Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia starożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-HST2
Kod Erasmus / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia starożytna
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla filologii klasycznej - II roku studiów 1go stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ćwiczenia są prowadzone przez dwa semestry i obejmują wybrane zagadnienia z historii starożytnej Grecji i Rzymu od Homera po późną starożytność. Celem ich jest zapoznanie studentów ze specyfiką źródeł do dziejów antyku, prezentacja maksymalnie wielu ich kategorii (źródła literackie, historiograficzne, inskrypcje, ikonografia, numizmatyka, papirusy, dane archeologiczne) oraz metod ich analizy. Studenci w trakcie zajęć mają nabyć umiejętności krytyki źródła i samodzielnej pracy źródłowej. Ćwiczenia mają też w założeniu kształtować inne umiejętności warsztatowe: poszukiwania bibliograficzne, kwerenda źródłowa do określonego problemu, sporządzanie notatek źródłowych, praca z literaturą naukową.

Pełny opis:

Zajęcia polegają na analizie źródeł pod kierunkiem prowadzącego, podstawową i najczęstszą ich formą jest dyskusja na zapowiedziany temat, do której uczestnicy ćwiczeń samodzielnie się przygotowują. Tematy poszczególnych zajęć znajdują się w części B w rubryce „Zakres tematów”. Do każdych zajęć sformułowany jest temat, podane podstawowe źródła i wskazówki bibliograficzne. Student przygotowuje sam przewidziany sylabusem temat, a na zajęciach zmierza się do jego naukowego opracowania. W ten sposób studenci nabywają doświadczenia w badaniu naukowym. Dla każdej grupy ćwiczeniowej sformułowany został „temat przewodni”. Ma to pozwolić uczestnikom zajęć na wycinkowe (np. pod względem religijności czy wojskowości) porównywanie różnych wspólnot antycznych oraz obserwowanie przemian w poszczególnych z nich. Równocześnie odwoływanie się w trakcie zajęć do wiedzy zdobytej wcześniej na tym samym kursie ma rodzić świadomość kumulatywnego charakteru wiedzy historycznej. Często mogą mieć miejsce także indywidualne, niewielkie referaty studenckie, prezentujące bądź określone źródło, bądź też referujące opracowania naukowe. Wszyscy studenci, zgodnie z podanymi w sylabusie wskazówkami bibliograficznymi, czytają na każde zajęcia odpowiednią literaturę przedmiotu. Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Analizowane teksty i komentujące je opracowania są bardzo różnej długości, różny też będzie tryb pracy ze źródłami (np. z jednej strony kwerenda dużego tekstu np. Iliady Homera, a z drugiej drobiazgowa analiza pięciolinijkowej inskrypcji honoryfikacyjnej). Stąd trudno określić, inaczej niż w sposób uśredniony, czas potrzebny na przygotowanie się do poszczególnych zajęć. Uczestnicy muszą być przygotowani na to, że w początku roku akademickiego (praca z Homerem) będzie go trzeba poświęcić więcej (6-8 godzin tygodniowo), w dalszej części kursu wystarczy 4-6 godzin.

Literatura:

Patrz niżej część B „Zakres tematów”.

Niezależnie od zestawionych tam lektur wszystkich uczestników zajęć obowiązuje bieżące sprawdzanie wszystkich pojawiających się w źródłach i opracowaniach nazw geograficznych w Atlasie Historii Starożytnej Ludwika Piotrowicza, not biograficznych o autorach źródeł w Słowniku pisarzy antycznych pod red. Anny Świderkówny, a niejasnych terminów w zależności od potrzeb w Małej encyklopedii kultury świata antycznego, pod red. Kazimierza Kumanieckiego, Oxford Classical Dictionary wyd. 3 (pod red. S. Hornblowera & A. Spawfortha) lub Der Neue Pauly (istnieje też wersja angielsko-języczna New Pauly)

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

- Student zna różnorodne typy źródeł, jakie stoją do dyspozycji historyka starożytnej Grecji, świata hellenistycznego i Rzymu, tak jak dzieła historiograficzne, inskrypcje, dzieła filozoficzne czy rzeźba (K_W08/ P6S_WG, K_W11/ P6S_WG)

- Student wie, jak bardzo właściwe odczytanie źródeł zależy od zrozumienia konwencji, w jakiej zostały sporządzone, i od celu, jakiemu miały służyć. (K_W08/ P6S_WG, K_W11/ P6S_WG)

- Student zna określone informacje o cywilizacji Greków i Rzymian: pojęcia, zdarzenia, daty, nazwy własnych, etc. (K_W08/ P6S_WG, K_W11/ P6S_WG)

W zakresie umiejętności

- Student samodzielnie analizuje różne rodzaje źródeł historycznych (K_U08/ P6S_UW),

- Student śledzi współczesne dyskusje naukowe i kształtuje w sobie umiejętność krytycznego ustosunkowania się nie tylko do samych źródeł, ale także do ich zastanych interpretacji. (K_U08/ P6S_UW)

- Student podejmuje próby badawcze, pracując w grupie (P6S_UU)

W zakresie kompetencji

- Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności jej wzbogacanie (K_K01/P6S_KK)

- Student rozumie znaczenie właściwej analizy tekstów źródłowych dla zrozumienia wagi dziedzictwa kulturowego starożytnej Grecji i Rzymu. (K_K0/P6S_KO)

Metody i kryteria oceniania:

- frekwencja:

(a) jedna nieobecność w semestrze bez konsekwencji;

(b) każda powyżej jednej do zaliczenia w trybie dyżuru;

(c) powyżej trzech nieobecności zaliczenia nie ma;

- bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach

Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Mikuła, Paweł Nowakowski, Krystyna Stebnicka, Aleksander Wolicki
Prowadzący grup: Paweł Nowakowski, Krystyna Stebnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ćwiczenia są prowadzone przez dwa semestry i obejmują wybrane zagadnienia z historii starożytnej Grecji i Rzymu od Homera po późną starożytność. Celem ich jest zapoznanie studentów ze specyfiką źródeł do dziejów antyku, prezentacja maksymalnie wielu ich kategorii (źródła literackie, historiograficzne, inskrypcje, ikonografia, numizmatyka, papirusy, dane archeologiczne) oraz metod ich analizy. Studenci w trakcie zajęć mają nabyć umiejętności krytyki źródła i samodzielnej pracy źródłowej. Ćwiczenia mają też w założeniu kształtować inne umiejętności warsztatowe: poszukiwania bibliograficzne, kwerenda źródłowa do określonego problemu, sporządzanie notatek źródłowych, praca z literaturą naukową.

Pełny opis:

Zajęcia polegają na analizie źródeł pod kierunkiem prowadzącego, podstawową i najczęstszą ich formą jest dyskusja na zapowiedziany temat, do której uczestnicy ćwiczeń samodzielnie się przygotowują. Tematy poszczególnych zajęć znajdują się w części B w rubryce „Zakres tematów”. Do każdych zajęć sformułowany jest temat, podane podstawowe źródła i wskazówki bibliograficzne. Student przygotowuje sam przewidziany sylabusem temat, a na zajęciach zmierza się do jego naukowego opracowania. W ten sposób studenci nabywają doświadczenia w badaniu naukowym. Dla każdej grupy ćwiczeniowej sformułowany został „temat przewodni”. Ma to pozwolić uczestnikom zajęć na wycinkowe (np. pod względem religijności czy wojskowości) porównywanie różnych wspólnot antycznych oraz obserwowanie przemian w poszczególnych z nich. Równocześnie odwoływanie się w trakcie zajęć do wiedzy zdobytej wcześniej na tym samym kursie ma rodzić świadomość kumulatywnego charakteru wiedzy historycznej. Często mogą mieć miejsce także indywidualne, niewielkie referaty studenckie, prezentujące bądź określone źródło, bądź też referujące opracowania naukowe. Wszyscy studenci, zgodnie z podanymi w sylabusie wskazówkami bibliograficznymi, czytają na każde zajęcia odpowiednią literaturę przedmiotu. Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Analizowane teksty i komentujące je opracowania są bardzo różnej długości, różny też będzie tryb pracy ze źródłami (np. z jednej strony kwerenda dużego tekstu np. Iliady Homera, a z drugiej drobiazgowa analiza pięciolinijkowej inskrypcji honoryfikacyjnej). Stąd trudno określić, inaczej niż w sposób uśredniony, czas potrzebny na przygotowanie się do poszczególnych zajęć. Uczestnicy muszą być przygotowani na to, że w początku roku akademickiego (praca z Homerem) będzie go trzeba poświęcić więcej (6-8 godzin tygodniowo), w dalszej części kursu wystarczy 4-6 godzin.

Literatura:

zob. Zakres tematów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-2 (2024-02-19)