Język polski jako język drugi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-G1A2JJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Język polski jako język drugi |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, II rok Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Po cyklu wykładów student będzie wiedział: - czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia); - czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się; - jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym; - jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego; - w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji. Po cyklu wykładów student będzie rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach cyklu wykładów zostaną poruszone zagadnienia związane z psychopedagogicznymi i lingwistycznymi uwarunkowaniami akwizycji oraz uczenia się/nauczania języka polskiego jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Język polski jako drugi kod komunikacyjny. 2. Psycholingwistyczne i neurolingwistyczne uwarunkowania przyswajania języków. 3. Psychopedagogiczne mechanizmy uczenia się języków obcych. 4. Psychologiczne, pedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania dydaktyki języka polskiego jako drugiego w tle uwarunkowań migracji. 5. Kierunki i koncepcje dydaktyki języka polskiego jako drugiego w ujęciu integracyjno-inkluzyjnym w tle koncepcji pedagogiki postmodernistycznej. 6. (Ukryte) konteksty kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako drugiego. W stronę pedagogiki krytycznej i krytycznej dydaktyki języków obcych. 7. Język polski jako drugi w polskim systemie edukacyjnym. |
Literatura: |
Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014. Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015. Gębal, P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014. Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018. Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019. Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012. Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015. Melosik Z., Pedagogika postmodernizmu, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Cz. 1, Warszawa 2014, s. 452-464. Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016. Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001. Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po cyklu wykładów student będzie wiedział: - czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia); - czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się; - jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym; - jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego; - w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji. Po cyklu wykładów student będzie rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.