Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neurologia dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG1-ND
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurologia dziecięca
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 1
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład zapoznający z podstawami patofizjologii układu nerwowego z uwzględnieniem aspektów rozwojowych oraz wybranych rodzajów chorób i zaburzeń neurologicznych ważnych z punktu widzenia logopedii.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami fizjopatologii układu nerwowego (m.in. łuk odruchowy, drogi czuciowe, droga piramidowa, układ pozapiramidowy, móżdżek, nerwy czaszkowe, kora mózgowa). Zostanie uwzględniony także aspekt rozwojowy fizjopatologii (odrębności obrazu zaburzeń związanych z wiekiem). Omówione będą ponadto w sposób szczegółowy wady rozwojowe OUN, postępujące choroby układu nerwowego, nowotwory mózgu i ich następstwa, choroby infekcyjne OUN i ich konsekwencje oraz wybrane zagadnienia symptomatologii i leczenia mózgowego porażenia dziecięcego. Wszystkie omawiane zaburzenia będą ilustrowane przykładami.

Literatura:

- Atlas anatomii człowieka (dowolny)

- Dziecko niepełnosprawne ruchowo, pod red. Z. Łosiowskiego, Warszawa 1997 i następne.

- O. Jauer-Niworowska, J. Kwasiborska, Dyzartrie, Gliwice 2009.

- Neurologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy (dowolny)

- „Neurologia Dziecięca”. Pismo Polskiego Towarzystwa Neurologów Dziecięcych.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

WIEDZA

- zna podstawy patofizjologii układu nerwowego z uwzględnieniem aspektów rozwojowych oraz wybranych rodzajów chorób i zaburzeń neurologicznych ważnych z punktu widzenia logopedii

- posiada wiedzę o wadach rozwojowych OUN, postępujących chorobach układu nerwowego, nowotworach mózgu i ich następstwach, chorobach infekcyjnych OUN

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi w oparciu o dane o chorym określić rodzaj zaburzeń neurologicznych, będących podstawą ich występowania

- umie przedstawić podstawowe wiadomości o chorobach i zespołach chorobowych odpowiedzialnych za zaburzenia neurologiczne u dzieci

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- konstruktywnie komunikuje się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym

- potrafi aktywnie uczestniczyć w sprawowaniu opieki nad pacjentem z zaburzeniami neurologicznymi

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kontrolowany

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)