Archeologia i numizmatyka antyczna między Morzem Śródziemnym a Skandynawią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DSSKA | Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Archeologia i numizmatyka antyczna między Morzem Śródziemnym a Skandynawią | ||
Jednostka: | Wydział Archeologii | ||
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pisania pracy magisterskiej, rozszerzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką pisanej przez studenta pracy, aktywizowanie do pogłębiania zainteresowań naukowych, zdobywania nowej wiedzy. Ma na celu uczyć twórczo tę wiedzę stosować w działalności naukowej, zaznajamiać z najnowszymi osiągnięciami w zakresie wybranej specjalizacji. Student powinien wybierać zajęcia pomocnicze z zakresu wybranej specjalizacji badawczej. Proponowany zakres tematyki prac magisterskich: - epoka żelaza w Europie Środkowej, Okres Wędrówek Ludów i relacji między światem antycznym a Barbaricum - importy rzymskie w Barbaricum - numizmatyka antyczna: grecka, rzymska, celtycka, bizantyjska - archeologia archiwalna, biblioteczna, muzealna - historia kolekcjonerstwa - marketing, popularyzacja, organizacja zarządzania w zakresie dziedzictwa kulturowego - archeologia eksperymentalna. |
||
Pełny opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pisania pracy magisterskiej, rozszerzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką pisanej przez studenta pracy, aktywizowanie do pogłębiania zainteresowań naukowych, zdobywania nowej wiedzy. Ma na celu uczyć twórczo tę wiedzę stosować w działalności naukowej, zaznajamiać z najnowszymi osiągnięciami w zakresie wybranej specjalizacji. Student powinien wybierać zajęcia pomocnicze z zakresu wybranej specjalizacji badawczej. Proponowany zakres tematyki prac magisterskich: - epoka żelaza w Europie Środkowej, Okres Wędrówek Ludów i relacji między światem antycznym a Barbaricum - importy rzymskie w Barbaricum - numizmatyka antyczna: grecka, rzymska, celtycka, bizantyjska - archeologia archiwalna, biblioteczna, muzealna - historia kolekcjonerstwa - marketing, popularyzacja, organizacja zarządzania w zakresie dziedzictwa kulturowego - archeologia eksperymentalna. Student uczestniczący w seminarium może liczyć na pomoc w doborze tematu właściwego do zainteresowań, pomoc przy doborze literatury, dostępie do literatury, wyjazdów zagranicznych do odpowiednich bibliotek, pomocy w nawiązaniu kontaktów z odpowiednimi specjalistami. Treści programowe: Zależne od tematyki prowadzonych zajęć. Zajęcia mają charakter konwersatoriów, które aktywizują studentów, uczą samodzielnego zdobywania wiedzy, formułowania i analizowania problemów badawczych oraz formułowania wniosków z badań bazy danych. Proponowane tematy zajęć: 1. zapoznanie się z uczestnikami seminarium, ustalenie zainteresowań naukowych studentów 2. omówienie etapów działań towarzyszących pracy magisterskiej 3. konspekty pracy, treść wstępu, zakończenia, co to jest streszczenie pracy, co powinno zawierać podsumowanie 4. wygłaszanie wystąpień na temat postępów tych działań (co najmniej jedno wystąpienie studenta w semestrze) 5. wygłaszanie wystąpień na tematy pokrewne problematyce pisanych prac magisterskich 6. recenzowanie wystaw, aktualnych konferencji naukowych, „imprez” archeologicznych (np. Festyn w Biskupinie) 7. rozmowy indywidualne z uczestnikami seminarium 8. wykłady prowadzących na tematy powiązane z tematyką prac studentów 9. wykłady zaproszonych gości (w tym zagranicznych) |
||
Literatura: |
Literatura będzie dobierana indywidualnie stosownie do tematu realizowanych prac magisterskich. Proponowana literatura: 1. Herodot, Dzieje, ks. IV (przekład S. Hammer), Warszawa 2011 2. Tacyt, Germania (przekład T. Płóciennik), Poznań 2008 3. Jordanes, Getica (w:) E. Zwolski, Kasjodor i Jordanes. Historia gocka czyli Scytyjska Europa., Lublin 1984 4. Źródła greckie i łacińskie do najstarszych dziejów ziem Polski (wybór J. Kolendo, egzemplarz dostępny w bibliotece IA UW) Wybrane opracowania: 5. J.-J. Aillagon (red.), Rome and the Barbarians. The Birth of a New World, Milano 2008 6. M. Beard, The Roman Triumph, Cambridge & Oxford 2007 7. Th. S. Burns, Barbarians within the Gates of Rome, Bloomington-Indianapolis 1994 8. A. Bursche, Złote medaliony rzymskie w Barbaricum, Warszawa 1998 (dostepna on-line pod adresem http://www.archeo.uw.edu.pl/szablon.php?id=436, tam też inne pozycje) 9. A. Bursche, Illerup Ådal t. 14: Die Münze, Århus 2011 10. J. Chochorowski (red.), Koczownicy Ukrainy, Katowice 1997 11. J. Collis, Te European Iron Age, London & New York 1997 12. B. Cunliffe, Starożytni Celtowie, Warszawa 2003 13. G. Depeyrot, Optimo principi. Iconographie, monnaie et propagande sous Trajane, t. I- III, Wetteren 2007 14. F. B. Florescu, Das Siegesdenkmal von Adamklissi Tropaeum Traiani, Buçuresti & Bonn 1965 15. J. Garbsch, Terra sigillata, porcelana antyku, Warszawa 1993 16. P. Heather, Upadek Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2006 17. P. Heather, Imperia i Barbarzyńcy, Warszawa 2010 18. J. Ilkjær, Illerup Ådal. Czarodziejskie zwierciadło archeologii, Warszawa 2007 19. M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1998 20. L. Jørgensen et al. (red.), The Spoils of Victory. The North in the Shadow of the Roman Empire, Copenhagen 2003 21. P. Kaczanowski, Importy broni drzewcowej na obszarze europejskiego Barbaricum, Kraków 1992 22. J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksje nad przeszłością, t. I-II, Warszawa 1998-1999 23. J. K. Kozłwoski (red.), Encyklopedia Historyczna Świata, Kraków 1999, s. 304-450. 24. E. Künzl, Der römische Triumph. Siegefeiern im antiken Welt, Münster 1988 25. M. Mączyńska, Wędrówki ludów. Historia niespokojnej epoki IV i V wieku, Warszawa-Kraków 1996 26. R. & V. Megaw, Celtic Art from its Beginnings to the Book of Kells, New York 2001 27. W. Menghin, H. Parzinger, In Zeichen des goldenen Greifen. Königsgräber der Skythen, München, Berlin, London & New York 2007 28. L. Östenberg, Staging the World. Spoils, Captives and Representations in the Roman Triumphal Procession, Oxford 2009 29. R. Rolle, The world of the Scythians, London & New York, 1989 30. R. Rolle et al (red.), Gold der Steppe. Archäologie der Ukraine, Schleswig 1991 31. J. Schuster, Lübsow. Älterkaiserzeitliche Fürstengräber im nördlichen Mitteleuropa, Bonn 2010 32. T. Stawiarska, Naczynia szklane z okresu rzymskiego z terenu Polski, Warszawa 1996 33. A. S. Stefan, Les guerres daciques de Domitien et de Trajan, Roma 34. J. Strzelczyk, Odkrywania Europy, Poznań 2000 35. J. Strzelczyk, Goci. Rzeczywistość i legenda, Warszawa 1984 36. J. Strzelczyk, Wandalowie i ich afrykańskie państwo, Warszawa 1992 37. L. Tyszkiewicz, Hunowie w Europie, Wrocław 2004 38. L. Tyszler, Terra sigillata na ziemiach Polski, Łódź 1999 39. H. S. Vernsel, Triumphus. An Inquiry into the Origin, Development and Meaning of the Roman Triumph, Leiden 1970 40. C. R. Whittaker, Frontiers of the Roman Empire, Baltimore-London 1994 41. H. Wolfram, Historia Gotów, Warszawa 2003 42. A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004 43. A. Ziółkowski, Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 2009 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii, numizmatyce K_W02; - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i pisanych, K_W03; - ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii i numizmatyki antycznej, K_W06; - rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii i naukach pomocniczych (numizmatyka, epigrafika) K_W10; - ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii i numizmatyki, muzealnictwa, K_W11; - zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii i numizmatyki, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych, K_W12; - zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych, K_W13; - zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa i numizmatyka, K_W15; - zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych, w tym numizmatycznych, K_W16; - zna zasady etyki zawodu archeologa, K_W17; - ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne, K_W19; - ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa, K_W20 Umiejętności - potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i numizmatycznych, ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji, K_U01; - potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne i numizmatyczne, dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji, K_U02; - potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień, K_U03; - potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii, K_U04; - potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów, K_U05; - potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi, K_U07; - posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej, K_U08; - potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne, K_U09; - potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców, K_U10; - potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii i numizmatyki terminologią, K_U11; - potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii i numizmatyki terminologią, K_U12; - potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych, K_U18; - potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej, K_U20; Kompetencje - jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów, K_K01; - jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, numizmatów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości, K_K02; - jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka, K_K03; - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych, historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji, K_K04; - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, K_K05; - jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności, K_K06; - jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, K_K07; - jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych, K_K08; - jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, K_K11; - jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym, K_K12; - jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii, K_K13; - jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad, K_K14; - jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i numizmatyki i podtrzymywania etosu zawodu archeologa, K_K16 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.