Elementy kultury baroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-EKB-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury baroku |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury baroku w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Odwołują się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. Uwaga uczestników będzie skierowana zarówno na sytuację w Europie, jak i na ziemiach polskich. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze. |
Literatura: |
Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006. Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993. Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002. Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979. Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - definiuje podstawowe pojęcia literackie związane z kulturą renesansu i baroku (K_W01/P7S_WG) - określa różnice między kulturą renesansową a barokową (K_W01/ P7S_WG); - charakteryzuje specyfikę recepcji literatury i kultury antycznej w okresie renesansu i baroku (K_W06/ P7S_WG); - opisuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze studiów nad renesansem i barokiem (K_W13/ P7S_WG); - umieszcza w kontekście kulturowym wybrane teksty literackie XV-XVII wieku (K_U09/ P7S_UW); - charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury odrodzenia i baroku na kulturę czasów późniejszych (K_W17/ P7S_WG); - ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/ P7S_KK) - docenia tradycję i dziedzictwo kultury renesansu i baroku (K_K04/ P7S_KO) - ma świadomość znaczenia nauk o kulturze renesansu i baroku w kulturze europejskiej (K_K04/ P7S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Czarski, Monika Mikuła | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Czarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury baroku w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Odwołują się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. Uwaga uczestników będzie skierowana zarówno na sytuację w Europie, jak i na ziemiach polskich. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze. |
|
Literatura: |
Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006. Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993. Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002. Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979. Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.