Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia głosu – fonacja pozakrtaniowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-31B1ZF
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia głosu – fonacja pozakrtaniowa
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedyczne minimum programowe
Przedmioty obowiązkowe dla I roku logopedii - stacjonarne 2-go stopnia
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę mowy zastępczej u pacjentów po laryngektomii, czyli po całkowitym usunięciu krtani. Wyjaśnia trzy sposoby pozyskiwania głosu i mowy u laryngektomowanych:

- pozyskiwanie mowy przełykowej,

- chirurgiczna rehabilitacja mowy poprzez wszczepienie protezki wentylacyjnej,

- pozyskanie mowy przez wykorzystanie elektronicznej protezy głosowej.

Pełny opis:

W ramach wykładów będą omawiane następujące zagadnienia:

- wyjaśnienie terminu laryngektomia,

- przyczyny, objawy i sposoby leczenia raka krtani,

- dane epidemiologiczne dotyczące raka krtani,

- historia rehabilitacji głosu i mowy pacjentów po laryngektomii,

- mowa przełykowa,

- mowa przełykowo-przetokowa,

- mowa z wykorzystaniem elektronicznej protezy głosowej,

- czynniki wpływające korzystnie i niekorzystnie na rehabilitację głosu i mowy u pacjentów pozbawionych krtani,

- utracone funkcje organizmu po operacji laryngektomii,

- adaptacja pacjentów do nowych warunków życia,

- psychologiczne aspekty terapii pacjentów z chorobą nowotworową.

Literatura:

• M. Kowalczuk, Twoje uczucia, Twoja mowa po usunięciu krtani, Białystok 2005.

• M. Kowalczuk, Czy tylko …głos utracony i odzyskany?, Białystok 1997.

• Humanitarny wymiar cierpienia, red. M. Kowalczuk, Białystok 2000.

• M. Kowalczuk, M. Filipowski, W. Kurnicki, Rehabilitacja głosu i mowy, fizjoterapia oraz elementy psychoterapii pacjentów laryngektomowanych-doświadczenia z turnusów rehabilitacyjnych, Otol. Polska 1995.

• G. Janczewski, E. Osuch-Wójcikiewicz, Rak krtani i gardła dolnego, Wyd.I. Bielsko-Biała 2002.

• S. Okła, Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii, PZWL, Warszawa 2007.

• M. Hołejko, R. Szamowska, S. Błasikiewicz, W. Bednarczyk, Rehabilitacja głosu i mowy bezkrtaniowców metodą wokalistyczną, Otol. Polska 1975.

• A. Mitrynowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963.

• A. Pruszewicz, Foniatria kliniczna, Warszawa 1982.

• A. Pruszewicz, Analiza i ocena czynników wpływających na rehabilitację głosu i mowy u chorych po całkowitym wyłuszczeniu krtani, Roczniki Akademii Medycznej w Poznaniu 1971.

• A. Pruszewicz, W sprawie klasyfikacji jakości głosu i mowy zastępczej u laryngektomowanych, Otol. Polska 1975.

• A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Zrozumiałość mowy zastępczej u chorych po laryngektomii, Otol. Polska 1970.

• A. Pruszewicz , A. Obrębowski , A. Czerwiński, Znaczenie rehabilitacji psychicznej w procesie wykształcania mowy zastępczej u laryngektomowanych, Otol. Polska 1970.

• A. Zakrzewski, A. Pruszewicz, O czynnikach ułatwiających wytworzenie mowy zastępczej u chorych po laryngektomii, Otol. Polska 1968.

• J. Kraśny, A. Pruszewicz, Głos i zależność jego jakości od rozległości zabiegu operacyjnego w krtani z powodu zmian nowotworowych w krtani, Otol. Polska 1995.

• A. Sinkiewicz, Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów i lekarzy, Wyd. PTL, Bydgoszcz 1992.

• S. Bień , J. Meder, Rak krtani, Warszawa 1991.

• L. Handzel, Własne doświadczenia w rehabilitacji głosu i mowy bezkrtaniwców, Otol. Polska 1963.

• M. Seeman, W sprawie rehabilitacji chorych po usunięciu krtani, Otol. .Polska 1966.

• J. Tranczyńska, K. Sobatkowski, Anatomiczne warunki tworzenia głosu przełykowego po laryngektomii, Otol. Polska, 1965.

• E. Mozolewski, Chirurgiczna rehabilitacja głosu i mowy po laryngektomii, Otol . Polska 1972.

• A. Domeradzka-Kołodziej , B. Maniecka–Aleksandrowicz,

E. Osuch–Wójcikiewicz , P. Chęciński , E. Jakubowska, Rehabilitacja głosu i mowy u chorych po usunięciu krtani z zastosowaniem protez głosowych typu Provox, Otol. Polska 2006.

• K. Morshed, W. Gołąbek , M. Szymański , W. Olszański, Rehabilitacja głosu z zastosowaniem protezy głosowej typu Provox, Otol. Polska 2005.

• Cz. Tarnowska, Badania nad wpływem plastyki zwieracza gardłowo- przełykowego na proces wykształcenia mowy przełykowej oraz jej charakterystykę percepcyjno-akustyczną, PAM. Szczecin 1989.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat metod pozyskiwania głosu i mowy u pacjentów po laryngektomii.

Zna przyczyny, objawy i sposoby leczenia raka krtani.

Zna psychologiczne problemy pacjentów z chorobą nowotworową .

Umiejętności:

Student przedstawia pacjentowi możliwości pozyskania głosu i mowy po laryngektomii.

Dostosowuje działania terapeutyczne do możliwości psychofizycznych pacjenta.

Kompetencje społeczne:

Student rozumie emocje, jakie odczuwają pacjent i jego bliscy z powodu nowej sytuacji życiowej.

Potrafi pomóc pacjentowi w dostosowaniu się do nowych warunków życia.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności , aktywne uczestnictwo w zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)