Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Warsztat debat i dyskusji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-M1A3W-DD Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat debat i dyskusji
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty II roku specjalizacji "filologia dla mediów" (III rok studiów) - stacjonarne
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 1.50
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Warsztaty poświęcone są doskonaleniu umiejętności retorycznych w praktykach interakcyjnych. Debatę traktuje się jako narzędzie do tworzenia argumentów i testowania ich siły i użyteczności w sporze. Studenci będą mogli poznać założenia debaty i różne sposoby jej prowadzenia, zarówno jako uczestnicy debat, jak i ich badacze.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cykl zajęć warsztatowych, w których studenci uczestniczą w debatach na ustalone tematy. Każde ze spotkań składa się z części teoretycznej i warsztatowej. Część teoretyczna poświęcona jest zagadnieniom debaty (historia, teoria, formaty, gatunki) i argumentacji (klasyfikacja, podział, budowa, znaczenie, formy), a także umiejętnościom interakcyjnym w procesie argumentowania. Część praktyczna to zajęcia warsztatowe. Studenci biorą udział w debatach na tematy dotyczące spraw społecznych, wydarzeń kulturalnych, wartości, mediów etc.

Pełny opis:

1. Historia i kultura debaty

2. Gatunki

3. Formaty debat

4. Argumentacja wspierająca

5. Argumentacja refutacyjna

6. Rola moderatora w debacie

7. Czy erystyka jest nieetyczna?

Literatura:

ABD, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa PWN 2015

ABD (red.) 20 lat polskich debat przedwyborczych, Warszawa, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki 2016

ABD, Debata i negocjacje z perspektywy retorycznej krytyki gatunków, „Forum Artis Rhetoricae”, 2014, nr 3(38), p. 36-51.

Trevor Sather, Pros and Cons: A Debater's Handbook. – Routledge, London. Publication, 1999

Robert James Branham, Debate and Critical Analysis: The Harmony of Conflict, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 1991

Williams, David E. McGee, Brian R. Worth, David S., University Student Perceptions of the Efficacy of Debate Participation: An Empirical Investigation, “Argumentation and Advocacy”. Volume: 37. Issue: 4, Spring 2001.

+

Materiały własne prowadzącej

Efekty uczenia się:

- Znajomość zasad debaty

- znajomość podstawowych technik argumentowania

- umiejętność uczestniczenia w interakcji o charakterze debaty

- umiejętność rozpoznania nadużyć w argumentacji

Metody i kryteria oceniania:

Studenci są oceniani za uczestnictwo w interakcjach o charaktererze debaty, a także za umiejętność krytycznej analizy debat.

Studenci prowadzą swoje badania z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.

Możliwa jest jedna nieobecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Warsztaty, 15 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska, Magdalena Zawiasa
Prowadzący grup: Agnieszka Budzyńska-Daca, Magdalena Zawiasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zacjęcia obieralne 1 z 4 do wyboru:

3007-M1A3W-RK Warsztat retoryki i krytyki medialnej

3007-M1A3W-TP Warsztat twórczego pisania

3007-M1A3W-DD Warsztat debat i dyskusji

3007-M1A3W-AM Warsztat autora mediów społecznościowych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.