Recepcja antyku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DB210B |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Recepcja antyku |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Bloki pomocnicze dla II roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest systematyczne, w układzie chronologicznym, przedstawienie bogatej tematyki recepcji sztuki grecko-rzymskiej w kulturze artystycznej Europy i do pewnego stopnia w USA, gdzie od około 1800 roku odnajdujemy liczne przykłady tradycji antyku w architekturze i w sztukach przedstawiających, do których zaliczamy również liczne dzieła filmowe. Adaptowanie w ramach chrystianizowania antycznych form, tak rzeźbiarskich, malarskich, jak i architektonicznych rozpoczęło się już na przełomie III i IV wieku. Nowa wiara, tak w późnym antyku, jak i w czasach tzw. renesansów – karolińskiego (VIII-IX w.), ottońskiego (X wiek) i w okresie renesansu XII wieku, stworzyła wprawdzie własny język wypowiedzi artystycznej, ale jego głównym komponentem były motywy i formy (niekiedy również całe kompozycje) wypracowane przez przedchrześcijańskich artystów greckich i rzymskich. |
Pełny opis: |
Zajęcia uzupełniające wykład będą miały charakter teoretyczno-praktyczny: część ćwiczeń prowadzona będzie w warszawskich muzeach. Pod koniec semestru studenci zapoznają się z metodami budowania opisów dzieł sztuki, a następnie będą zobowiązani do samodzielnego wykonania, w formie pisemnej, opisu wybranego obiektu muzealnego. |
Literatura: |
ANTIKE im Kino. Auf dem Weg zu einer Kulturgeschichte des Antikenfilms, herausgegeben von T. Lochman, T. Spaeth, A. Staehli, Basel Jan BIAŁOSTOCKI, Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: tegoż, Teoria i twórczość, Warszawa 1961, s. 169 203 z bibliografią, w tym także prac w języku polskim Luigi BESCHI, La scoperta dell'arte greca, w: Memoria dell'antico, III, 1986, s. 295-372 P.P. BOBER, Ruth RUBINSTEIN, Renaissance artists and antique sculpture. A handbook of sources, Oxford 1986 (rec. J. Miziołek: “Biuletyn Historii Sztuki”, LII, 3-4, 1990, s. 360-366) CLASSICAL influences on European Culture, A.D. 500-1500, ed. by R.R. Bolgar, Cambridge 1971 CLASSICAL influences on European Culture, A.D. 1500-1700, ed. by R.R. Bolgar, Cambridge 1976 M. GREENHALGH, Classical Tradition in Art, London 1978, z systematycznie zestawioną literaturą przedmiotu Francis HASKELL, Nicholas PENNY, Taste and the Antique, New Haven and London 1981(rec. J. Miziołek, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLVIII, 1986, s. 313–315) THE LEGACY of Rome: A New Appraisal, ed. by R. Jenkyns, Oxford 1992 MEMORIA dell'antico nell'arte italiana, a cura di S. Settis, t. 1-3, Torino 1984-1986; Jean Michel MASSING, Du texte a l'image: La Calomnie d'Apelle et son iconographie, Strasbourg 1990 Erwin PANOFSKY, Renaissance and Renascences in Western Art, New York 1972 Jean SEZNEC, The Survival of the Pagan Gods, New York 1953 Jon SOLOMON, The Ancient World in the Cinema, New York 1978 (nowe wydanie 2001) Ranuccio BIANCHI BANDINELLI, Archeologia klasyczna jako historia sztuki, przeł. W. Dobrowolski, Warszawa 1988 Hugh HONOUR, Neoklasycyzm, przeł. W. Juszczak, Warszawa 1972 Cornelius C. VERMEULE, European Art and the Classical Past, Cambridge, Mass. 1964 Jerzy MIZIOŁEK, Sol verus. Studia nad ikonografią Chrystusa w sztuce pierwszego tysiąclecia, Wrocław 1991 Jerzy MIZIOŁEK, Soggetti classici sui cassoni fiorentini alla vigilia del Rinascimento, Warszawa 1996 Jerzy MIZIOŁEK, Mity, legendy, exempla. Włoskie malarstwo świeckie epoki Renesansu ze zbiorów Karola Lanckorońskiego, Warszawa 2003 Jerzy MIZIOŁEK, Inspiracje śródziemnomorskie. Wizja antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004 Jerzy MIZIOŁEK, Villa Laurentina. Arcydzieło epoki stanisławowskiej, Warszawa 2007 (angielskie wydanie 2016) Jerzy MIZIOŁEK, Muse, Baccanti e Centauri. I capolavori della pittura pompeiana e la loro fortuna in Polonia, Varsavia 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.