Retoryka, media cyfrowe, literatura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-C061RT1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka, media cyfrowe, literatura popularna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Uczestnik seminarium powinien chcieć prowadzić własne, niestandardowe badania, odkrywać nowe perspektywy, zajmować się tekstami do tej pory niebadanymi (lub znanymi tekstami, ale ukazanymi z nowej perspektywy). Przydatna będzie choćby podstawowa orientacja w terminach retorycznych. Część lektur będzie w języku angielskim - wymagana jest przynajmniej bierna jego znajomość. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium ma dać uczestnikom narzędzia i sposobność do prowadzenia własnych badań naukowych, zwieńczonych napisaniem pracy magisterskiej. Metody retoryki i krytyki retorycznej znajdują zastosowanie w analizie bardzo różnych artefaktów - teksów literackich, użytkowych, medialnych, przekazów pisanych, mówionych, wizualnych, multimodalnych. Uczestnicy seminarium mają zatem bardzo szerokie możliwości wyboru tematu i obiektu badań. Metodą badań powinna być natomiast jedna z metod krytyki retorycznej. |
Pełny opis: |
Seminarium ma dać uczestnikom narzędzia i sposobność do prowadzenia własnych badań naukowych, zwieńczonych napisaniem pracy magisterskiej. Będzie poświęcone metodom krytyki retorycznej, z uwzględnieniem nowych kierunków badań: retoryka in situ, etnoretoryka, retoryka cyfrowa. Zajęcia będą prowadzone na zasadzie research based learning: uczestnicy prowadzą własne projekty badawcze, a rolą promotora jest doradzanie i dyskutowanie oraz włączanie uczestników seminarium do większych projektów naukowych. Uczestnicy zajęć mają zatem bardzo szerokie możliwości wybrania tematu i przedmiotu badań (oraz prac magisterskich). Sugerowane tematy badań to: - literatura lokalna, oddolna (wspomnienia, pamiętniki, laudacje miast, przewodniki turystyczne itp.) - retoryka przestrzeni miasta, przestrzeni turystycznej - fanfiki, literatura amatorska - retoryka cyfrowa (zwłaszcza wirtualne mapy, aplikacje do użytku w terenie) - literatura popularna (zwłaszcza fantasy, kryminał) - teksty dwujęzyczne Możliwe jednak jest przedstawienie własnych, innych tematów badań - o ile wykorzystane będą do nich metody krytyki retorycznej. |
Literatura: |
Samantha Senda-Cook, Aaron Hess, Michael Middleton, Danielle Endres (2018). Readings in Rhetorical Fieldwork. Routledge. Jim A. Kuypers (2016). Rhetorical Criticism: Perspectives in Action. Rowman & Littlefield. Sonja Foss. (2009). Rhetorical criticism. Exploration and Practice. Waveland Press Deanna D. Sellnow. (2018). The Rhetorical Power of Popular Culture: Considering Mediated Texts. Singapur: Sage Małgorzata Marcjanik (red.), (2006). Retoryka codzienności. Warszawa: Trio. Cyprian Mielczarski (red.) (2017). Retoryka klasyczna i retoryka współczesna. Pola i perspektywy badań. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Sub Lupa Joanna Partyka. (2017). Normy komunikacji. Między retoryką a językiem. Warszawa: IBL |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik seminarium - potrafi zaplanować projekt badawczy: określić zagadnienie, dobrać materiał według ustalonych kryteriów, dobrać metody badawcze, zgromadzić literaturę, zaplanować i przeprowadzić badania, przedstawić ich wyniki, - potrafi pracować w zespole, - potrafi konstruktywnie krytykować inne projekty, - potrafi określać problemy, proponować metody rozwiązania, - potrafi w różnej formie prezentować wyniki badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 w semestrze Aktywny udział w zajęciach - dyskusje, prezentacje, udział w projektach badawczych Przedstawienie pracy magisterskiej |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.