Retoryka i demokracja. Od starożytności do współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-RID-FAK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka i demokracja. Od starożytności do współczesności |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe zajęcia z historii idei, poświęcone analizie roli retoryki politycznej i dyskursu publicznego w ustroju demokratycznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone głównym problemom funkcjonowania polityki demokratycznej, takim jak relacja między retoryką a prawdą, ideologią, tożsamością kulturową i etyką. Wstępem do rozważań będzie przedstawienie istoty demokracji ateńskiej i politycznej genezy retoryki. Przedmiotem lektury będą starożytne teksty źródłowe (we fragmentach) dotyczące opozycji między prawdą a retoryką (dialogi Platona, dzieła Arystotelesa i inne). Przedmiotem analizy będzie krytyka demokracji u Platona i jego wiecznie aktualny spór z sofistami, dotyczący prawdy, polityki i wykształcenia ogólnego. Ogólnym celem zajęć jest ukazanie znaczenia retoryki we współczesnej kulturze politycznej i w dyskursie publicznym. Przedstawiony zostanie wpływ retoryzacji kultury na edukację ogólną w szkołach i na uniwersytetach. Podsumowaniem zajęć będzie analiza stanu edukacji humanistycznej w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
Teksty źródłowe (w przekładach) Platon, Dialogi (wybrane fragmenty) Arystoteles, Polityka, Etyka nikomachejska (wybrane fragmenty) Cyceron, Pisma filozoficzne, O mówcy (fragmenty) Epikur, Złote myśli i inne fragmenty Fragmenty pism sofistów, stoików, cyników, sceptyków, Św. Augustyna i innych. Literatura (do wyboru) H. Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 2011. E. Barker, Political Thought of Plato and Aristotle, New York 1959. L. Edelstein, The Idea of Progress in Classical Antiquity, Baltimore 1967. E. A. Havelocke, The Liberal Temper in Greek Politics, New Haven 1957. R. Legutko, Krytyka demokracji w filozofii politycznej Platona, Kraków 1990. C.Mielczarski, Sofiści i polityka. Antyczne źródła liberalizmu europejskiego, Warszawa 2010. K. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, T.1, Urok Platona, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1993. L. Strauss, Prawo naturalne w świetle historii, tłum. T. Górski, Warszawa 1969 L. Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, tłum. P. Herbich [i in.] Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student: - posiada podstawową wiedzę dotyczącą genezy retoryki politycznej i dyskursu publicznego (H1A_W01, 02, 03) - samodzielnie interpretuje relacje między retoryką a prawdą, tożsamością kulturową i ideologią (H1A_U02) - rozumie retoryczną i praktyczną istotę dyskursu publicznego (H1A_K04) - posiada świadomość retoryzacji formacji demokratycznej (polityka, kultura, edukacja) (H1A_K05) - rozumie światopoglądową genezę orientacji politycznych we współczesnej demokracji (H1A_K05) - rozpoznaje funkcjonowanie resentymentów i sentymentów kulturowych w życiu politycznym (H1A_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
1/ ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 2/ kontrola obecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cyprian Mielczarski, Monika Mikuła | |
Prowadzący grup: | Cyprian Mielczarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe zajęcia z historii idei, poświęcone analizie roli retoryki politycznej i dyskursu publicznego w ustroju demokratycznym. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone głównym problemom funkcjonowania polityki demokratycznej, takim jak relacja między retoryką a prawdą, ideologią, tożsamością kulturową i etyką. Wstępem do rozważań będzie przedstawienie istoty demokracji ateńskiej i politycznej genezy retoryki. Przedmiotem lektury będą starożytne teksty źródłowe (we fragmentach) dotyczące opozycji między prawdą a retoryką (dialogi Platona, dzieła Arystotelesa i inne). Przedmiotem analizy będzie krytyka demokracji u Platona i jego wiecznie aktualny spór z sofistami, dotyczący prawdy, polityki i wykształcenia ogólnego. Ogólnym celem zajęć jest ukazanie znaczenia retoryki we współczesnej kulturze politycznej i w dyskursie publicznym. Przedstawiony zostanie wpływ retoryzacji kultury na edukację ogólną w szkołach i na uniwersytetach. Podsumowaniem zajęć będzie analiza stanu edukacji humanistycznej w Polsce i na świecie. |
|
Literatura: |
Teksty źródłowe (w przekładach) Platon, Dialogi (wybrane fragmenty) Arystoteles, Polityka, Etyka nikomachejska (wybrane fragmenty) Cyceron, Pisma filozoficzne, O mówcy (fragmenty) Epikur, Złote myśli i inne fragmenty Fragmenty pism sofistów, stoików, cyników, sceptyków, Św. Augustyna i innych. Literatura (do wyboru) H. Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 2011. E. Barker, Political Thought of Plato and Aristotle, New York 1959. L. Edelstein, The Idea of Progress in Classical Antiquity, Baltimore 1967. E. A. Havelocke, The Liberal Temper in Greek Politics, New Haven 1957. R. Legutko, Krytyka demokracji w filozofii politycznej Platona, Kraków 1990. C.Mielczarski, Sofiści i polityka. Antyczne źródła liberalizmu europejskiego, Warszawa 2010. K. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, T.1, Urok Platona, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1993. L. Strauss, Prawo naturalne w świetle historii, tłum. T. Górski, Warszawa 1969 L. Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, tłum. P. Herbich [i in.] Warszawa 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.