Antropologia picia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAPI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia picia |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IEiAK Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy dziejów wybranych używek (m.in. wina, piwa i kawy), jako produktów kulturowych w różnych kontekstach społeczno-kulturowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce. Wchodzi w skład jednej z antropologicznych subdyscyplin, jaką jest antropologia jedzenia i picia. |
Pełny opis: |
Tematem wykładu są używki, jako element życia społecznego, przede wszystkim napoje alkoholowe, ich wzorce używania i powiązanego z nimi tabu. Zachowania związane z piciem, które są uważane za ważne dla całego porządku społecznego, dlatego picie jest definiowane i ograniczane zgodnie z podstawowymi motywami kultury. Może wiele nam powiedzieć o danej grupie, odzwierciedlać jego szczególne cechy, a także ramy kulturowe całego społeczeństwa. Plan zajęć: 1. Wprowadzenie. Antropologiczne podejście do picia. 2. Zwyczaje związane z piciem - konteksty międzykulturowe. 3. Wybrane zagadnienia z historii wina: Od pradziejów po czasy nowożytne. 4. Aspekty religijne picia. 5. Wino w Gruzji. Studium przypadku. 6. Esencja tradycyjnego piwa afrykańskiego. Technologia domowego warzelnictwa 7. Z historii piwa w Europie 8. Konsumpcja piwa w Egipcie i Sudanie. Studium przypadku 9. Początki kultury kawy. Życie kawowe i kawiarniane w Turcji. 10. Kultura kawy w Europie. 11. Kawa w kulturze Sudanu. |
Literatura: |
R. J. Braidwood, et al., 1953, Did man once live by beer alone?, „American Anthropologist”, vol. 55, s. 515-526. S. Charters, Wine and Society. The Social and Cultural Context of a Drink, Oxford 2006. M. Cengiz Yildiz, Türk Kültür Tarihinde Kahve ve Kahvehane - Coffee and Coffee-House in Turkish Culture History, 18 June 2018. M. Douglas (ed.), 1987, Constructive drinking: perspectives on drink from anthropology, Cambridge University Press. „Central European Journal of Medeicine”2007 379–391 P. A. McAllister, Xhosa Beer Drinking Rituals, Durham 2006. N. Rapport, Natura ludzka: założenie i nadzieja antropologii, tłum. O. Kaczmarek i P. Stankiewicz, „Teksty drugie”, nr 1, 2018, s. 201–221 SIRC (The Social Issues Research Centre), 1998, Social and cultural aspects of drinking. A report to the European Commission. C. M. Tucker, Coffee Culture.Local Experiences, Global Connections, Routledge 2017. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z antropologii jedzenia i picia. Posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach. Zna najważniejsze procesy i idee społeczne, które wpływają na style konsumpcji. Potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych. Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe i potrafi wskazać główne ich tezy, oraz poddać je dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie 7-stronicowego referatu na podstawie przeczytanych lektur. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.