Ceramika na Bliskim Wschodzie - tradycje i technologie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-C3-CER |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ceramika na Bliskim Wschodzie - tradycje i technologie |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Człowiek-przestrzeń-środowisko Zajęcia konwersatoryjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z tradycjami ceramiki na starożytnym Bliskim Wschodzie – od neolitu po okres nowobabiloński. Na zajęciach będą dyskutowane kwestie związane z surowcami ceramicznymi, sposobami wytwarzania a także wykorzystania i funkcji naczyń ceramicznych. Przedstawiony zostanie potencjał ceramiki jako źródła archeologicznego – jej wykorzystania w datowaniu, rekonstrukcji kontaktów i określania funkcji. Zajęcia dają możliwość pracy z oryginalnym materiałem ceramicznym pochodzącym z polskich wykopalisk w Syrii, Iraku czy Kuwejcie. Sposoby dokumentowania i klasyfikacji ceramiki będą również dyskutowane na podstawie oryginalnego materiału ceramicznego. |
Pełny opis: |
1.Ceramika jako źródło archeologiczne 2.Warsztat pracy z ceramiką 3. Technologia produkcji ceramiki 4. Metody klasyfikacji naczyń ceramicznych 5. Zależności między formą, technologią a funkcją naczyń ceramicznych 6. Ceramika a chronologia – datowania zespołów ceramicznych 7. Tradycje ceramiczne na starożytnym Bliskim Wschodzie 8. Praca warsztatowa z zabytkami ceramicznymi |
Literatura: |
Akkermans, P.M.M.G., Schwartz, M., The Archaeology of Syria, Cambridge 2003 Arnold D.E., Ceramic Theory and Cultural Process, Cambridge 1988. Barclay K., Scientific Analysis of Archaeological Ceramics: A Handbook of Resources. Oxford 2001. Orton C., Tyers P., Vince A.G., Pottery in Archaeology, Cambridge 2003. Rice P.M., Pottery Analysis. A Sourcebook, Chicago-London 1987. Rye O.S., Pottery Technology. Principles and Reconstruction, Washington 1981. Skibo J.M., Understanding Pottery Function, New York 2012. |
Efekty uczenia się: |
Pogłębiona i uporządkowana wiedza na temat ceramiki na starożytnym Bliskim Wschodzie. Rozumienie znaczenia ceramiki jako źródła archeologicznego. Umiejętność rozpoznawania i definiowania różnych tradycji ceramicznych na starożytnym Bliskim Wschodzie. Umiejętność budowania porównań i syntez w oparciu o materiał ceramiczny. Posiadanie warsztatu pracy z materiałem ceramicznym. Rozumienie związków między formą, technologią a funkcją naczyń ceramicznych. Wiedza dotycząca morfologii i technologii naczyń ceramicznych. Umiejętność opisu i interpretacji materiału ceramicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach i dyskusjach oraz przedstawienie wybranego zagadnienia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.