Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Retoryka, media cyfrowe, literatura popularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-C061RT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Retoryka, media cyfrowe, literatura popularna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Uczestnik seminarium powinien chcieć prowadzić własne, niestandardowe badania, odkrywać nowe perspektywy, zajmować się tekstami do tej pory niebadanymi (lub znanymi tekstami, ale ukazanymi z nowej perspektywy). Przydatna będzie choćby podstawowa orientacja w terminach retorycznych. Część lektur będzie w języku angielskim - wymagana jest przynajmniej bierna jego znajomość.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium ma dać uczestnikom narzędzia i sposobność do prowadzenia własnych badań naukowych, zwieńczonych napisaniem pracy magisterskiej. Metody retoryki i krytyki retorycznej znajdują zastosowanie w analizie bardzo różnych artefaktów - teksów literackich, użytkowych, medialnych, przekazów pisanych, mówionych, wizualnych, multimodalnych. Uczestnicy seminarium mają zatem bardzo szerokie możliwości wyboru tematu i obiektu badań. Metodą badań powinna być natomiast jedna z metod krytyki retorycznej.

Pełny opis:

Seminarium ma dać uczestnikom narzędzia i sposobność do prowadzenia własnych badań naukowych, zwieńczonych napisaniem pracy magisterskiej. Będzie poświęcone metodom krytyki retorycznej, z uwzględnieniem nowych kierunków badań: retoryka in situ, etnoretoryka, retoryka cyfrowa. Zajęcia będą prowadzone na zasadzie research based learning: uczestnicy prowadzą własne projekty badawcze, a rolą promotora jest doradzanie i dyskutowanie oraz włączanie uczestników seminarium do większych projektów naukowych.

Uczestnicy zajęć mają zatem bardzo szerokie możliwości wybrania tematu i przedmiotu badań (oraz prac magisterskich). Sugerowane tematy badań to:

- literatura lokalna, oddolna (wspomnienia, pamiętniki, laudacje miast, przewodniki turystyczne itp.)

- retoryka przestrzeni miasta, przestrzeni turystycznej

- fanfiki, literatura amatorska

- retoryka cyfrowa (zwłaszcza wirtualne mapy, aplikacje do użytku w terenie)

- literatura popularna (zwłaszcza fantasy, kryminał)

- teksty dwujęzyczne

Możliwe jednak jest przedstawienie własnych, innych tematów badań - o ile wykorzystane będą do nich metody krytyki retorycznej.

Literatura:

Samantha Senda-Cook, Aaron Hess, Michael Middleton, Danielle Endres (2018). Readings in Rhetorical Fieldwork. Routledge.

Jim A. Kuypers (2016). Rhetorical Criticism: Perspectives in Action. Rowman & Littlefield.

Sonja Foss. (2009). Rhetorical criticism. Exploration and Practice. Waveland Press

Deanna D. Sellnow. (2018). The Rhetorical Power of Popular Culture: Considering Mediated Texts. Singapur: Sage

Małgorzata Marcjanik (red.), (2006). Retoryka codzienności. Warszawa: Trio.

Cyprian Mielczarski (red.) (2017). Retoryka klasyczna i retoryka współczesna. Pola i perspektywy badań. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Sub Lupa

Joanna Partyka. (2017). Normy komunikacji. Między retoryką a językiem. Warszawa: IBL

Efekty uczenia się:

Uczestnik seminarium

- potrafi zaplanować projekt badawczy: określić zagadnienie, dobrać materiał według ustalonych kryteriów, dobrać metody badawcze, zgromadzić literaturę, zaplanować i przeprowadzić badania, przedstawić ich wyniki,

- potrafi pracować w zespole,

- potrafi konstruktywnie krytykować inne projekty,

- potrafi określać problemy, proponować metody rozwiązania,

- potrafi w różnej formie prezentować wyniki badań.

Metody i kryteria oceniania:

Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 w semestrze

Aktywny udział w zajęciach - dyskusje, prezentacje, udział w projektach badawczych

Przedstawienie pracy magisterskiej

Praktyki zawodowe:

nie przewiduje się

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)