Neuropsychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1NP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien opanować wiedzę z zakresu neurologii. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy na temat związku między zaburzeniami funkcji mózgu a objawami zaburzeń emocjonalnych, poznawczych, zaburzeń zachowania i zaburzeń mowy. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu ilustrowanego materiałem wizualnym (filmy, prezentacja PowerPoint). Zajęcia dotyczą zagadnień z zakresu neuropsychologii klinicznej. Zajęcia podzielone są na bloki wyjaśniające rolę poszczególnych obszarów mózgowia w sterowaniu zachowaniem. Wyjaśniają objawy i patomechanizm dysfunkcji mózgu w świetle współczesnych koncepcji neuropsychologicznych (wpływ uszkodzeń mózgu na procesy poznawcze i emocje w świetle powiązań między wielofunkcyjnymi strukturami mózgowia). Odrębnie analizowana jest problematyka dotycząca neurogennych zaburzeń mowy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Herzyk A., 2011, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, PWN, Warszawa. 2. Łuria A. R., 1976, Podstawy neuropsychologii , PWN, Warszawa. 3. Pąchalska M., 2011, Afazjologia, PWN, Warszawa. 4. Pąchalska M., Kaczmarek B.L., Kropotov J.D., 2014, Psychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN, Warszawa. 5. Sadowski B., 2005, Budowa i czynność układu nerwowego z uwzględnieniem mechanizmów sterujących mową, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole. 6. Sokołowska-Pituchowa J., 1990, Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny, wyd. AM w Krakowie. 7. Szeląg E., 2005, Mózg a mowa, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole 8. Szeląg E., 2006, Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] Mózg a zachowanie (red.) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J., PWN, Warszawa. 9. Szepietowska E.M., 2000, Badanie neuropsychologiczne – procedura i ocena, UMCS, Lublin. 10. Walsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, PWN, Warszawa. 11. Walsh K., 2001, Jak rozumieć uszkodzenia mózgu – podstawy diagnozy neuropsychologicznej, Instytut Psychiatrii i Neurologii. zamiennie z kolejną pozycją |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów uszkodzeń i/lub dysfunkcji mózgu i ich objawów dotyczących funkcji psychicznych, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji mowy. UMIEJĘTNOŚCI Student: adekwatnie łączy wskazaną koncepcję neuropsychologiczną z jej założeniami, adekwatnie wiąże objawy zaburzeń z ich mózgowym mechanizmem - uszkodzeniem i/lub dysfunkcją mózgu, umie wymienić objawy wybranych zaburzeń mowy i/lub zachowania, potrafi opisać na czym polegają wskazane zaburzenia mowy i/lub innych funkcji psychicznych, wynikające z uszkodzenia lub dysfunkcji mózgu. KOMPETENCJE Student rozumie konieczność pogłębiania własnej wiedzy dotyczącej mózgowych mechanizmów mowy i zachowania jako koniecznego warunku prawidłowej pracy z osobami z dysfunkcjami mózgowymi. Ma świadomość konieczności zindywidualizowanego i holistycznego podejścia do chorych z dysfunkcjami mózgu i współpracy z ich rodzinami |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny egzamin testowy - pytania otwarte i zamknięte, jednokrotnego i/lub wielokrotnego wyboru. Szczegółowe kryteria oceny podano w sylabusie dotyczącym bieżącego cyklu zajęć. Obecność na wykładzie jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy na temat związku między zaburzeniami funkcji mózgu a objawami zaburzeń emocjonalnych, poznawczych, zaburzeń zachowania i zaburzeń mowy |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu ilustrowanego materiałem wizualnym (folie). Zajęcia dotyczą zagadnień z zakresu neuropsychologii klinicznej. Zajęcia podzielone są na bloki wyjaśniające rolę poszczególnych obszarów mózgowia w sterowaniu zachowaniem. Wyjaśniają objawy i patomechanizm dysfunkcji mózgu wynikające z określonej lokalizacji uszkodzeń mózgu. Odrębnie analizowana jest problematyka dotycząca neurogennych zaburzeń mowy. |
|
Literatura: |
Herzyk A. ,2011, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, PWN, Warszawa Łuria A. R., 1976,Podstawy neuropsychologii , PWN, Warszawa Pąchalska M.,2011, Afazjologia, PWN, Warszawa Pąchalska M., Kaczmarek B.L., Kropotov JD., 2014, Psychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN,Warszawa Sadowski B. .,2005, Budowa i czynność układu nerwowego z uwzględnieniem mechanizmów sterujących mową, [w:]Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole Sokołowska- Pituchowa J., 1990, Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny, wyd.AM w Krakowie Szeląg E.,2005, Mózg a mowa, [w:]Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole Szeląg E., 2006,Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] Mózg a zachowanie (red.) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. ,PWN , Warszawa Szepietowska E.M., 2000, Badanie neuropsychologiczne – procedura i ocena, UMCS Lublin Walsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, PWN, Warszawa Walsh K., 2001, Jak rozumieć uszkodzenia mózgu – podstawy diagnozy neuropsychologicznej, Instytut Psychiatrii i Neurologii zamiennie z kolejną pozycją Literatura uzupełniająca Milner A.D., Goodale M.A. , (2008), „Mózg wzrokowy w działaniu”, wyd. PWN, Warszawa Sacks O. , 1997, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Sacks O., 1998, Antropolog na Marsie, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Sacks O. ,1998, Zobaczyć głos, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Sacks O. , 2009, Muzykofilia, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Spitzer M. , 2007, Jak uczy się mózg?, wyd. PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy na temat związku między zaburzeniami funkcji mózgu a objawami zaburzeń emocjonalnych, poznawczych, zaburzeń zachowania i zaburzeń mowy |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu ilustrowanego materiałem wizualnym (folie). Zajęcia dotyczą zagadnień z zakresu neuropsychologii klinicznej. Zajęcia podzielone są na bloki wyjaśniające rolę poszczególnych obszarów mózgowia w sterowaniu zachowaniem. Wyjaśniają objawy i patomechanizm dysfunkcji mózgu wynikające z określonej lokalizacji uszkodzeń mózgu. Odrębnie analizowana jest problematyka dotycząca neurogennych zaburzeń mowy. |
|
Literatura: |
Herzyk A. ,2011, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, PWN, Warszawa Łuria A. R., 1976,Podstawy neuropsychologii , PWN, Warszawa Pąchalska M.,2011, Afazjologia, PWN, Warszawa Pąchalska M., Kaczmarek B.L., Kropotov JD., 2014, Psychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN,Warszawa Sadowski B. .,2005, Budowa i czynność układu nerwowego z uwzględnieniem mechanizmów sterujących mową, [w:]Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole Sokołowska- Pituchowa J., 1990, Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny, wyd.AM w Krakowie Szeląg E.,2005, Mózg a mowa, [w:]Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.) Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki, wyd. UO, Opole Szeląg E., 2006,Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] Mózg a zachowanie (red.) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. ,PWN , Warszawa Szepietowska E.M., 2000, Badanie neuropsychologiczne – procedura i ocena, UMCS Lublin Walsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, PWN, Warszawa Walsh K., 2001, Jak rozumieć uszkodzenia mózgu – podstawy diagnozy neuropsychologicznej, Instytut Psychiatrii i Neurologii zamiennie z kolejną pozycją Literatura uzupełniająca Milner A.D., Goodale M.A. , (2008), „Mózg wzrokowy w działaniu”, wyd. PWN, Warszawa Sacks O. , 1997, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Sacks O., 1998, Antropolog na Marsie, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Sacks O. ,1998, Zobaczyć głos, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Sacks O. , 2009, Muzykofilia, wyd. Zysk i s-ka, Poznań Spitzer M. , 2007, Jak uczy się mózg?, wyd. PWN, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.