Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Gramatyka funkcjonalno-kontrastywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-G1A2GF Kod Erasmus / ISCED: 09.3 / (0232) Literatura i językoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Gramatyka funkcjonalno-kontrastywna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 0.50
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest rozwinięcie wiedzy studentów w zakresie nauczania gramatyki polskiej cudzoziemców. Przedmiotem wykładu będzie wprowadzanie zagadnień gramatycznych na lekcjach języka polskiego jako obcego, funkcje wybranych kategorii gramatycznych polszczyzny i porównanie ich z innymi językami.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Polski system fonetyczny w perspektywie glottodydaktycznej.

2. Wartości kategorii gramatycznych imiennych i werbalnych – ich funkcje składniowe i semantyczne.

3. Budowa zdania pojedynczego i złożonego. Szyk wyrazów.

4. Kolejność wprowadzania kategorii gramatycznych.

5. Swoistość polszczyzny w porównaniu z wybranymi językami.

Literatura:

Bralczyk J., W. Gruszczyński (red.) (2002), Słownik gramatyki języka polskiego, Warszawa.

Bańko M. (2002), Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa.

Derwojedowa M., H. Karaś, D. Kopcińska (red.) (2005), Język polski. Kompendium, Warszawa.

Grzegorczykowa R. (1996), Wykłady z polskiej składni, Warszawa.

Grzegorczykowa R., R. Laskowski, H. Wróbel (red.) (1998), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Cz. 1 i 2. Morfologia, Warszawa.

Zaron Z. (2009), Właściwości semantyczne orzeczeń, [w:] Problemy składni funkcjonalnej, cz. I, Warszawa.

Podręczniki, gramatyki dla cudzoziemców i zbiory zadań do nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego.

Wybrane teksty z zakresu gramatyki konfrontatywnej.

Efekty uczenia się:

Studenci znają podstawowe terminy z zakresu gramatyki opisowej. Potrafią wyszukiwać, analizować i użytkować informacje dotyczące funkcjonowania form językowych. Potrafią przedstawić właściwości polskiej fleksji i składni z perspektywy mówiącego innym językiem. Wiedzą, które właściwości polszczyzny sprawiają trudność obcokrajowcom, i potrafią je wyjaśnić.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin, 26 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Piasecka
Prowadzący grup: Marta Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.