Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowa poezja starożytna - arcydzieła z papirusów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-NPS-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nowa poezja starożytna - arcydzieła z papirusów
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Na przekór pokutującemu poglądowi, literatura starożytna nie jest zbiorem zamkniętym – każda dekada przynosi nowe odkrycia, które każą nam weryfikować nasze poglądy na temat starożytności. Ten kurs jest poświęcony lekturze (w polskim i sporadycznie angielskim przekładzie) greckich arcydzieł poetyckich, odkrytych w wieku XX i XXI i w znacznej mierze nieznanych szerokiej publiczności.

Pełny opis:

Dzisiejszy kanon szkolny arcydzieł literatury starożytnej jest niestety ograniczony do kilku dzieł, niekoniecznie reprezentatywnych. Choć dwudziesto- i dwudziestopierwszowieczne osiągnięcia papirologii, nauki koncentrującej się na badaniu nowo odkrytych fragmentów starożytnych książek i dokumentów, zaowocowały publikacją dziesiątków nieznanych wcześniej fascynujących tekstów, w tym fragmentów zaginionych arcydzieł, ta rewolucja w znikomy sposób wpłynęła na to, jak wiedzy o kulturze starożytnej naucza się w szkole, a jej owoce są praktycznie nieznane szerszej publiczności. Celem tego kursu jest ponowne odkrywanie szeregu z tych niezasłużenie mało czytanych arcydzieł. Nasza uwaga będzie się skupiać na greckiej poezji starożytnej; będziemy czytać – w przekładach na język polski, sporadycznie sięgając po przekłady na język angielski – i omawiać fragmenty poetyckie z różnych okresów i należące do różnych gatunków, odzyskane ze starożytnych papirusów. Omówimy następujące teksty i zagadnienia (uwaga, lista może ulec pewnym modyfikacjom w zależności od okoliczności i naszych preferencji):

(1) Starożytna kultura książkowa. Najstarszy znany papirus grecki: zwój papirusowych i tabliczki z tzw. „Grobu Muzyka” w Atenach.

(2) Archaiczna pornografia? Tzw. “Archiloch z Kolonii”.

(3) Safona o starości, Safona o miłości.

(4) Dramat rodzinny Safony. Etyka papirologa i etyka uprawiania nauki.

(5) Tragedia, fantastyka i technologia. Kreteńczycy Eurypidesa.

(6) Przerwany śmiech. Fragmenty komediowe.

(7) Zabawy z satyrami. Tropiciele Sofoklesa i Tropiciele z Oksyrynchos Tony’ego Harrisona.

(8) Sprawy się komplikują. Persowie Timotheosa.

(9) Starcie poetów. Prolog do Telchinów Kallimacha i Pieczęć Podejdipposa.

(10) Rozczarowujące nowości? Tzw. „mediolański Podejdippos”.

(11) Bardzo prywatne rozmowy. Mimijamby Herodasa.

(12) Seks, przemoc i tauaże. „Elegia tatuażowa”.

(13) Poezja doby kryzysu. Melijamby Kerkidasa.

(14) Pocztówka z końca świata. Epigramy Palladasa.

(15) Najgorszy poeta starożytności? Dioskoros z Afrodito.

Literatura:

Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć.

R. S. Bagnall (oprac.), The Oxford Handbook of Papyrology, Oxford 2009.

M. Hose i D. Schenker (oprac.), A Companion to Greek Literature, Chichester 2016.

A. Łukaszewicz, Świat papirusów, Warszawa 2001.

A. Świderkówna, Kiedy piaski egipskie przemówiły po grecku, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

- zna podstawową periodyzację i chronologię starożytnej poezji greckiej;

- ma podstawową wiedzę o starożytnej kulturze piśmienniczej;

- ma podstawową wiedzę o omawianych autorach;

- zna i rozpoznaje gatunki poezji greckiej na podstawie omawianych autorów;

- umie samodzielnie analizować, interpretować i umieszczać w szerszym kontekście greckie teksty poetyckie omawianych autorów;

- rozumie istotność zagadnień archeologicznych w badaniach dokumentów papirusowych;

- ma świadomość problemów etycznych związanych z pracą papirologa;

- potrafi brać udział w dyskuji na temat starożytnego tekstu poetyckiego;

- potrafi sformułować krótką wypowiedź pisemną na temat starożytnego tekstu poetyckiego;

- ma krytyczną świadomość wagi dziedzictwa starożytnego.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusji (50%), praca pisemna (50%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)