Język reklamy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A2JR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język reklamy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, II rok Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia obejmują perspektywę multimodalną w analizie reklam z różnych przestrzeni medialnych. Studenci poznają sposób budowy wielokodowych przekazów symbolicznych i tego, w jaki sposób powstaje spójny znaczeniowo przekaz złożony z komponentów werbalnych, wizualnych, dźwiękowych, kontekstowych i in. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Te zajęcia są wprowadzeniem do następujących po nich zajęć z poetyki i krytyki reklamy. Refleksję kompozycyjną i tematologiczną o reklamie poprzedza komponent historyczny w postaci reklamy jako przedmiotu badań. Konieczne też jest usytuowanie praktyki reklamy w kulturze popularnej oraz odniesienie jej do kierunków i nurtów badań humanistycznych i społecznych. Szczególne wyzwanie stanowi tzw. dyskurs multimodalny odrzucający lub ograniczający rolę języka jako podstawowego medium komunikacji. |
Pełny opis: |
Reklama jako przedmiot badań, wychodząc od publikacji J. Kalla, B. Kwarciaka o charakterze czysto technicznym, poprzez zastosowanie retoryki do opisu reklamy przez P.H. Lewińskiego czy synkretyczne próby stworzenia „integralnej teorii reklamy” przez A. Pitrusa, znalazła stałe miejsce w semiotycznej teorii mediów (E. Szczęsna). Analizy kulturologiczne, z zakresu estetyki, psychologicznych mechanizmów działania reklamy, komunikacji społecznej, doświadczenia audiowizualnego, historii awangardy artystycznej czy wreszcie dobrze ugruntowanej perspektywy pragmatyki reklamy (J. Grębowiec) to tylko wybrane zagadnienia z tego zakresu. W dalszym ciągu zajęć staramy się opisać miejsce i rolę tworzywa językowego w komunikacji reklamowej we współdziałaniu z jej niewerbalnymi składnikami i w środowisku nowych mediów. |
Literatura: |
K. Albin, Reklama. Przekaz - odbiór - interpretacja, Warszawa - Wrocław 2002. A. Awdiejew, Podstawowe komponenty procesu reklamowego [w:] Styl –dyskurs – media, pod red. B. Bogołębskiej i M. Worsowicz, Łódź 2010. R. Barthes, Retoryka obrazu [w:] Ut pictura poesis, red. M. Skwara, S. Wysłouch, Gdańsk 2006. J. Berger, Obrazy reklamowe [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2006. D. Doliński, B. Błoch, Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie, Kraków 2006. D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003. G. Dziamski, Tradycja awangardy w kulturze monitora [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002. U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Warszawa 1996. M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003. P.H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999. A. Pitrus, Znaki na sprzedaż. W stronę integralnej teorii reklamy, Warszawa 2000. A. Pomieciński, Odczytać reklamę - zrozumieć kulturę [w:] Ekran - mit - rzeczywistość, red. W.J. Burszta, Warszawa 2003. M. Gołębiewska, O samozwrotności tekstu reklamowego [w:] tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003. M. Gołębiewska, Znaczenia i wartości w reklamie. Analiza kulturologiczna [w:] tejże, Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności, Gdańsk 2003. G. Habrajska, Stylistyczne gatunki reklamy [w:] Styl –dyskurs – media, pod red. B. Bogołębskiej i M. Worsowicz, Łódź 2010. M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003. A. Janiak-Jasińska, Aby wpadło w oko... O reklamie w Królestwie Polskim w początkach XX wieku na podstawie ogłoszeń prasowych, Warszawa 1998.J. Kall, Reklama, Warszawa 2000. J. Kall, Reklama, Warszawa 2000. M. Kawka, Czy dyskurs multimodalny –nową kategorią badawczą? „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, T. 59, nr 2 (226), s. 294–303. M. Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003. B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków 1999. P.H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999. J.Z. Lichański, Reklama i retoryka [w:] Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, Warszawa 1994. M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny - reklama - semiotyka, Kraków 2000. A. Ogonowska, Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej, Kraków 2013. A. Pitrus, Znaki na sprzedaż. W stronę integralnej teorii reklamy, Warszawa 2000. M. Spychalska, M. Hołota, Słownik sloganów reklamowych, Warszawa 2009. E. Szczęsna, Poetyka mediów: polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007. R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa 2008. A. Waligórska, Sugestia i perswazja. Psychologia narracji wizualnej w sztuce i reklamie, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu ćwiczeń student w obszarze 1) wiedzy: a) zna podstawowe nurty refleksji o reklamie; b) zna kulturowy i społeczny kontekst komunikacji reklamowej; 2) umiejętności: a) potrafi analizować i poddać ocenie różne przykłady komunikacji reklamowej na tle innych praktyk kultury; b) potrafi rozpoznać i klasyfikować używane w reklamie środki perswazji; 3) postaw: a) rozpoznaje wartość przekazów reklamowych stosownie do ich miejsca w kulturze popularnej; b) rozpowszechnia najlepsze wzory praktyk reklamowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności na zajęciach (ocena bieżącego przygotowania do zajęć, ocena ciągła umiejętności uczestników zajęć, ocena merytorycznego wkładu do dyskusji, tzw. analiza przypadku, rozwiązywanie zadań problemowych, ocena pracy w grupie, ocena umiejętności argumentacji); Praca semestralna w postaci krótkiej analizy wybranego zjawiska reklamowego z perspektywy wiedzy o reklamie. Dopuszczalne nieobecności: 2. |
Praktyki zawodowe: |
Nie zostały przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Lehr-Spławiński, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Lehr-Spławiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Lehr-Spławiński, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Lehr-Spławiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.