Cyfrowy warsztat badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LCWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Cyfrowy warsztat badawczy |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę artykułów naukowych |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym, których celem jest zaznajomienie studentów i studentek z metodami badawczymi przydatnymi w trakcie pandemii. Podczas zajęć zapoznamy osoby uczestniczące nie tylko z nowymi obszarami zainteresowań antropologii, związanymi z tzw. nowymi mediami, ale przede wszystkim przybliżymy podstawy praktyki takich badań, w szczególności m.in.: etnografii cyfrowej, mieszanych metod badań jakościowych, action research, eksperymentalnych praktyk etnograficznych na odległość, metod wizualnych. |
Pełny opis: |
Cyfrowy warsztat badawczy to kompleksowe wprowadzenie w tematykę nowych technologii w badaniach etnograficznych i antropologii, dostosowane do potrzeb obecnej sytuacji epidemiologicznej. W trakcie zajęć studenci i studentki poznają różne metody oraz praktyki badawcze, które uzupełnią klasyczny warsztat etnograficzny oraz metodologicznie przygotują do zgłębiania wiedzy nt. zjawisk społecznych ery cyfrowej komunikacji. W części teoretycznej wspólnie zgłębimy podstawy antropologii nowych technologii oraz omówimy następujące metody badawcze: wejście w nowy teren badań na odległość, etnografia w cyfrowo konstruowanym terenie badań, digitalowe metody etnograficzne, action research, rapid ethnography, wykorzystanie nowych technologii w badaniach jakościowych, mieszane i eksperymentalne metody badawcze w antropologii, wizualizacja danych jako narzędzie analityczne, etnografia niejawna. Na część warsztatową przedmiotu będą składać się ćwiczenia z użycia omawianych metod wykonywane przez uczestników i uczestniczki podczas cotygodniowych zajęć. Materiały pozyskane w trakcie ćwiczeń studenci oraz studentki wykorzystają do napisania krótkiego raportu – pracy semestralnej – gdzie znajdą się wnioski płynące z przeprowadzonych badań oraz refleksje nad zastosowaniem określonych metod. |
Literatura: |
Literatura polskojęzyczna: Cichocki, P., Jędrkiewicz, T. and Zydel, R., 2012. Etnografia wirtualna, [w:] Badania jakościowe t. 2, D. Jemielniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s.203-220. Cichocki, P., 2018. Do kogo należy mój profil? Konstruowanie i posiadanie tożsamości w Web 2.0. Studia Kulturoznawcze 2, 37–54. Jagiełło E. A., Modnicka N., Pułapki sieci – o etycznym wymiarze badań antropologicznych w Internecie, Lud, t. 95, 2011, s. 105-124 Kozinetz R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN 2012 (wybrane fragmenty). Siuda, P. et al. Internet: wybrane przykłady zastosowań i doświadczeń, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2017 Literatura anglojęzyczna: Bareither, Ch. 2019. Doing Emotion through Digital Media: An Ethnographic Perspective on Media Practices and Emotional Affordances, in Ethnologia Europaea, 49(1). Bengtsson, S. 2014. Faraway, so close! Proximity and distance in ethnography online, in: Media, Culture & Society, 36(6), 862-877. Boellstorff T. Nardi B, Pearce C., Taylor T. L., Participant Observation in Virtual Worlds, p. 65-90; Data Analysis p. 159-176; Writing up, Presenting and Publishing Ethnographic Research p. 182, 195, in Ethnography and Virtual Worlds, A Handbook of Method, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2012 Käihkö, I. 2020. Conflict chatnography: Instant messaging apps, social media and conflict ethnography in Ukraine, in: Ethnography, 21(1), 71-91. Lo lacano, V. et al. 2016. Skype as a Tool for Qualitative Research Interviews, in: Sociological Research Online, 21(2), 103-117. Maddox, A. 2020, Disrupting the ethnographic imaginarium, in: Journal of Digital Social Research, 2(1), 20-38. Massanari, A. 2017. #Gamergate and the Fappening: How Reddit’s algorithm, governance, and culture support toxic technocultures, in: New Media & Society, 19(3), 329-346. Pink S., Horst H., Postill J., Hjorth L., Lewis T., Tacchi J., Ethnography in a Digital World, in: Digital Ethnography. Principles and Practice, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE 2016, p. 1-18. Postill J., An Internet Field, in: Localizing the Internet. An Anthropological Account, New York, Oxford: Bergham Books 2011, p. 1--11. Seaver, N. 2017. Algorithms as culture: Some tactics for the ethnography of algorithmic systems, in: Big Data & Society, 4(2). De Seta, G. 2020. Three lies of digital ethnography, in: Journal of Digital Social Research, 2(1). Literatura dodatkowa: Pink, S. et al. Digital Ethnography. Principles and Practice, London: SAGE, 2016 Abidin, C. Somewhere between here and there, in Journal of Digital Social Research, 2(1), 56-76, 2020 Baker, S. Conceptualising the use of Facebook in ethnographic research: as tool, as data and as context, in: Ethnography and Education, 8(2), 131-145, 2013 Barassi, V. Ethnographic Cartographies: Social Movements, Alternative Media and the Space of Networks, in: Social Movement Studies, 12(1), 48-62, 2013 Bellotti, E. Qualitative Networks. Mixed Methods in Sociological Research, London: Routledge, 2014 Bjorner, T., Schroder, M. Advantages and challenges of using mobile ethnography in a hospital case study: WhatsApp as a method to identify perceptions and practices Bluteau, J.M. 2019. Legitimising digital ethnography through immersive cohabitation: Becoming an observing participant in a blended digital landscape, in: Ethnography, 0(0), 1-19. Boellstorff, T. (ed.) Ethnography and Virtual Worlds, A Handbook of Method, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2012 Burrell, J. The Field Site as a Network: A Strategy for Locating Ethnographic Research, in Field Methods 21(2), 181-199, 2009 Christin, A. 2020. Algorithmic ethnography, during and after COVID-19, in: Communication and the Public, 1-4. Collins, S.G., Duringtion, M.S. Networked anthropology: a primer for ethnographers, London, New York: Routledge 2015 Flick, U. The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection, Los Angeles: SAGE, 2018 Góralska, M. Anthropology from home. Advice on digital ethnography for the pandemic times, in Anthropology in Action, 27(1), 46-52, 2020 Hjorth, L. The Routledge Companion to Digital Ethnography, London: Routledge, 2017 Massimo, A. Ethnograph and the digital fields of social media, in International Journal of Social Research, 21(6), 661-673, 2018 Yuill, C. Anthropology and the EU General Data Protection Regulation, in Anthropology in Action, 25(1), 36-41, 2018 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka potrafi: – określić, jak nowe technologie komunikacyjno-informacyjne wpływają na metody badań jakościowych, – określić obszary zainteresowań antropologii nowymi technologiami komunikacyjno-informacyjnymi, – poddać analizie różne rodzaje nowych mediów, które pojawiają się w terenie badań i wskazać ich znaczenie dla badania, – używać i włączać nowe technologie do danej metody badawczej oraz opierać swoje wybory na odpowiedniej literaturze, – formułować wnioski w postaci krótkiego raportu w konwencji stosowanych badań akademickich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w ćwiczeniach warsztatowych w trakcie semestru (50% oceny końcowej) oraz praca semestralna (około 5 stron, 50% oceny końcowej) w postaci raportu z ćwiczeń badawczych wykonywanych w trakcie semestru, przesłana najpóźniej do końca sesji poprawkowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.