Neurologia dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG1-ND |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Neurologia dziecięca |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 1 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład zapoznający z podstawami patofizjologii układu nerwowego z uwzględnieniem aspektów rozwojowych oraz wybranych rodzajów chorób i zaburzeń neurologicznych ważnych z punktu widzenia logopedii. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami fizjopatologii układu nerwowego (m.in. łuk odruchowy, drogi czuciowe, droga piramidowa, układ pozapiramidowy, móżdżek, nerwy czaszkowe, kora mózgowa). Zostanie uwzględniony także aspekt rozwojowy fizjopatologii (odrębności obrazu zaburzeń związanych z wiekiem). Omówione będą ponadto w sposób szczegółowy wady rozwojowe OUN, postępujące choroby układu nerwowego, nowotwory mózgu i ich następstwa, choroby infekcyjne OUN i ich konsekwencje oraz wybrane zagadnienia symptomatologii i leczenia mózgowego porażenia dziecięcego. Wszystkie omawiane zaburzenia będą ilustrowane przykładami. |
Literatura: |
- Atlas anatomii człowieka (dowolny) - Dziecko niepełnosprawne ruchowo, pod red. Z. Łosiowskiego, Warszawa 1997 i następne. - O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, Dyzartrie, Gliwice 2009. - Neurologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy (dowolny) - „Neurologia Dziecięca”. Pismo Polskiego Towarzystwa Neurologów Dziecięcych. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA - zna podstawy patofizjologii układu nerwowego z uwzględnieniem aspektów rozwojowych oraz wybranych rodzajów chorób i zaburzeń neurologicznych ważnych z punktu widzenia logopedii - posiada wiedzę o wadach rozwojowych OUN, postępujących chorobach układu nerwowego, nowotworach mózgu i ich następstwach, chorobach infekcyjnych OUN UMIEJĘTNOŚCI - potrafi w oparciu o dane o chorym określić rodzaj zaburzeń neurologicznych, będących podstawą ich występowania - umie przedstawić podstawowe wiadomości o chorobach i zespołach chorobowych odpowiedzialnych za zaburzenia neurologiczne u dzieci KOMPETENCJE SPOŁECZNE - konstruktywnie komunikuje się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym - potrafi aktywnie uczestniczyć w sprawowaniu opieki nad pacjentem z zaburzeniami neurologicznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kontrolowany |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.