Dionizos i dionizyjskość w kulturze zachodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-DID-OG | Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Dionizos i dionizyjskość w kulturze zachodu | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej | ||
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. |
||
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie uczestnikom starożytnych koncepcji na temat greckich bogów z Dionizosem na czele, ale również próba pokazania ich obecnoóści i działania tu i teraz, w filozofii, filmie, sztukach plasycznych i innych licznych formach manifestowania się ludzkiego ducha i rozumu. Paradoksalność, która należy do istoty każdego tworzenia szczególnie widoczna jest w kulturze starożytnej Grecji – powszechnie znanej jako kolebka politeizmu, niezliczonych koncepcji myślowych i generujących je licznych szkół filozoficznych. Obecność Dionizosa jako patrona i przedmiotu zajęć nie jest przypadkowa. Wydaje się, że to najbardziej tajemnicze i nieuchwytne dla nauki bóstwo łączy w sobie wiele cech niezwykle bliskich współczesnej kulturze. Dualizm, transgresja, wieloimienność, zmienność, dwupłuciowość, męskość i żeńskość, dziewczęść i chłopięcość, boskość i człowieczeństwo to jedynie niektóre z cech Dioniozosa obecne w naszej kulturze, popkulturze i subkulturze. Bezpośrednim celem zajęć będzie przyjrzenie się tym fenomenon i próba reflekcji nad ich istotą. Zajęcia przeznaczone będą dla wszystkich zainteresowanych, na każdym poziomie edukacji uniwersyteckiej |
||
Literatura: |
Literatura grecka od Homera do końca IVw – tłumaczenia. Walter Burkert Starożytne Kulty Misteryjne, Wiesław Juszczak Realność Bogów, Włodzimierz Lengauer Religiność starożyutnych Greków, Karl Kereni Eleuzis, (i inne jego pisma), Adam Krokiewicz Studia Orfickie, Eric Doods Grecy i Irracjonalność. Do tego wybrane artykuły z literatury przedmiotu. |
||
Efekty uczenia się: |
student będzie orientował w podstawowych zagadnieniach odnoszących się do znajomości kultury antycznej. będzie również wstępnie przygotowany do dalszych studiów nad tą materią badawczą. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zająciach, obecność na zajęciach, zaangażowanie i zainteresowanie tematem, twórcze podejście do omawianych zagadnień! |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. | |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie próba zagłebienia się w tematykę, która bezpośrednio odnosi się do roli Dionizosa w kulturze zachodniej. Kultura grecka stojąca u podstaw naszej cywilizacji nieustająco pojawia się w kształujących naszą rzeczywistość archetypach, ideach, niezliczonych artystycznych wizjach i literackich koncepcajach tworzących wyobrażenie o naszej codzienności. W przekonaniu wykładowcy filologa klasycznego, kulturoznawcy o orientacji filozoficznej warto przyglądać się tym fenomenom i na żywo – czyli wspólnie analizowoać wybrane z nich – poddawać krytyce i dyskusji, odkrywać zapomniene i nowe sensy obecności klasyki we współczesnym świecie. Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie uczestnikom starożytnych koncepcji na temat greckich bogów z Dionizosem na czele, ale również próba pokazania ich obecnoóści i działania tu i teraz, w filozofii, filmie, sztukach plasycznych i innych licznych formach manifestowania się ludzkiego ducha i rozumu. Paradoksalność, która należy do istoty każdego tworzenia szczególnie widoczna jest w kulturze starożytnej Grecji – powszechnie znanej jako kolebka politeizmu, niezliczonych koncepcji myślowych i generujących je licznych szkół filozoficznych. Obecność Dionizosa jako patrona i przedmiotu zajęć nie jest przypadkowa. Wydaje się, że to najbardziej tajemnicze i nieuchwytne dla nauki bóstwo łączy w sobie wiele cech niezwykle bliskich współczesnej kulturze. Dualizm, transgresja, wieloimienność, zmienność, dwupłuciowość, męskość i żeńskość, dziewczęść i chłopięcość, boskość i człowieczeństwo to jedynie niektóre z cech Dioniozosa obecne w naszej kulturze, popkulturze i subkulturze. Bezpośrednim celem zajęć będzie przyjrzenie się tym fenomenon i próba reflekcji nad ich istotą. Zajęcia przeznaczone będą dla wszystkich zainteresowanych, na każdym poziomie edukacji uniwersyteckiej | |
Literatura: |
Literatura grecka od Homera do końca IVw – tłumaczenia. Walter Burkert Starożytne Kulty Misteryjne, Wiesław Juszczak Realność Bogów, Włodzimierz Lengauer Religiność starożyutnych Greków, Karl Kereni Eleuzis, (i inne jego pisma), Adam Krokiewicz Studia Orfickie, Eric Doods Grecy i Irracjonalność. Do tego wybrane artykuły z literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.