Funkcjonalny opis języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA1FO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonalny opis języka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie I semestru studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z system fonologicznym współczesnej polszczyzny, cechami artykulacyjnymi głosek oraz zjawiskami charakterystycznymi dla realizacji systemu. Pojęcia opisu fonologicznego, tj. fonem, warianty fonemu, cechy dystynktywne, opozycja fonologiczna czy neutralizacja opozycji, omawiane są z uwzględnieniem specyfiki pracy logopedy. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: - przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu; - zapoznać studenta z różnymi rozwiązaniami problemów z zakresu fonologii (segmentalnej i suprasegmentalnej) i fonetyki (artykulacyjnej). Pierwsze wykłady wprowadzają w terminologię związaną z fonologią i fonetyką. Po przedstawieniu zagadnień wstępnych omawiane są klasy fonemów, warianty poszczególnych fonemów i ich dystrybucja, problemy związane z poprawnością wymowy oraz zagadnienia związane z zaburzeniami realizacji fonemu. Ćwiczenia mają za zadanie: - pogłębić wiedzę wyniesioną z wykładu; - nauczyć studentów praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu fonologii i fonetyki artykulacyjnej; - zmobilizować studentów do systematycznej pracy. |
Literatura: |
Dłuska M., Fonetyka polska. Artykulacja głosek polskich, wyd. 2, Warszawa–Kraków 1981. Dukiewicz L., 1978, Intonacja wypowiedzi polskich, Wrocław. Dukiewicz L, Sawicka I., Fonetyka i fonologia, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego, red. H. Wróbel, Kraków 1995. Klebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim, Warszawa 2007, WUW. Koneczna H., Zawadowski W., Przekroje rentgenograficzne głosek polskich, Warszawa 1971. Laskowski R., System fonologiczny języka polskiego [w:] Encyklopedia języka polskiego, Wrocław 1999. Łobacz P., Polska fonologia dziecięca, Warszawa 1996, Wyd. Energeia. Milewski S., Frekwencja fonemów w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym, Gdańsk 1997, Logopedia 24. Milewski S., Lingwistyczne i dydaktyczne aspekty analizy fonemowej, Lublin 1999. Rocławski B., Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa 1981. Rocławski B., Zarys fonologii, fonetyki i fonostatystyki współczesnego języka polskiego, wyd. II uzupełnione, Gdańsk 1986, Wydawnictwo Uczelniane UG. Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001. Słownik wymowy polskiej, 1977, red. M. Karaś, M. Madejowa, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń student będzie potrafić: WIEDZA - opisać mechanizmy tworzenia głosek - acharakteryzować system fonologiczny polszczyzny; - zinterpretować fonologicznie zjawiska fonetyczne. UMIEJĘTNOŚCI - wyjaśnić mechanizm koartykulacji; - rozpoznać w potoku mowy elementy, których realizacja jest zgodna z systemem fonologicznym współczesnej polszczyzny; - rozpoznać zjawiska z zakresu zaburzeń w realizacji fonemów |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - zaliczenie ustne - zaliczenie ustne, obejmujące wiedzę z ćwiczeń i wykładu; zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.