Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki nauczycielskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-PN-SPEC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki nauczycielskie
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

Pełny opis:

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno- wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez:

- zapoznanie ze specyfiką szkoły; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji;

- obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie;

- współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy, podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

- pełnienie roli nauczyciela;

- analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na dzień przed prowadzeniem zajęć.

Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki.

Wymiar praktyk ciągłych:

60 godzin

1. W tym minimum 10 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta w szkole ponadpodstawowej (przedmiot „Język łaciński i kultura antyczna, zajęcia w ramach kół zainteresowań, jeśli w szkole brak zajęć z łaciny w planie zajęć uczniów).

2. Ponadto hospitacje lekcji z przedmiotów humanistycznych (w tym z przedmiotu „Język łaciński i kultura antyczna”) – mogą to być języki nowożytne, historia, polski

3. Do praktyk można zaliczyć inną działalność dydaktyczną, w tym prowadzenie zajęć z j. łacińskiego (w wyjątkowej sytuacji także j. starogreckiego) poza szkołą ponadpodstawową, skierowanych do szerokiego grona odbiorców (np. zajęcia prowadzone w ramach kursów organizowanych prze Oddział Warszawski Polskiego Towarzystwa Filologicznego albo w ramach działalności Koła Naukowego IFK pod warunkiem, że odbywają się one pod kuratelą koordynatora praktyk nauczycielskich i uzyskają jego pozytywną oceną.

UWAGA: Odbycie praktyk w wymiarze 60 godzin daje prawo do nauczania przedmiotu jedynie na poziomie ponadpodstawowy. Jeżeli student planuje nauczanie przedmiotu zarówno w szkole podstawowej, jak i w szkole ponadpodstawowej powinien odbyć 120 godzin praktyk nauczycielskich. Swoją decyzję musi przedstawić koordynatorowi praktyk, żeby dodatkowe godziny praktyk uwzględniono w USOS.

Literatura:

Literatura pomocnicza

1. Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998.

2. Janowski A., Poznawanie uczniów. WSiP. Warszawa 1985 i nast.

3. M. Karwowska- Struczyk , W. Hajnicz , Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP

4. M. Karwowska- Struczyk, Dialog psychologii i edukacji-szanse i zagrożenia

5. Kazanowski Z., Osik- Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003

6. Konarzewski K. (red.) Sztuka nauczania. Szkoła t.2 PWN Warszawa 1991

7. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. OW Impuls. Kraków 2003 i nast.

8. Perry R. Teoria i praktyka .Proces stawania się nauczycielem WSiP ,Warszawa 2000

9. Sośnicki K., Teoria środków wychowania . NK Warszawa 1973

10. Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. WSiP, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę z zakresu dydaktyki języka łacińskiego i kultury antycznej w szkole ponadpodstawowej;

ma umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka łacińskiego i kultury antycznej w szkole ponadpodstawowej.

W zakresie kompetencji społecznych:

• jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność, podejmuje realizację indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela;

• ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

• ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyk dla nauczyciela akademickiego będącego koordynatorem specjalizacji nauczycielskiej są:

a. pozytywna opinia nauczyciela-opiekuna praktyki wpisana do dokumentacji przebiegu praktyki (dziennik praktyk DP);

b. podpisane przez nauczyciela-opiekuna zaświadczenie o odbyciu praktyki (OP).

W ramach praktyki student ma obowiązek odbyć 60 godzin praktyk ciągłych

1. W tym minimum 10 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta w szkole ponadpodstawowej (przedmiot „Język łaciński i kultura antyczna, zajęcia w ramach kół zainteresowań, jeśli w szkole brak zajęć z łaciny w planie zajęć uczniów).

2. Ponadto hospitacje lekcji z przedmiotów humanistycznych (w tym z przedmiotu „Język łaciński i kultura antyczna”) – mogą to być języki nowożytne, historia, polski

3. Do praktyk można zaliczyć inną działalność dydaktyczną, w tym prowadzenie zajęć z j. łacińskiego (w wyjątkowej sytuacji także j. starogreckiego) poza szkołą ponadpodstawową, skierowanych do szerokiego grona odbiorców (np. zajęcia prowadzone w ramach kursów organizowanych prze Oddział Warszawski Polskiego Towarzystwa Filologicznego albo w ramach działalności Koła Naukowego IFK pod warunkiem, że odbywają się one pod kuratelą koordynatora praktyk nauczycielskich i uzyskają jego pozytywną oceną.

UWAGA: Odbycie praktyk w wymiarze 60 godzin daje prawo do nauczania przedmiotu jedynie na poziomie ponadpodstawowy. Jeżeli student planuje nauczanie przedmiotu zarówno w szkole podstawowej, jak i w szkole ponadpodstawowej powinien odbyć 120 godzin praktyk nauczycielskich. Swoją decyzję musi przedstawić koordynatorowi praktyk, żeby dodatkowe godziny praktyk uwzględniono w USOS.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 60 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Mikuła, Agnieszka Stachowicz-Garstka
Prowadzący grup: Agnieszka Stachowicz-Garstka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-

wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

Pełny opis:

Celem praktyk jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Cele szczegółowe praktyk to:

1.zapoznanie studenta z zadaniami dydaktycznymi realizowanymi przez szkołę, sposobem funkcjonowania i organizacji pracy dydaktycznej szkoły oraz rodzajami dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty;

2.nabycie przez studenta doświadczenia poprzez obserwację pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych (stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;

3.planowanie i przeprowadzanie przez studenta pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serii lekcji lub zajęć;

4.analizowanie przez studenta, z pomocą opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacji i zdarzeń pedagogicznych zaobserwowanych lub doświadczonych w czasie praktyk;

5.skuteczne współdziałanie studenta z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami, w celu poszerzania wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

Literatura:

Literatura pomocnicza

1. Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998.

2. Janowski A., Poznawanie uczniów. WSiP. Warszawa 1985 i nast.

3. M. Karwowska- Struczyk , W. Hajnicz , Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP

4. M. Karwowska- Struczyk, Dialog psychologii i edukacji-szanse i zagrożenia

5. Kazanowski Z., Osik- Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003

6. Konarzewski K. (red.) Sztuka nauczania. Szkoła t.2 PWN Warszawa 1991

7. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. OW Impuls. Kraków 2003 i nast.

8. Perry R. Teoria i praktyka .Proces stawania się nauczycielem WSiP ,Warszawa 2000

9. Sośnicki K., Teoria środków wychowania . NK Warszawa 1973

10. Tripp D.: Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. WSiP, Warszawa 1996.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)