Dionizos i dionizyjskość w kulturze zachodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-DID-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Dionizos i dionizyjskość w kulturze zachodu |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie uczestnikom starożytnych koncepcji na temat greckich bogów z Dionizosem na czele, ale również próba pokazania ich obecnoóści i działania tu i teraz, w filozofii, filmie, sztukach plasycznych i innych licznych formach manifestowania się ludzkiego ducha i rozumu. Paradoksalność, która należy do istoty każdego tworzenia szczególnie widoczna jest w kulturze starożytnej Grecji – powszechnie znanej jako kolebka politeizmu, niezliczonych koncepcji myślowych i generujących je licznych szkół filozoficznych. Obecność Dionizosa jako patrona i przedmiotu zajęć nie jest przypadkowa. Wydaje się, że to najbardziej tajemnicze i nieuchwytne dla nauki bóstwo łączy w sobie wiele cech niezwykle bliskich współczesnej kulturze. Dualizm, transgresja, wieloimienność, zmienność, dwupłuciowość, męskość i żeńskość, dziewczęść i chłopięcość, boskość i człowieczeństwo to jedynie niektóre z cech Dioniozosa obecne w naszej kulturze, popkulturze i subkulturze. Bezpośrednim celem zajęć będzie przyjrzenie się tym fenomenon i próba reflekcji nad ich istotą. Zajęcia przeznaczone będą dla wszystkich zainteresowanych, na każdym poziomie edukacji uniwersyteckiej |
Literatura: |
Literatura grecka od Homera do końca IVw – tłumaczenia. Walter Burkert Starożytne Kulty Misteryjne, Wiesław Juszczak Realność Bogów, Włodzimierz Lengauer Religiność starożyutnych Greków, Karl Kereni Eleuzis, (i inne jego pisma), Adam Krokiewicz Studia Orfickie, Eric Doods Grecy i Irracjonalność. Do tego wybrane artykuły z literatury przedmiotu. |
Efekty uczenia się: |
student będzie orientował w podstawowych zagadnieniach odnoszących się do znajomości kultury antycznej. będzie również wstępnie przygotowany do dalszych studiów nad tą materią badawczą. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zająciach, obecność na zajęciach, zaangażowanie i zainteresowanie tematem, twórcze podejście do omawianych zagadnień! |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.