Gramatyka funkcjonalna języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-DJP-GF | Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka funkcjonalna języka polskiego | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Studia podyplomowe Dydaktyka Języka Polskiego Jako Obcego |
||
Punkty ECTS i inne: |
10.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot zaznajamia z typowymi problemami gramatyki języka polskiego w nauczaniu cudzoziemców |
||
Pełny opis: |
Wykład przedstawia polską gramatykę z perspektywy glottodydaktycznej. 1. Polskie głoski i sposób ich zapisu. Wymowa polska i uproszczenia w wymowie. 2. Polszczyzna jako język fleksyjny – imienne kategorie fleksyjne: rodzaj, liczba, przypadek, stopień. Problemy składniowe związane z rodzajem rzeczownika. Osobliwości fleksji polskiej. 3. Funkcje przypadków 4. Kategorie gramatyczne czasownika: aspekt, liczba, osoba, czas, tryb, strona 5. Trudności związane z aspektem – rozpoznawanie, tworzenie form czasów oraz imiesłowów Zakres tematów 1.Typy zmian w leksyce XX i XXI wieku 2.Tendencje w rozwoju leksyki na tle zmian społecznych 3. Mechanizmy zmian znaczeniowych (specjalizacja, generalizacja, przeniesienia, melioracja, zmiany asymilatywne i kompilatywne 4.Poprawność wyrazów zapożyczonych – typy zapożyczeń i sposoby zapozyczania 1. Łączliwość semantyczna 2. Poprawność frazeologiczna 6. Kategoria czasu i osoby oraz jej wykładniki fleksyjne 7. Funkcje trybu. 8. Budowa zdania polskiego. Przeczenie w zdaniu polskim. Wyrażanie następstwa czasów. Funkcje szyku zdania. |
||
Literatura: |
Słownik gramatyki języka polskiego pod red. J. Bralczyka i W. Gruszczyńskiego |
||
Efekty uczenia się: |
Po wykładzie słuchacze rozumieją problemy uczących się polskiej gramatyki. Potrafią przedstawić właściwości polskiej fleksji i składni z perspektywy mówiącego innym językiem . Wiedzą, które właściwości polszczyzny sprawiają trudność obcokrajowcom i stanowią dla nich osobliwość. Słuchacze znają tendencje rozwojowe słownictwa i typy zmian znaczeniowych; odróżniają uzasadnione i nieuzasadnione użycie wyrazów zapożyczonych; potrafią wskazać i poprawić błędy znaczeniowe; potrafią wskazać i poprawić błędy frazeologiczne; potrafią wskazać i poprawić błędy z zakresu łączliwości semantycznej; wiedzą, gdzie szukać informacji na temat poprawności leksykalnej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie krótkiej pracy pisemnej przedstawiającej krytycznie wybraną kategorię gramatyczną w podręcznikach do nauczania polskiego jako obcego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Anna Cegieła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.