Gramatyka funkcjonalna języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-G1A2GJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka funkcjonalna języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, II rok Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest rozwinięcie wiedzy studentów w zakresie nauczania gramatyki polskiej cudzoziemców. Przedmiotem wykładu będzie wprowadzanie zagadnień gramatycznych na lekcjach języka polskiego jako obcego, funkcje wybranych kategorii gramatycznych polszczyzny i porównanie ich z innymi językami. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Wartości kategorii gramatycznych imiennych i werbalnych – ich funkcje składniowe i semantyczne. 2. Budowa zdania pojedynczego i złożonego. Szyk wyrazów. 3. Kolejność wprowadzania kategorii gramatycznych. 4. Swoistość polszczyzny w porównaniu z wybranymi językami. |
Literatura: |
Bralczyk J., W. Gruszczyński (red.) (2002), Słownik gramatyki języka polskiego, Warszawa. Bańko M. (2002), Wykłady z fleksji polskiej, Warszawa. Derwojedowa M., H. Karaś, D. Kopcińska (red.) (2005), Język polski. Kompendium, Warszawa. Grzegorczykowa R. (1996), Wykłady z polskiej składni, Warszawa. Grzegorczykowa R., R. Laskowski, H. Wróbel (red.) (1998), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Cz. 1 i 2. Morfologia, Warszawa. Zaron Z. (2009), Właściwości semantyczne orzeczeń, [w:] Problemy składni funkcjonalnej, cz. I, Warszawa. Podręczniki, gramatyki dla cudzoziemców i zbiory zadań do nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego. Wybrane teksty z zakresu gramatyki konfrontatywnej. |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają podstawowe terminy z zakresu gramatyki opisowej. Potrafią wyszukiwać, analizować i użytkować informacje dotyczące funkcjonowania form językowych. Potrafią przedstawić właściwości polskiej fleksji i składni z perspektywy mówiącego innym językiem. Wiedzą, które właściwości polszczyzny sprawiają trudność obcokrajowcom, i potrafią je wyjaśnić. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.