Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-LSA1EG Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
Logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
Logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest ukształtowanie prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku poprzez ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe oraz fonacyjne. Uczestnicy, w oparciu o wiedzę z zakresu funkcjonowania narządu głosu, uczą się rozpoznawać i korygować nieprawidłowości emisyjne, co pozwoli im bezpiecznie wykorzystywać własny głos w pracy zawodowej oraz pomagać osobom z zaburzeniami fonacyjnymi.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników do wielogodzinnej, zawodowej pracy głosem jak i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i korygowania nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu u przyszłych pacjentów. Spotkania mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, ustalenie średnicy dźwięku i wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też oparte na pracy z tekstem. Podczas pracy nad korektą własnego sposobu tworzenia dźwięku uczestnicy otrzymują również wskazówki metodyczne oraz przegląd technik przydatnych w korygowaniu oddechu, fonacji i rezonansu u pacjentów z zaburzeniami mowy. Uczestnicy poznają też zasady higieny głosu oraz właściwego wykorzystywania głosu w pracy dydaktycznej.

Literatura:

• Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012

• Emisja głosu nauczyciela. Red. M. Przybysz- Piwko, CODN, Warszawa 2006

• Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.

• Kamińska B., Standard postępowania logopedycznego w logopedii artystycznej, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS. Lublin 2015

• Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012.

• Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000

• Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016

Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.

• Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

• Łastik A., Poznaj swój głos. Studio Emka, Warszawa 2002.

• Mirecka U., Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, UMCS, Lublin 2018

• Mitrinowicz – Modrzejewska A. Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy. PZWL, Warszawa 1963

• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, 2011.

• Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011

• Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003

• Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007

• Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

• Wysocka M., Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015

• Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.

• Zna ćwiczenia mające na celu skorygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.

• Zna zasady bezpiecznego posługiwania się głosem w pracy zawodowej.

UMIEJĘTNOŚCI

• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu oraz poznane podczas zajęć ćwiczenia do korygowania nieprawidłowości w tworzeniu głosu u siebie i innych osób.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• Rozumie szczególną rolę głosu w pracy dydaktycznej

• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji

• Ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu

• Dąży do pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z zaburzeniami głosu

• Promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem

Metody i kryteria oceniania:

ocena ciągła, kontrola obecności (dopuszczalne maksimum dwie nieobecności), prezentacja zaliczeniowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Ciecierska-Zajdel, Marzena Stępień
Prowadzący grup: Beata Ciecierska-Zajdel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest ukształtowanie prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku poprzez ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe oraz fonacyjne. Uczestnicy, w oparciu o wiedzę z zakresu funkcjonowania narządu głosu, uczą się rozpoznawać i korygować nieprawidłowości emisyjne, co pozwoli im bezpiecznie wykorzystywać własny głos w pracy zawodowej oraz pomagać pacjentom z zaburzeniami fonacyjnymi.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników do wielogodzinnej, zawodowej pracy głosem jak i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i korygowania nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu u przyszłych pacjentów. Spotkania mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, ustalenie średnicy dźwięku i wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też oparte na pracy z tekstem. Podczas pracy nad korektą własnego sposobu tworzenia dźwięku uczestnicy otrzymują również wskazówki metodyczne oraz przegląd technik przydatnych w korygowaniu oddechu, fonacji i rezonansu u pacjentów z zaburzeniami mowy. Uczestnicy poznają też zasady higieny głosu oraz właściwego wykorzystywania głosu w pracy dydaktycznej.

Literatura:

• Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

• Emisja głosu nauczyciela. Red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa 2006

• Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Łódź 1999.

• Kamińska B., Standard postępowania logopedycznego w logopedii artystycznej, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin 2015

• Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012.

• Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000

• Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012.

• Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk 2016

• Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002.

• Mitrinowicz – Modrzejewska A. Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa 1963

• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, 2011.

• Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011

• Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003

• Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007

• Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk 2016

• Wysocka M., Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin 2015

• Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004

Uwagi:

Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata.

Warsztaty obejmują rejestrację wystąpień studentów przy pomocy dyktafonu i kamery wideo.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Warsztaty, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Ciecierska-Zajdel, Marzena Stępień
Prowadzący grup: Beata Ciecierska-Zajdel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest ukształtowanie prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku poprzez ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe oraz fonacyjne. Uczestnicy, w oparciu o wiedzę z zakresu funkcjonowania narządu głosu, uczą się rozpoznawać i korygować nieprawidłowości emisyjne, co pozwoli im bezpiecznie wykorzystywać własny głos w pracy zawodowej oraz pomagać pacjentom z zaburzeniami fonacyjnymi.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników do wielogodzinnej, zawodowej pracy głosem jak i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i korygowania nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu u przyszłych pacjentów. Spotkania mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, ustalenie średnicy dźwięku i wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też oparte na pracy z tekstem. Podczas pracy nad korektą własnego sposobu tworzenia dźwięku uczestnicy otrzymują również wskazówki metodyczne oraz przegląd technik przydatnych w korygowaniu oddechu, fonacji i rezonansu u pacjentów z zaburzeniami mowy. Uczestnicy poznają też zasady higieny głosu oraz właściwego wykorzystywania głosu w pracy dydaktycznej.

Literatura:

• Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012

• Emisja głosu nauczyciela. Red. M. Przybysz- Piwko, CODN, Warszawa 2006

• Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.

• Kamińska B., Standard postępowania logopedycznego w logopedii artystycznej, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS. Lublin 2015

• Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012.

• Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000

• Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016

Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.

• Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

• Łastik A., Poznaj swój głos. Studio Emka, Warszawa 2002.

• Mirecka U., Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, UMCS, Lublin 2018

• Mitrinowicz – Modrzejewska A. Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy. PZWL, Warszawa 1963

• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, 2011.

• Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011

• Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003

• Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007

• Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

• Wysocka M., Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015

• Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004

Uwagi:

Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata.

Warsztaty obejmują rejestrację wystąpień studentów przy pomocy dyktafonu i kamery wideo.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.