Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Swoistość nauczania dzieci języka polskiego jako drugiego lub obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-DJP-SND
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Swoistość nauczania dzieci języka polskiego jako drugiego lub obcego
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są:

- dwujęzyczności i dwukulturowości;

- metodyce nauczania języka polskiego jako obcego cudzoziemskich dzieci w wieku wczesnoszkolnym;

- metodyce nauczania języka polskiego jako obcego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym;

- praktycznemu przygotowywaniu zadań językowych do nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym;

Pełny opis:

1. Czym jest: dwujęzyczność, dwukulturowość, szok edukacyjny.

2. Status języka polskiego: język obcy, odziedziczony, drugi, familijny.

3. Dwujęzyczność dzieci w wieku szkolnym - aspekty psychologiczne, pedagogiczne oraz edukacyjne.

4. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym - czytanie.

5. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym - pisanie.

6. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym - gramatyka.

7. Programy i materiały dydaktyczne nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

8. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym - czytanie.

9. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym - pisanie.

10. Metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym - gramatyka.

11. Programy i materiały dydaktyczne nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego polonijnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

12. Praktyczne przygotowywanie zadań językowych - rozwijających słownictwo (I).

13. Praktyczne przygotowywanie zadań językowych - rozwijających słownictwo (II).

14. Praktyczne przygotowywani zadań językowych - rozwijających struktury gramatyczne (I).

15. Praktyczne przygotowywani zadań językowych - rozwijających struktury gramatyczne (II).

Literatura:

1. Achtelik A., Niesporek – Szamburska B., Bawimy się w polski 1. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci, Katowice 2012.

2. Achtelik A., Niesporek – Szamburska B., Bawimy się w polski 1. Zeszyt ćwiczeń i klucz do zadań z komentarzem dydaktycznym, Katowice 2012.

3. Bhatia T. K., Ritchie W. C., The Handbook of Bilingualism, Oxford 2006.

4. Chodkiewicz H., Słuchanie i czytanie w uczeniu się i nauczaniu języków obcych: zarys problemu w: Języki Obce w Szkole, nr 1, 2016.

5. Chodkiewicz H., Szczególne miejsce czytania w nauce języka obcego w: Języki Obce w Szkole nr 4, 2016.

6. Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk 2004.

7. Doughty C. T., Long M. H., the Handbook of Second Language Acquisition, Oxford 2003.

8. Gleason J. B., Ratner N. B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.

9. Jędryka B. K., Poradnik metodyczny nauczania języka polskiego jako drugiego/ obcego dla polonijnych nauczycieli pracujących w klasach 1 -3, Warszawa 2015.

10. Jędryka B. K., Lubię szkołę, Warszawa 2015.

11. Jędryka B. K., W parku, Warszawa 2015.

12. Jędryka B. K., Karty pracy dla uczniów polonijnych klas 1 – 3 szkoły podstawowej, Warszawa 2015.

13. Jędryka B. K., Sprawność czytania ze zrozumieniem w dydaktyce języka polskiego jako drugiego/ odziedziczonego. Nauczanie wczesnoszkolne, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego” nr 4/ 2016.

14. Jędryka B. K., Status języka polskiego jako drugiego oraz obcego w polskiej szkole, „Poradnik Językowy” 2014.

15. Krężałek A., Kompetencja językowa osób jedno- i wielojęzycznych, „Języki Obce w Szkole” 2008, nr 5.

16. Kurcz I., Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007.

17. Rabiej A., Lubię polski!1 Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla dzieci, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2009.

18. Rabiej A., Lubię polski!1 Zeszyt ćwiczeń, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2009.

19. Rabiej A., Lubię polski!2 Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla dzieci, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2010;

20. Rabiej A., Lubię polski!2 Zeszyt ćwiczeń, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2010.

21. Rabiej A., Lubię czytać po polsku! 1Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego jako drugiego, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2011.

22. Rabiej A., Lubię czytać po polsku! 2 Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego jako drugiego, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków 2011.

23. Sadowska-Gronet M., Wokół dyskusji na temat dwujęzyczności, „Języki Obce w Szkole” 2009, nr 4.

24. Siudzińska N., Stępień M., Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.

25. Stempek I., Kuc P., Grudzień M, Polski krok po kroku junior 1, Kraków 2014.

26. Szelc-Mays M., Moje litery. Piszę na A, Kraków 2014.

27. Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu cyklu zajęć student:

- wie, czym jest dwujęzyczność oraz dwukulturowość;

- zna metody i techniki nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym;

- zna programy i materiały dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym;

- zna różnice w metodyce nauczania dzieci w wieku wczesnoszkolnym: dziecko cudzoziemskie vs. dziecko polonijne;

- potrafi samodzielnie przygotować zadania językowe;

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach i udział w dyskusjach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)