Archeologia jedwabnego szlaku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DFKAJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia jedwabnego szlaku |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne (I,II rok studiów uzupelniających ) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z rozwojem szlaków handlowych i kontaktów międzykulturowych w Azji od starożytności po okres kolonialny. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z rozwojem szlaków handlowych i kontaktów międzykulturowych w Azji od starożytności po okres kolonialny. Podczas kolejnych zajęć omawiane będą zagadnienia związane z następującymi obszarami tematycznymi: - geografia głównych szlaków komunikacyjnych w Azji. Szlaki lądowe i morskie - chronologia i historia formowania się dalekosiężnych szlaków handlowych - historia badań - główne towary eksportowe, ich produkcja i dystrybucja - wędrówka idei religijnych - główne ośrodki handlowe ich architektura i sztuka - współczesne problemy badawcze |
Literatura: |
P. Hopkirk Obce diabły na jedwabnym szlaku, Warszawa 2008 V. Hansen The Silk Road. A New History. Oxford 2012 J. A. Lerner Zoroastrian Funerary Beliefs and Practices Known from the Sino-Sogdian Tombs in China, „The Silk Road” 9 (2011) D. C. Waugh Nomads and Settlement: New Perspectives in the Archaeology of Mongolia.”The Silk Road” 8 (2009) S. Rosén Korea and the Silk Roads. „The Silk Road” 6.2 (2009) G. Saliba China and Islamic civilisation: Exchange of Techniques and Scientific Ideas. The Silk Road 6.1 (2008) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student posiada podstawową wiedzę o stanie badań nad kształtowaniem się i rozwojem szlaków handlowych w Azji i rozumie współczesne problemy badawcze związane z tym zagadnieniem. Ma podstawową wiedzę w zakresie geografii i historii głównych szlaków komunikacyjnych, produkcji i dystrybucji towarów handlowych i procesów kulturowych i społecznych stymulowanych kontaktami handlowymi w Azji na przestrzeni dziejów. Potrafi przytoczyć aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i zabierać głos w dyskusji związanej z tematyką zajęć a także rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych i jest świadomy wieloaspektowości ich interpretacji. Zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące omawianej problematyki i jest w stanie pogłębiać swoją wiedzę samodzielnie w oparciu o zdobyte na zajęciach informacje, korzystając ze stosownej literatury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach: 50% Wygłoszone referaty: 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.