw – tłumaczenia.

Walter Burkert Starożytne Kulty Misteryjne, Wiesław Juszczak Realność Bogów, Włodzimierz Lengauer Religiność starożyutnych Greków, Karl Kereni Eleuzis, (i inne jego pisma), Adam Krokiewicz Studia Orfickie, Eric Doods Grecy i Irracjonalność. Do tego wybrane artykuły z literatury przedmiotu.

Efekty uczenia się:

student będzie orientował w podstawowych zagadnieniach odnoszących się do znajomości kultury antycznej. będzie również wstępnie przygotowany do dalszych studiów nad tą materią badawczą.

Metody i kryteria oceniania:

aktywność na zająciach, obecność na zajęciach, zaangażowanie i zainteresowanie tematem, twórcze podejście do omawianych zagadnień!

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)