Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Język polski jako drugi, obcy, odziedziczony - lingwistyka i glottodydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-C053KG1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Język polski jako drugi, obcy, odziedziczony - lingwistyka i glottodydaktyka
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Seminaria licencjackie dla filologii polskiej - stacjonarne 2020/2021
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 10.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie do napisania pracy licencjackiej. Uczestnicy będą mieli okazję rozważać zagadnienia związane z akwizycją języka polskiego jako obcego, drugiego, odziedziczonego.

Pełny opis:

Podczas seminarium zostaną poruszone m.in. kwestie akwizycji języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego; dwu- i wielojęzyczności; nauczania gramatyki, leksyki i komunikacji. Studenci będą referować literaturę przedmiotu oraz własne prace.

Studenci poznają techniki pisania pracy licencjackiej: określanie zakresu tematycznego, formułowanie tematu, zbieranie materiałów, opracowanie konspektu pracy, bibliografii, przypisów itp.

Literatura:

Literatura (przykładowa):

Gleason J.B., N.B. Ratner (red.) (2005), Psycholingwistyka, Gdańsk.

Kurcz I. (2007), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk.

Dębski R. i W.T. Miodunka (red.) (2016), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. Monografia zbiorowa pod , Kraków.

Lipińska E. (2003), Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.

Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.

Laskowski R. (2009), Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego bilingwizmu, Kraków.

Prizel-Kania A. (2012), Od kompetencji językowej do komunikacyjnej. Przemiany pojęcia w ujęciu glottodydaktycznym, [w:] M. Jodłowiec, A. Tereszkiewicz (red.), Dydaktyka języka obcego w okresie przemian, Kraków, s. 49-58.

Grabias S. (1994), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

A. Markowski (1992), Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, cz. I, Wrocław.

Seretny A., Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2015.

Gramatyki języka polskiego, gramatyki porównawcze.

Pozostała literatura zostanie dobrana do zainteresowań badawczych uczestników.

Efekty uczenia się:

Student krytycznie czyta literaturę przedmiotu i referuje ją.

Student zna podstawowe narzędzia pracy językoznawcy.

Student potrafi zgromadzić literaturę przedmiotu i umiejętnie ją wykorzystać w opracowaniu wybranego tematu pracy licencjackiej.

Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy.

Student umie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola przygotowania do zajęć (aktywność, przygotowanie referatów).

Przygotowywanie pracy licencjackiej (wybór tematu, opracowanie konspektu, przeprowadzenie badania, napisanie i złożenie pracy).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-13

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium licencjackie, 60 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Piasecka
Prowadzący grup: Marta Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Uwagi:

Spotkania w czasie rzeczywistym za pośrednictwem platformy Google Meet, materiały i dyskusje za pośrednictwem platformy Kampus.

Możliwe konsultacje w sali, jeśli (i kiedy) sytuacja epidemiczna na to pozwoli i za zgodą władz Wydziału.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.