Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autyzm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG2-AU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Autyzm
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Charakterystyka zaburzenia wraz z zaburzeniami mowy, które najczęściej towarzyszą autyzmowi. Problemy, które mogą przeszkadzać w prowadzeniu terapii logopedycznej oraz metody przezwyciężania tych problemów. Trudne zachowania i ich funkcje komunikacyjne. Narzędzia diagnostyczne oraz narzędzia do oceny umiejętności dziecka, pozwalające na tworzenie indywidualnych planów terapeutycznych. Postępowanie z dziećmi na różnym poziomie funkcjonowania i z różnymi problemami językowymi

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje charakterystykę autyzmu i wszystkich problemów językowych i komunikacyjnych wynikających z tego zaburzenia oraz metody pracy z dziećmi autystycznymi. Przedstawiona zostanie studentom etiologia autyzmu, sposoby diagnozowania i kryteria diagnostyczne. Studenci będą mogli zapoznać się również z narzędziami diagnostycznymi wykorzystywanymi przy stawianiu diagnozy.

Omówione zostaną wszelkie zaburzenia mowy i zaburzenia komunikacji występujące u dzieci autystycznych.

Pokazane zostaną metody pracy z dziećmi autystycznymi i pomoce logopedyczno-terapeutyczne wykorzystywane w terapii oraz omówione będą zasady postępowania przy tworzeniu planów terapii.

Literatura:

• Attwood, T., „Zespół Aspergera”, Warszawa 2006.

• Cieszyńska,J., Korendo, M., „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Kraków 2007.

• Gałkowski,T., Kossewska,J., „ Autyzm wyzwaniem naszych czasów”, Kraków 2000.

• Jaklewicz,H., „Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie”, Gdańsk 1993.

• Kruk – Lasocka, J., „Autyzm czy nie autyzm? Problemy terapii i diagnozy pedagogicznej małych dzieci”, Wrocław 2003.

• Maciarz, A., Biadasiewicz, M., „Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera”, Kraków 2000.

• Maurice,C., „Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi”, Warszawa 2007.

• Pisula,E., „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia”, Gdańsk 2010.

• Pisula, E., „Małe dziecko z autyzmem”, Gdańsk 2005.

• Pisula, E. „Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek”, Gdańsk 2003.

• Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot :

WIEDZA

– zna treść i zakres użycia terminów autyzm, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia zachowania

– zna różne klasyfikacje autyzmu

– zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy wynikających z autyzmu

UMIEJĘTNOŚCI

– potrafi samodzielnie opisywać i analizować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzeń uwarunkowanych autyzmem

– potrafi diagnozować zaburzenia językowe u dzieci z autyzmem

– potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby dzieci autystycznych

– potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

– posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny

– potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu stymulacji i usprawniania osób z autyzmem

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka
Prowadzący grup: Agnieszka Stefaniak-Szołyga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)