Dydaktyka przedmiotu język łaciński i kultura antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-DPJŁ-SPEC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotu język łaciński i kultura antyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu Język łaciński i kultura antyczna w szkole ponadpodstawowej. Zapoznanie z metodami nauczania języka łacińskiego oraz przygotowanie warsztatu pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Zajęcia z dydaktyki przedmiotu język łaciński i kultura antyczna mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z języka łacińskiego i kultury antycznej w szkole ponadpodstawowej. W trakcie kursu studenci zapoznają się z metodologią nauczania języków klasycznych i kultury antycznej oraz zdobędą praktyczne umiejętności niezbędne w pracy nauczyciela, takie jak: wybór i ewaluacja programu nauczania, przygotowanie programu nauczania i rozkładu materiału, pisanie konspektów i scenariuszy lekcji oraz konstruowanie tekstów i sprawdzianów. |
Literatura: |
R.I.Arends, „Uczymy się nauczać” tłum. K.Kruszewski, Warszawa 1995 Informator maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej – Centralna Komisja Egzaminacyjna „Języki obce w szkole” J.Kozielecki, „Koncepcje psychologiczne człowieka” Warszawa 2000 Cz.Kupisiewicz, „Podstawy dydaktyki ogólnej” Warszawa 1988 K.Kruszewski (red.), „Sztuka nauczania”, t. 1 i 2, Warszawa 1991 W.Okoń, „Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”, Warszawa 2003 S.Ostrowski, „Metodyka nauczania języka łacińskiego”, WSiP, Warszawa 1981 D.C.Phillips, J.F.Soltis, „Podstawy wiedzy o nauczaniu” Gdańsk 2003 S.Wilczyński, E.Pobiedzińska, A.Jaworska, „Porta Latina Nova”, podręcznik do nauki języka łacińskiego i kultury antycznej, Wydawnictwa Szkolne PWN, Warszawa 2012 J.Ryba, E.Wolanin, A.Klęczar, „Homo Romanus”, podręcznik do języka łacińskiego i kultury antycznej, Wydawnictwo Draco, Kraków 2017 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student wymienia i charakteryzuje tematy z zakresu: wybrane zagadnienia z historii wychowania i kształcenia, systemy dydaktyczne, zasady i metody nauczania, organizacja nauczania, szczegółowe informacje dotyczące metodyki nauczania przedmiotu język łaciński i kultura antyczna. Umiejętności: Student planuje zajęcia w szkole, dostosowuje program i metody nauczania do możliwości uczniów, doskonali warsztat zawodowy, rozpoznaje i analizuje poszczególne metody nauczania i uczenia się, konstruuje konspekt oraz scenariusz lekcji, ustala kryteria oceny. Kompetencje społeczne: Student rozumie wagę pracy nauczyciela, rzetelnego przygotowania z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczny udział w zajęciach. Systematyczne przygotowywanie wyznaczonych prac. Zdanie egzaminu. Dozwolone 3 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.