Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dyzartria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG2-DZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dyzartria
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład wprowadza w podstawowe zagadnienia dla dyzartrii – przyczyny, objawy oraz typy. Przekazane zostaną informacje i wskazówki praktyczne dotyczące terapii dorosłych oraz dzieci z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy. Zaprezentowane zostaną techniki i narzędzia do diagnozy logopedycznej chorych z dyzartrią oraz przykłady ćwiczeń usprawniających oddech, fonację i aparat artykulacyjny.

Pełny opis:

Wykład jest poświęcony następującym zagadnieniom: definicja i klasyfikacja dyzartrii; diagnoza różnicowa dyzartrii; zaburzenia dyzartryczne u dzieci jako jedna z form zaburzeń mowy. Rodzaje zaburzeń dyzartrycznych a różne postaci mpdz. Trudności w rozpoznawaniu i różnicowaniu zaburzeń dyzartrycznych; metody diagnozy dyzartrii: Skala dyzartrii U. Mireckiej i K. Gustaw, Profil dyzartrii S. Robertson, próby do oceny dysartrii wg Frenchay Dysarthria Assessment. Wskazówki do diagnozy typów dyzartrii: zaburzenia funkcji artykulatorów, zaburzenia prozodyczne, zaburzenia fonacyjne, zaburzenia oddechowe; obraz zaburzeń systemu językowego u dzieci dyzartrycznych. Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne; etiologia i charakterystyka zaburzeń połykania. Współwystępowanie zaburzeń połykania z zaburzeniami mowy. Metody terapii; zasady i etapy usprawniania logopedyczne; przykłady zaburzeń mowy o typie dyzartrii w przygotowanych materiałach filmowych.

Literatura:

Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, WSiP, Warszawa.

Jastrzębowska G., 1999, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 1999, Diagnoza i terapia dysartrii [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia, Opole.

Juzwa E., Pawłowski Z., 1981, Czynności fizjologiczne związane z udziałem narządu Ŝucia [w:] Fizjologia narządu Ŝucia, red. Grosfeldowa O., Warszawa.

Logemann J. A., 1995, Dysfagia: ocena i leczenie

(Dysphagia: Evaluation and treatment, ), [w:] Folia Phoniatrica et Logopaedica 47, 3, 1995, s. 140-164), tłum. T. Zaleski, Audiofonologia IX 1996, s.119-131.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa.

Tarnowski Z., 1989, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa.

Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit.

Jauer-Niworowska O., 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik Językowy”, 8,66-79.

Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu [w:] Porayski-Pomsta J. Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.

G. Jastrzębowska, 2005, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.;

Yorkston K.M., Beukelman D.R.,1999, Management of Motor Speech Disorders in Children and Adults.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu wykładu student:

WIEDZA:

- definiuje termin dyzartria, zna treść i zakres użycia tego terminu;

- umie opisać istotę zaburzeń mowy ilustrowaną studiami przypadków;

- nabywa umiejętność diagnozowania zaburzeń mowy (diagnoza różnicowa);

UMIEJĘTNOŚCI:

- analizuje wybrane metody terapii chorych z dyzartrią;

- jest przygotowany do współpracy z innymi specjalistami w usprawnianiu dziecka z zaburzeniami mowy;

- zyskał umiejętność diagnozowania i planowania

terapii w przypadkach dyzartrii;

- uzyskał wiedzę na temat mechanizmu połykania, zaburzeń połykania, ich związku z zaburzeniami mowy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny

- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjentów z dyzartrią

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot jest realizowany metodą problemową i poglądową z wykorzystaniem technik multimedialnych. Przewidziana jest również samodzielna praca studenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka
Prowadzący grup: Olga Jauer-Niworowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)