Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-G1A2MJ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe) | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.50 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. |
||
Pełny opis: |
Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się słuchacza z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o języku. Podstawowym celem zajęć jest uświadomienie przyszłym nauczycielom - polonistom, iż przedmiot język polski, którego będą nauczać, stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie. W czasie trwania kursu słuchacze nauczą się , w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego. |
||
Literatura: |
> Podstawy programowe, wybrane podręczniki i programy; > Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – program i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-37. > Nocoń J., Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 27-43. > Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999. > Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J.Puzynina, Warszawa 2004. > Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. > Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985. > Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995. > Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. > Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. > seria Edukacja nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz, wyd. Uniwersitas (tomy 1-22) - wybrane artykuły. > Wybrane słowniki. |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi: - zorganizować pracownię polonistyczną w szkole podstawowej i zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej uczniów szkoły podstawowej (m.in. wybrać podręczniki i pomoce dydaktyczne); - dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne w pracy na II etapie edukacji; - sporządzić konspekt lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej; - zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać samokształcenie - skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji, sformułować recenzję krytyczno-oceniającą wypowiedzi uczniowskiej; - integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania podstaw tej wiedzy na II etapie edukacji, rozwijania języka ucznia i wspierania poznawczego (w tym: kulturowego), emocjonalnego i moralnego rozwoju dziecka |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do wystawienia oceny jest: 1. Obecność na zajęciach. 5% 2. Aktywny udział w zajęciach. 10% 3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji, poleceń do tekstu wykorzystujących wiedzę językową), ewentualnie przygotowanie i wygłoszenie referatu. 15% 4. Zaliczenie pisemne 70% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 26 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Beata Jędryka, Katarzyna Maciejak, Marta Piasecka | |
Prowadzący grup: | Helena Balcerek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Kozłowska, Katarzyna Maciejak, Marta Piasecka | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.