Nowa poezja starożytna - arcydzieła z papirusów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-NPS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Nowa poezja starożytna - arcydzieła z papirusów |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Na przekór pokutującemu poglądowi, literatura starożytna nie jest zbiorem zamkniętym – każda dekada przynosi nowe odkrycia, które każą nam weryfikować nasze poglądy na temat starożytności. Ten kurs jest poświęcony lekturze (w polskim i sporadycznie angielskim przekładzie) greckich arcydzieł poetyckich, odkrytych w wieku XX i XXI i w znacznej mierze nieznanych szerokiej publiczności. |
Pełny opis: |
Dzisiejszy kanon szkolny arcydzieł literatury starożytnej jest niestety ograniczony do kilku dzieł, niekoniecznie reprezentatywnych. Choć dwudziesto- i dwudziestopierwszowieczne osiągnięcia papirologii, nauki koncentrującej się na badaniu nowo odkrytych fragmentów starożytnych książek i dokumentów, zaowocowały publikacją dziesiątków nieznanych wcześniej fascynujących tekstów, w tym fragmentów zaginionych arcydzieł, ta rewolucja w znikomy sposób wpłynęła na to, jak wiedzy o kulturze starożytnej naucza się w szkole, a jej owoce są praktycznie nieznane szerszej publiczności. Celem tego kursu jest ponowne odkrywanie szeregu z tych niezasłużenie mało czytanych arcydzieł. Nasza uwaga będzie się skupiać na greckiej poezji starożytnej; będziemy czytać – w przekładach na język polski, sporadycznie sięgając po przekłady na język angielski – i omawiać fragmenty poetyckie z różnych okresów i należące do różnych gatunków, odzyskane ze starożytnych papirusów. Omówimy następujące teksty i zagadnienia (uwaga, lista może ulec pewnym modyfikacjom w zależności od okoliczności i naszych preferencji): (1) Starożytna kultura książkowa. Najstarszy znany papirus grecki: zwój papirusowych i tabliczki z tzw. „Grobu Muzyka” w Atenach. (2) Archaiczna pornografia? Tzw. “Archiloch z Kolonii”. (3) Safona o starości, Safona o miłości. (4) Dramat rodzinny Safony. Etyka papirologa i etyka uprawiania nauki. (5) Tragedia, fantastyka i technologia. Kreteńczycy Eurypidesa. (6) Przerwany śmiech. Fragmenty komediowe. (7) Zabawy z satyrami. Tropiciele Sofoklesa i Tropiciele z Oksyrynchos Tony’ego Harrisona. (8) Sprawy się komplikują. Persowie Timotheosa. (9) Starcie poetów. Prolog do Telchinów Kallimacha i Pieczęć Podejdipposa. (10) Rozczarowujące nowości? Tzw. „mediolański Podejdippos”. (11) Bardzo prywatne rozmowy. Mimijamby Herodasa. (12) Seks, przemoc i tauaże. „Elegia tatuażowa”. (13) Poezja doby kryzysu. Melijamby Kerkidasa. (14) Pocztówka z końca świata. Epigramy Palladasa. (15) Najgorszy poeta starożytności? Dioskoros z Afrodito. |
Literatura: |
Tłumaczenia tekstów greckich będą dostarczane sukcesywnie w trakcie zajęć. R. S. Bagnall (oprac.), The Oxford Handbook of Papyrology, Oxford 2009. M. Hose i D. Schenker (oprac.), A Companion to Greek Literature, Chichester 2016. A. Łukaszewicz, Świat papirusów, Warszawa 2001. A. Świderkówna, Kiedy piaski egipskie przemówiły po grecku, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: - zna podstawową periodyzację i chronologię starożytnej poezji greckiej; - ma podstawową wiedzę o starożytnej kulturze piśmienniczej; - ma podstawową wiedzę o omawianych autorach; - zna i rozpoznaje gatunki poezji greckiej na podstawie omawianych autorów; - umie samodzielnie analizować, interpretować i umieszczać w szerszym kontekście greckie teksty poetyckie omawianych autorów; - rozumie istotność zagadnień archeologicznych w badaniach dokumentów papirusowych; - ma świadomość problemów etycznych związanych z pracą papirologa; - potrafi brać udział w dyskuji na temat starożytnego tekstu poetyckiego; - potrafi sformułować krótką wypowiedź pisemną na temat starożytnego tekstu poetyckiego; - ma krytyczną świadomość wagi dziedzictwa starożytnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji (50%), praca pisemna (50%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.