Filozofia starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-FILSTA3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia starożytna |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa i różnorodności myśli filozoficznej starożytności i średniowiecza oraz jej znaczenia dla rozwoju filozofii w następnych stuleciach. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa i różnorodności myśli filozoficznej starożytności i średniowiecza oraz jej znaczenia dla rozwoju filozofii w następnych stuleciach. Podczas zajęć omówione zostaną główne kierunki filozofii, począwszy od VII w. p.n.e. aż po XIV w. n.e., z naciskiem na kształtowanie się istotnych pojęć filozoficznych w języku greckim i łacińskim, a także zagadnienia związane z warsztatem historyka filozofii starożytnej i średniowiecznej. |
Literatura: |
podane w wykazie teksty źródłowe oraz lektury dodatkowe: Lektury dodatkowe: -G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1-5 (zalecany podręcznik) -P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe lub P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna? (lektura obowiązkowa) -P. Hadot, Twierdza wewnętrzna, klucz do Rozmyślań Marka Aureliusza -E. Voegelin, Platon -K. Albert, O platońskim pojęciu filozofii -B. Snell, Odkrycie ducha -W. Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną? (lektura obowiązkowa) -F. Copleston, Historia filozofii, t. II-III -R. Heinzmann, Filozofia średniowiecza -U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu -E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich -E. Grant, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej |
Efekty uczenia się: |
Student charakteryzuje główne omawiane stanowiska filozoficzne; wyjaśnia specyfikę tekstu starożytnego i średniowiecznego. (K_W11/P6S_WG) Student czyta ze zrozumieniem omawiane teksty filozofów; wskazuje na kluczowe pojęcia i wyjaśnia je; wyodrębnia główne problemy. (K_U02/P6S_UW) Student stawia samodzielne pytania do tekstu, poszukuje w nich inspiracji dla własnych badań filologicznych. (K_U02?p^S_UW) Student ocenia swoją wiedzę w trakcie prowadzonej dyskusji. (K_K01/P6S_KK) Student dostrzega wagę nauk filozoficznych dla rozwoju i ciągłości kultury europejskiej oraz światowej, a także więzi społecznych (K_K04/P6S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
-bieżące przygotowanie do zajęć -obecność na zajęciach -aktywność na zajęciach związana ze znajomością zadanego tekstu źródłowego -końcowe zaliczenie ustne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Łapiński, Monika Mikuła | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Łapiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone omówieniu najważniejszych zagadnień z zakresu filozofii starożytnej i średniowiecznej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są poświęcone omówieniu najważniejszych zagadnień z zakresu filozofii starożytnej i średniowiecznej, z naciskiem na starożytność. W trakcie zajęć czytamy świadectwa dotyczące presokratyków, teksty Platona, Arystotelesa, stoików, Epikura, sceptyków, Filona z Aleksandrii, wczesnych autorów chrześcijańskich, Plotyna, wczesną scholastykę, zagadnienia z zakresu filozofii przyrody, Tomasza z Akwinu. |
|
Literatura: |
P. Hadot: Filozofia jako ćwiczenie duchowe; W. Jaeger: Paideia; W. Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną; presokratycy (wybór tekstów), Platon: Obrona Sokratesa, Gorgiasz, Uczta, Fedon, Fajdros, Państwo, Timajos; Arystoteles: Etyka Nikomachejska, Metafizyka, O duszy; stoicy (wybór tekstów); Epiktet: Encheiridion; Marek Aureliusz: Rozmyślania, Epikur (wybór tekstów); Filon z Aleksandrii: O stworzeniu świata; Plotyn: Enneady (wybór); Augustyn: Wyznania, Solilokwia; Abelard: Etyka, Tak i nie; Tomasz z Akwinu: Traktat o człowieku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.