Edukacja medialna w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A3EM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja medialna w szkole |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji "nauczycielskiej" (III rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przeznaczony dla studentów specjalizacji nauczycielskiej. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
„Edukacja medialna” stanowi jedną z treści programowych wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia. Obejmuje szereg zagadnień związanych z radiem, telewizją, prasą, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych na lekcji. W związku z tym przed współczesnym polonistą staje trudne zadanie, które nie polega w tym wypadku na przekazywaniu wiedzy, ale przede wszystkim na wychowywaniu aktywnego i mądrego odbiorcy oraz na kształceniu umiejętności korzystania ze współczesnych mediów. |
Pełny opis: |
„Edukacja medialna” stanowi jedną z treści programowych wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia. Obejmuje szereg zagadnień związanych z radiem, telewizją, prasą, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych na lekcji. W związku z tym przed współczesnym polonistą staje trudne zadanie, które nie polega w tym wypadku na przekazywaniu wiedzy, ale przede wszystkim na wychowywaniu aktywnego i mądrego odbiorcy oraz na kształceniu umiejętności korzystania ze współczesnych mediów. Ponieważ edukacja medialna jest dziedziną wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym, program zajęć został tak pomyślany, aby obejmował zagadnienia z zakresu psychologii, pedagogiki, psycholingwistyki i językoznawstwa. W trakcie zajęć zostaną poruszone m.in. takie problemy, jak: psychologiczne aspekty odbioru mediów, wpływ mediów na rozwój ucznia, rola mediów w edukacji, a także współczesny język polski w mediach. |
Literatura: |
Teksty omawiane na zajęciach będą dostępne w postaci cyfrowej, udostępnione na dysku. Ptaszek G., "Edukacja medialna 3.0", Kraków 2019. Gajda Janusz, „Media w edukacji”, Kraków 2005. Piotr Drzewiecki, „Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej”, Otwock 2010. (www.edukacjamedialna.pl/pdf/media_aktywni) Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia, http://cyfrowaprzyszłosc.pl/publikacje/ Cyfrowa przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych, http://cyfrowaprzyszłosc.pl/publikacje/ Plis Jerzy, „Społeczeństwo zmediatyzowane”, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. Plis J., Mamcarz A., Radom 2010, s. 11-27. Uszyński Jerzy, „Genologia telewizyjna”, [w:] „Dziennikarstwo wobec nowych mediów”, nowa edycja, red. Uszyński J., Bauer Z., Chudziński E., Kraków 2010. Danuta Rajewicz, „Telewizja w edukacji polonistycznej. Obszary integracji, kształtowane kompetencje”, Poznań 2012. Bobiński Witold, „W poszukiwaniu «czegoś więcej». O szkolnych próbach kształtowania wrażliwości na dobre filmy”, [w:] „Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności”, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2010. Bobiński Witold, „Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie”, [w:] „Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury”, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004. Bobiński Witold, „Przyszłość jest filmem”, [w:] „Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy”, red. A. Pilch, M. Trysińska, Kraków 2013, s. 269-278. Pitler H., Hubbel E.R., Kuhn Matt "Efektywne wykorzystywanie nowych technologii na lekcjach", Warszawa 2015 [książka w wolnym dostępie] Potyrała K., "iEdukacja. Synargia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja, antynomie, konteksty", Kraków 2017. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: - dostrzega różnorodne cele edukacji medialnej, - potrafi zdefiniować kompetencje medialne, w jakie należy wyposażyć uczniów na różnych etapach edukacyjnych, - dostrzega różnicę między zastosowaniem mediów w edukacji (media jako pomoc naukowa) a edukacją medialną rozumianą jako nauka krytycznego, aktywnego odbioru i interpretacji przekazów medialnych, - wie, jakie jest znaczenie mediów dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego człowieka (w tym także dla uzależnień od mediów), - dostrzega pozytywne i negatywne strony korzystania ze współczesnych mediów, - orientuje się w ofercie medialnej dla dzieci i młodzieży, - potrafi dokonać oceny tekstów medialnych, - dostrzega różnorodne funkcje tekstów medialnych, - potrafi dobrać teksty medialne na lekcję języka polskiego, - potrafi wykorzystać techniki multimedialne w pracy nauczyciela polonisty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (w niewielkiej części asynchronicznym - praca własna), z wykorzystaniem platformy GoogleMeet. Materiały do zajęć będą udostępniane na dysku. Podstawą do wystawienia oceny jest: aktywny udział w zajęciach, referaty cząstkowe, praca zaliczeniowa polegająca na opracowaniu lekcji z zakresu edukacji medialnej, frekwencja. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.