Redakcja tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-RED-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstu |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Filologii Klasycznej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawy pracy redakcyjnej nad różnymi rodzajami tekstów w języku polskim, niezbędne przy wszelkiego typu praktykach redakcyjnych w wydawnictwach, redakcjach itp. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje: - omówienie etapów powstawania tekstu - zaznajomienie z oznaczeniami korektorskimi i korektą tekstu - zapoznanie z zasadami merytorycznego i leksykograficznego opracowania tekstu. - zapis przypisów i bibliografii - zasady tworzenia różnego typu indeksów - pracę nad tekstami zróżnicowanymi stylistycznie. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student powinien przeznaczyć szacunkowo 90 godzin. |
Literatura: |
1. J. Billingham, Redagowanie tekstów, PWN, Warszawa 2013. 2. A. Brückner, Słownik etymologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1993. 3. K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, PWN, Warszawa 2008. 4. Nowy słownik ortograficzny, red. E. Polański, PWN, Warszawa 1996. 5. D. Podlawska, M. Świątek-Brzezińska, Słownik nazw osobowych i miejscowych, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2008. 6. S. Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. 1-2, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998. 7. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t.1-3, PWN, Warszawa 1981. 8. Słownik poprawnej polszczyzny, red. W. Doroszewski, PWN, Warszawa 1996. 9. Materiały autorskie dostarczone przez osobę prowadzącą zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia z redakcji tekstu przygotowują studentów do pracy naukowej, ćwicząc ich w umiejętności pisemnego przedstawienia przebiegu pracy badawczej oraz formułowania wynikających zeń wniosków. Dostarczają narzędzi niezbędnych w pracy badacza, jak np. biegłość w notacji przypisów i bibliografii. W trakcie zajęć student: - zdobywa umiejętność redakcyjnego opracowania różnego typu tekstów (literackich, naukowych, haseł encyklopedycznych i słownikowych itp.) pod względem merytorycznym i leksykograficznym (KU03/P6S_UW, KU10,11/P6S_UW); - poznaje system znaków korektorskich (itp.) (KW13,14/P6S_WG,); - zdobywa m.in. umiejętność notacji przypisów i bibliografii, niezbędną np. przy pisaniu pracy naukowej (licencjackiej, magisterskiej) (KU03/P6S_UW, KU10,11/P6S_UW);; - ćwiczy umiejętności stylistyczne (KU10,11/P6S_UW); - uczy się komponowania tekstu, formułowania na piśmie myśli KU10,11/P6S_UW; - rozszerza zasób związków frazeologicznych KU10,11/P6S_UW; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK); - uczy się odpowiedzialności za słowo pisane (K_W14/P6S_WK); - rozumie proces pracy jako mechanizm złożony, wymagający współdziałania na wielu etapach (w wypadku publikacji: autora tekstu, redaktora, korektora, redaktora technicznego, grafika, wydawcy)( KU12/P6S_UW) - zyskuje wrażliwość na przekazywane w tekstach treści, dba o ich poprawność nie tylko językową i merytoryczną, ale także „polityczną” (K_K02, 03/P6S_KK, KR, K)); |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% - śródsemestralny pisemny test kontrolny (znaki korektorskie) – 20% - końcowa praca pisemna (tekst naukowy o objętości trzech znormalizowanych stron, zawierający przypisy i bibliografię) – 20% - końcowe zaliczenie pisemne – 20%. Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu sprawdzianu śródsemestralnego. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego. Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Kontrola obecności: dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.