Historie słów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-HS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Historie słów |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie etymologii i ewolucji polskich leksemów odziedziczonych i/lub zapożyczonych z innych języków. |
Pełny opis: |
Poprzez prezentację i omówienie wybranych leksemów, ich etymologii i ewolucji studenci zaznajomią się bliżej z pojęciami i metodologią typowymi dla językoznawstwa diachronicznego, semantyki i leksykologii. |
Literatura: |
Dubisz S., Język, historia, kultura, t. 1. (wykłady, studia, analizy), t. 2. (wykłady, studia, szkice), t. 3. (wykłady, rozprawy, rozważania), Warszawa 2002, 2007, 2012. Polskie nazwy własne: encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków 1998. Bielenin-Lenczowska K., Rodzina, ród, pokrewieństwo w perspektywie lingwistyczno-antropologicznej, Warszawa 2008. Długosz-Kurczabowa K., Wyrazy, które intrygowały i które intrygują, Warszawa 2015. Jankowiak L.A., Prasłowiańskie dziedzictwo leksykalne we współczesnej polszczyźnie ogólnej, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: - zna podstawową terminologię językoznawczą; - ma podstawową wiedzę o rodzinach i grupach języków; - zna i rozpoznaje polskie wyrazy zapożyczone z języków należących do innych grup i rodzin; - umie wskazać pochodzenie wyrazów jak również wyszukać informacje o ich etymologii; - rozumie rolę kontaktów kulturowych w rozwoju języka ojczystego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: - Kontroli obecności (20%); student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności; - Testu otwartego (80%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Spieralska-Kasprzyk | |
Prowadzący grup: | Beata Spieralska-Kasprzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie etymologii i ewolucji polskich leksemów odziedziczonych i/lub zapożyczonych z innych języków. |
|
Pełny opis: |
Poprzez prezentację i omówienie wybranych leksemów, ich etymologii i ewolucji studenci zaznajomią się bliżej z pojęciami i metodologią typowymi dla językoznawstwa diachronicznego, semantyki i leksykologii. |
|
Literatura: |
Dubisz S., Język, historia, kultura, t. 1. (wykłady, studia, analizy), t. 2. (wykłady, studia, szkice), t. 3. (wykłady, rozprawy, rozważania), Warszawa 2002, 2007, 2012. Polskie nazwy własne: encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków 1998. Bielenin-Lenczowska K., Rodzina, ród, pokrewieństwo w perspektywie lingwistyczno-antropologicznej, Warszawa 2008. Długosz-Kurczabowa K., Wyrazy, które intrygowały i które intrygują, Warszawa 2015. Jankowiak L.A., Prasłowiańskie dziedzictwo leksykalne we współczesnej polszczyźnie ogólnej, Warszawa 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.