Analiza danych w oparciu o GIS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-A2-AN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza danych w oparciu o GIS |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Archeologia cyfrowa Zajęcia konwersatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z historią, sposobami tworzenia, użytkowania i wykorzystywania Systemów Informacji Geograficznej (GIS – Geographic Information Systems) jako jednej z metod nieinwazyjnych w archeologii. Omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z kartografią i GIS, a także podstawowe pojęcia i nurty metody związane z analizami statystyczno-przestrzennymi. Przedstawiane treści umożliwią uczestnikom lepsze zrozumienie krajobrazów przeszłych, a zwłaszcza zależności pomiędzy jego elementami a działalnością człowieka. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą miały formę krótkiego wykładu oraz ćwiczeń praktycznych. Na początku przedstawione zostaną teoretyczne i metodologiczne aspekty GIS związane z tematyką zajęć. Głównym założeniem zajęć będzie przygotowanie uczestników do praktycznego użycia teoretycznej wiedzy, z naciskiem na rozwój użycia GIS w archeologii. Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę używania GIS, jako narzędzia i metody w rozwiązywaniu konkretnych pytań oraz zadań badawczych, jak choćby planowanie badań w konkretnym archeologicznym kontekście. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały formę wykład oraz ćwiczenia praktyczne. Udział w zajęciach jest obowiązkowy, dopuszczone są dwie nieobecności. Najpierw zostaną wprowadzone istotne pojęcia i teoretyczne podstawy metodyki GIS, po czym poddane zostaną one dyskusji i wprowadzona zostanie praktyczne wykorzystanie metody do rozwiązywania konkretnych zadań w odniesieniu do archeologii. Przykładowe treści (które będą modyfikowane w zależności od potrzeb, zwłaszcza w zakresie aplikacji założeń teoretycznych do praktyki): 1. GIS – definicja oraz terminologia 2. Historia i teoria zastosowania Systemów Informacji Geograficznych w archeologii 3. Kartografia, georeferencja, tworzenie map, analizy statystyczno- przestrzenne i inne pojęcia z zakresu GIS 4. Praktyczne zajęcia – tworzenie map oraz planów do użycia podczas terenowych badań archeologicznych 5. Sposoby tworzenia danych wektorowych i rastrowych 6. Ćwiczenia praktyczne – tworzenie planów, map, ilustracji z użyciem GIS 7. Główne obszary użycia GIS w archeologii – krajobraz archeologiczny, zmiany krajobrazowe wprowadzone przez człowieka 8. Ćwiczenia praktyczne – rekonstrukcja i analiza przeszłych krajobrazów kulturowych 9. Digitalizacja dokumentacji archiwalnej i jej przetworzenie do GIS 10. Ćwiczenia praktyczne – przykład AZP (Archeologiczne Zdjęcie Polski) 11. Przykłady zastosowania GIS w archeologii w skali intra- i inter-site – pozytywne i problematyczne rozwiązania teoretyczne 12. -14. Praktyczne ćwicznia Największy nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na przygotowanie uczestnika do praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej, zwłaszcza w zakresie tworzenia i zastosowania Systemów Informacji Archeologicznej, jako 2 specyficznego przypadku GIS, w rozwiązywaniu konkretnych problemów badawczych w archeologii, zwłaszcza w planowaniu badań konkretnych stanowisk archeologicznych. |
Literatura: |
Bourrough P, McDonnel R., Principles of Geopraphical Information Systems, Oxford 1998 Chapman H., Landscape Archaeology and GIS, Tempus Publishing Ltd 2006 3 Clarke K.C., Getting started with geographic Information Systems, Oxford 2001 Conolly J., Lake M., Geographic Information Systems in Archaeology, Cambridge, University Press, 2006 Gotlib D., A. Iwaniak, R. Olszewski, GIS: Obszary zastosowań, Warszawa 2007 Mania W., GIS w archeologii. Jak zacząć od zera?, Poznań 2007 Miałdun J., Mirkowska I., Rączkowski W., Projekt systemu informacji archeologicznej [w:] J. Nowakowski, A. Prinke, W. Rączkowski (red.), Biskupin… i co dalej? Zdjęcia lotnicze w polskiej archeologii, s. 193 – 201, Poznań 2005 Musson C., Horne P. (eds.) European Landscapes: Past, Present and Future (Culture 2000 Project Ref. No. CH-A2-UK-2077) – Final Report, 1 October 2004 – 31 October 2007. Culture 2000 and English Heritage, 2007 Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Wydawnictwo Naukowe, UAM, Poznań 2002 Smith T.R., Menson S., Star J.L., Estes J.E, Requirements and principles of the implementation and construction of large-scale geographic information systems, International Journal of Geographical Information Systems1, 1987 Werner, P. Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej, wyd. II, Wydawnictwo Jark, Warszawa 2004 Wheatley D. and M. Gillings, Spatial Technology and Archaeology: The Archaeological Applications of GIS, CRC Press, 2002 Archaeological Spatial Analysis: A Methodological Guide, ed.Mark Gillings, Piraye Hacıgüzeller, Gary Lock (Routledge, 2020) |
Efekty uczenia się: |
K_W01; K_W02; K_W05; K_W09; K_W14 K_U02; K_U03; K_U06; K_U17 K_K01; K_K04; K_K05; K_K11 Student studiów magisterskich ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo- technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy rozmaitych wytworów dawnych społeczności z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach ścisłych i naukach o życiu. Student studiów magisterskich potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji. Potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień. Potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym. Potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych. Student studiów magisterskich jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów, jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji. Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka. Jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, krótki esej dotyczący użycia GIS w archeologii, zaprojektowanie GIS dla regionu archeologicznego zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.