Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka języka polskiego w liceum (kształcenie literackie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-N3B1MJP-LO-KL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka języka polskiego w liceum (kształcenie literackie)
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - I rok studiów 2-go stopnia - zaoczne
Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - studia magisterskie 2-go stopnia - zaoczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza z historii i teorii literatury na poziomie studiów licencjackich z filologii polskiej; przygotowanie pedagogiczne na poziomie studiów licencjackich

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom najważniejszych teorii interpretacji dzieła literackiego w kontekście szkolnym. Zajęcia będą miały formę teoretycznych dyskusji nad najważniejszymi szkołami interpretacji tekstu literackiego w szkole w ostatnich latach (zwrot etyczny, poststrukturalizm, inspiracje postmodernizmem, gender, MMT), a następnie wspólną próbę ich szkolnej aplikacji do konkretnych tekstów.

Pełny opis:

Współczesna szkoła wymaga od nauczyciela nie tylko znajomości tradycyjnej, strukturalistycznej metodyki nauczania literatury, lecz także swobodnego poruszania się po nowoczesnych teoriach teoretycznoliterakich. W ostatnich latach w wielu ośrodkach akademickich w Polsce rozwijane są badania nad nowoczesną metodyką literatury polskiej. Zauważono niezwykle szerokie możliwości wykorzystania teorii gender, postmodernistycznych inspiracji czy przede wszystkim zwrotu etycznego do szkolnej interpretacji tekstu literackiego. Pozwala to na zbliżenie się tekstu literackiego do życia ucznia, egzystującego w płynnej i zmiennej nowoczesności.

Celem zajęć jest zaprezentowanie niektórych odkryć z ostatnich lat i zorientowanie studenta w najnowszych badaniach polskich metodyków. Szczególnie przydatne ich wykorzystanie może być właśnie w liceum, gdzie skomplikowanie tekstów i większa dojrzałość ucznia pozwalają na odważniejsze stosowanie skomplikowanych teorii literaturoznawczych.

Literatura:

Literatura podstawowa: wybrane przez prowadzącego teksty z następujących pozycji oraz innych, w zależności od zainteresowania studentów.

1. A. Janus-Sitarz, ,,Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze", Kraków 2009.

2. G. Tomaszewska, ,,Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła", Gdańsk 2019.

3. Z. A. Kłakówna, ,,Język polski. Wykłady z metodyki", Kraków 2017.

4. M. Pieniążek, ,,Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności", Kraków 2013.

5. A. Ślósarz, ,,Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska - postkolonialna Australia", Kraków 2014

6. ,,Nowe odsłony klasyki w szkole. Wiek XIX", pod red. E. Jaskółowej i K. Jędrych, Katowice 2019.

7. ,,Polonistyczna dydaktyka ogólna", red. J. Fiszbak, Łódź 2019

8. B. Myrdzik, ,,Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej", Lublin 2006.

9. M. Stoch, ,,Gender na lekcjach polskiego", Kraków 2015.

10. ,,Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością", pod red. M. Trysińskiej i K. Maciejak, Warszawa 2019.

11. Książki pokongresowe z I, II, III i IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej (wybrane artykuły).

12. Z. Uryga, ,,Godziny polskiego", Warszawa 1996

Efekty uczenia się:

Po zakończonym kursie student:

W zakresie wiedzy:

-) zna najważniejsze, najnowsze teorie interpretacji tekstu literackiego w szkole,

-) orientuje się w najnowszych badaniach w metodyce polonistycznej

-) zna ograniczenia i możliwości różnych metodycznych rozwiązań w szkole na poziomie licealnym

W zakresie umiejętności:

-) potrafi aplikować teorie interpretacji tekstu literackiego do szkolnej interpretacji tekstu,

-) twórczo wykorzystuje odkrycia literaturoznawców w kontekście szkolnym,

-) potrafi stworzyć autorski konspekt lekcji

W zakresie kompetencji społecznych:

-) rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia i rozwoju w kontekście poznawania różnych metod interpretacji tekstu i przekazywania wiedzy na języku polskim na poziomie licealnym.

Metody i kryteria oceniania:

-) kontrola obecności (możliwie dwie nieobecności, pozostałe muszą zostać nadrobione na dyżurach).

-) aktywność na zajęciach

-) stworzenie autorskiego konspektu lekcji języka polskiego w liceum, wykorzystującego poznane na zajęciach metody.

Na II roku studiów II stopnia - egzamin z metodyki licealnej (po zaliczeniu trzech przedmiotów metodycznych)

Praktyki zawodowe:

Zgodnie z programem studiów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)