Roczniki średniowieczne jako źródło historii epoki (wybór)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-RŚ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Roczniki średniowieczne jako źródło historii epoki (wybór) |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Kroniki Średniowieczne (Annales Medii Aevi) stanowią istotną część głównej podstawy źródłowej służącej poznaniu dziejów europejskiego średniowiecza. Spośród kilkudziesięciu obszerniejszych Kronik, jakie dotarły do naszych czasów , większość z nich zachowała się niemal w całości (pomijając nieraz brak poszczególnych wyrazów) , niektóre mają poważniejsze ubytki , jednak, generalnie biorąc ,są na tyle ,jako całość, obszerne , że bez nich trudno byłoby zrekonstruować dzieje poszczególnych państw . Liczne są też Kroniki lokalne , o mniejszej objętości, ale i one mają swoje znaczenie ( co do Kronik lokalnych, to grają one , na przykład, niemałą rolę wśród relacji dotyczących państwa polskiego). |
Pełny opis: |
Kroniki Średniowieczne (Annales Medii Aevi) stanowią istotną część głównej podstawy źródłowej służącej poznaniu dziejów europejskiego średniowiecza. Spośród kilkudziesięciu obszerniejszych Kronik, jakie dotarły do naszych czasów , większość z nich zachowała się niemal w całości (pomijając nieraz brak poszczególnych wyrazów) , niektóre mają poważniejsze ubytki , jednak, generalnie biorąc ,są na tyle ,jako całość, obszerne , że bez nich trudno byłoby zrekonstruować dzieje poszczególnych państw . Liczne są też Kroniki lokalne , o mniejszej objętości, ale i one mają swoje znaczenie ( co do Kronik lokalnych, to grają one , na przykład, niemałą rolę wśród relacji dotyczących państwa polskiego). Zapoznanie uczestników zajęć z kilkoma wybranymi Kronikami , stosownie do zainteresowań studentów, umożliwi im przybliżenie wartości tych Kronik poprzez wspólną lekturę pod kierunkiem prowadzącego zajęcia ( jeśli to będzie możliwe – jeśli zaś nie, to poprzez lekturę i interpretację samego prowadzącego) . Chodzi też o rozbudzenie zainteresowania dziejami Europy, wiedza bowiem o jej historii ,z racji coraz bardziej ograniczanej liczby godzin jej nauczania w szkole , okazuje się wysoce niewystarczająca. W zajęciach mogą uczestniczyć przede wszystkim studenci Wydziałów humanistycznych oraz Wydziału Prawa, Wydziału Politologii ,Wydziału Socjologii , ale także innych Wydziałów, zainteresowani daną problematyką. |
Literatura: |
Zob. Opis |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy Student ma ogólną wiedzę o kronikach średniowiecznych i ich wartości w badaniach historycznych. W zakresie umiejętności Student potrafi interpretować kroniki średniowieczne w kontekście historycznym. W zakresie kompetencji społecznych Student docenia wartość kronik średniowiecznych dla poznania dziejów Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć odbywać się będzie na podstawie w nich uczestnictwa oraz pracy pisemnej na zakończenie roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
patrz Opis |
|
Pełny opis: |
Kroniki Średniowieczne (Annales Medii Aevi) stanowią istotną część głównej podstawy źródłowej służącej poznaniu dziejów europejskiego średniowiecza. Spośród kilkudziesięciu obszerniejszych Kronik, jakie dotarły do naszych czasów , większość z nich zachowała się niemal w całości (pomijając nieraz brak poszczególnych wyrazów) , niektóre mają poważniejsze ubytki , jednak, generalnie biorąc ,są na tyle ,jako całość, obszerne , że bez nich trudno byłoby zrekonstruować dzieje poszczególnych państw . Liczne są też Kroniki lokalne , o mniejszej objętości, ale i one mają swoje znaczenie ( co do Kronik lokalnych, to grają one , na przykład, niemałą rolę wśród relacji dotyczących państwa polskiego). Zapoznanie uczestników zajęć z kilkoma wybranymi Kronikami , stosownie do zainteresowań studentów, umożliwi im przybliżenie wartości tych Kronik poprzez wspólną lekturę pod kierunkiem prowadzącego zajęcia ( jeśli to będzie możliwe – jeśli zaś nie, to poprzez lekturę i interpretację samego prowadzącego) . Chodzi też o rozbudzenie zainteresowania dziejami Europy, wiedza bowiem o jej historii ,z racji coraz bardziej ograniczanej liczby godzin jej nauczania w szkole , okazuje się wysoce niewystarczająca. W zajęciach mogą uczestniczyć przede wszystkim studenci Wydziałów humanistycznych oraz Wydziału Prawa, Wydziału Politologii ,Wydziału Socjologii , ale także innych Wydziałów, zainteresowani daną problematyką. |
|
Literatura: |
Zostanie podana na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.